شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 26086
سلامت نیوز :پزشكان آمریكایی در یك آزمایش جدید دریافته‌اند كه سرطان كبد می‌تواند با سندرم متابولیك رابطه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، كاترین مك‌گلین متخصص ارشد انستیتو ملی سرطان آمریكا در این باره خاطرنشان كرد: تقریبا یك سوم از جمعیت آمریكا به این سندرم مبتلا هستند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این آزمایشات نشان داده است كه افراد مبتلا به سندرم متابولیك ممكن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دو نوع سرطان كبد باشند.

سندرم متابولیك مجموعه‌ای از عوامل خطرزای متابولیک است که در یک فرد وجود دارند. برخی از علل زمینه‌ای بروز این سندرم که سبب افزایش این عوامل خطرزای متابولیک می‌شوند شامل چاقی یا اضافه وزن، عدم فعالیت و تحرك بدنی، داشتن مقاومت انسولینی و عوامل ژنتیکی هستند.

سندرم متابولیک حالتی خطرناک برای سلامتی بدن است. افراد مبتلا به این سندرم بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با رسوب چربی در دیواره سرخرگها قرار دارند. بیماری قلبی و عروق کرونری که ممکن است منجر به حمله قلبی شود یك نمونه از این بیماری‌ها است. سکته مغزی و بیماری عروق محیطی نیز از دیگر مشكلات ناشی از این سندرم است. همچنین احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بیشتر است.

در مطالعه جدید، پزشكان تحلیل‌های آماری را روی بیش از 4000 نفر از افراد مبتلا به دو نوع سرطان كبد در مقایسه با 195 هزار و 953 فرد سالم در گروه كنترل انجام دادند و به نتایج فوق دست یافته‌اند. آنها دریافتند احتمال ابتلا به سرطان كبد در مبتلایان به این سندرم به میزان قابل توجهی بیشتر از افراد سالم است.

به گزارش ایسنا، شیوع این سندرم در سال‌های اخیر افزایش یافته است. متخصصان توصیه می‌كنند كه برای كنترل سندرم متابولیک به طور مداوم وزن خود و همچنین قند خون، چربی‌های خون و فشارخون خود را کنترل کنید، عوامل خطرزای خود را براساس دستورالعمل های ذکر شده تحت درمان قرار دهید و درعین حال داروهای ضد فشارخون خود را تحت نظر پزشکتان مصرف کنید چرا که داروهای مختلف دارای اثرات متفاوتی بر روی حساسیت به انسولین هستند.

این یافته‌ها در نشست سالانه انجمن آمریكایی مطالعات سرطان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha