معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برنامه مشترک سازمان جوانان هلال احمر و این دانشگاه برای انجام مانور زلزله در خوابگاه دانشجویی گفت: داشتن واکنش صحیح در زمان بروز بلایا نیازمند فراگیری اطلاعات لازم در این زمینه و تمرین و استمرار در یادگیری است.

آموزش مستمر، مواجهه صحیح با بلایا را نهادینه می کند

سلامت نیوز: معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برنامه مشترک سازمان جوانان هلال احمر و این دانشگاه برای انجام مانور زلزله در خوابگاه دانشجویی گفت: داشتن واکنش صحیح در زمان بروز بلایا نیازمند فراگیری اطلاعات لازم در این زمینه و تمرین و استمرار در یادگیری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فرزین حلبچی روز یکشنبه اظهار داشت: وقوع زلزله سال گذشته در تهران نشان داد، پایتخت نشینان آمادگی چندانی برای مواجهه با بلایای طبیعی را ندارند؛ درحالی که مانورهای عملی مستمر می تواند رفتارهای درست را ملکه ذهن افراد کند.


وی افزود: درحال حاضر هنگام بروز زلزله، در میان مردم با دوگانگی احساسات مواجه هستیم؛ شهروندان هنگام و پس از حادثه بسیار مضطرب و نگران می شوند. اما دو یا سه روز پس از حادثه همه چیز فراموش می شود و تلاشی برای آموزش نمی کنند.
حلبچی اظهار داشت: با نبود مدیریت استرس در جامعه مواجه هستیم؛ البته اصلاح این موضوع از عهده یک ارگان یا سازمان برنمی آید و رفع این معضل نیازمند مشارکت همگانی است.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: آموزش مهارت های امداد و نجات به اقشار مختلف جامعه به خصوص دانشجویان بسیار ضروری است؛ زیرا این بخش از جامعه به دلیل توانمندی فکری خوبی که دارند، می توانند در هنگام بروز حادثه هم به خود و هم دیگران کمک کنند.
وی یکی دیگر از دلایل لزوم آموزش به دانشجویان را وجود خوابگاه های دانشجویی قدیمی اعلام کرد و گفت: هم اکنون قدمت بسیاری از خوابگاه های دانشجویی بیش از 40 سال است که می توانند هنگام بروز زلزله ناایمن باشند.


حلبچی در پاسخ به این پرسش که آموزش همگانی امداد و نجات می تواند به تغییر رفتار منجر شود، اظهار داشت: آموزش های عملی در قالب مانورهای آموزشی در صورتی که مداوم و مکرر باشد، منجر به تغییر رفتار می شود.
وی با تاکید بر اینکه هلال احمر به تنهایی نمی تواند متولی این امر شود، گفت: رسانه ملی باید در قالب برنامه هایی همچون سریال ها و برنامه های کودک مهارت های چکونگی مواجهه با بحران را آموزش دهد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران، تلفات بالای رانندگی در کشور را نیز معلول ناآگاهی مردم در حوزه آموزش های همگانی دانست و افزود: مرگ سالانه بیش از 17 هزار نفر تنها در جاده های کشور نشان از ناآگاهی مردم دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha