سلامت نیوز :در شرایطی كه برخی از مسوولان وزارت بهداشت و پزشكان بر ضرورت فروخته نشدن بی‌نسخه آنتی‌بیوتیك‌ها تاكید می‌كنند، رییس انجمن داروسازان معتقد است كه مشكلات اقتصادی و مالی داروخانه‌ها كه نتیجه تاسیس داروخانه‌ها در فواصل نزدیك به یكدیگر و پرداخت نشدن مطالبات این واحدهای صنفی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر است ،داروخانه‌ها را ناگزیر از فروش بدون نسخه این‌ گونه داروها می‌كند.

دكتررهبر مژدهی آذر در گفت‌وگو با  ایسنا با بیان اینكه فروش بدون نسخه داروهایی مانند آنتی بیوتیك‌ها در ایران دلایل مختلفی دارد، گفت: داروخانه‌ها در فواصل كمی از یكدیگر افتتاح می‌شوند بنابراین فروش چندانی ندارند و دچار تنگنای مالی می‌شوند. در این شرایط داروخانه‌ها برای تامین معیشت خود باید چه كار كنند كه هم قانون را رعایت كرده و هم درآمد داشته باشند؟

رییس انجمن داروسازان در ادامه گفت: تصویب قانون برای تعیین میزان فاصله دو داروخانه از یكدیگر كار بسیار درستی است اما این كار در ایران برمبنای علمی انجام نشده است چرا كه پیش از این فاصله داروخانه‌ها 300 متر بود ولی در ماه‌های اخیر معاونت غذا و دارو این فاصله را بدون هیچ دلیل موجهی به 200 متر كاهش داده است.

وی افزود: ما به معاونت غذا و دارو پیشنهاد دادیم كه اگر قرار است فاصله داروخانه‌ها كاهش یابد، سود این واحدهای صنفی باید افزایش پیدا كند اما به این پیشنهاد توجهی نشد.

رییس انجمن داروسازان در ادامه درباره وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات داروخانه‌ها را نپرداخته‌اند به عنوان نمونه سازمان تامین اجتماعی در 7 ماه اخیر بدهی‌ خود را به این واحدهای صنفی پرداخت نكرده است.

وی درباره سرنوشت نامه‌ای كه انجمن داروسازان اواخر سال 89 به وزیر رفاه نوشته بود،اظهاركرد: با توجه به اینكه این نامه در روزهای پایانی سال نوشته شد و پس از آن تعطیلات نوروز فرا رسید هنوز پاسخی دریافت نكرده‌ایم.

مژدهی آذر افزود: تداوم پرداخت نشدن مطالبات داروخانه‌ها از سازمانهای نه تنها بر درمان مردم و عرضه خدمات مطلوب تاثیرمی‌گذارد بلكه می‌تواند باعث افزایش تخلفات داروخانه نیز ‌شود.

رییس انجمن داروسازان تاكید كرد: ‌از نظر علمی، پزشكان درباره آنتی بیوتیك‌ درمانی آگاهی كافی دارند بنابراین اگر بیماری خودسرانه از این نوع داروها استفاده كند علاوه بر آن‌كه بهبود پیدا نمی‌كند ممكن است دچار مقاومت میكروبی شود و در نتیجه پزشك برای درمان آنتی بیوتیكهای قویتری را تجویز كند.

وی در ادامه گفت: در تمام دنیا داروها به دو نوع تقسیم می‌شوند. دسته‌ای از آن‌ها با نسخه و دسته‌ای دیگر بدون نسخه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

رییس انجمن داروسازان در پاسخ به این پرسش كه آیا در كشورهای دیگر نیز آنتی بیوتیك‌ها را بدون نسخه در اختیار بیماران قرار می‌دهند، اظهار كرد: ظاهرا در كشورهای دیگر، آنتی بیوتیك‌ها بدون نسخه ارایه نمی‌شود چراكه در این كشورها شرایط بگونه‌ایست كه هم خود مردم برای گرفتن بدون نسخه آنتی بیوتیك‌ها مراجعه نمی‌كنند و هم داروخانه‌ها بدون نسخه این نوع داروها را در اختیار بیماران قرار نمی‌دهند.

مژدهی‌آذر در پایان گفت: در این كشورها سازمان‌های بیمه گر خدمات خوبی ارایه می‌دهند به گونه‌ای كه هم سازمان‌ها و داروخانه‌های طرف قرارداد از عملكرد آن‌ها راضی هستند و هم بیماران. از سوی دیگر به مردم درباره تاثیر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك‌ها آگاهی كافی داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha