یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 260883

افزایش آمار سکته قلبی برای همه نگران کننده شده است. تقریباً نیمی از حملات قلبی در مردان زیر 50 سال روی می‌دهد.

آشنایی با 9 دلیل ابتلا به سکته قلبی

سلامت نیوز: افزایش آمار سکته قلبی برای همه نگران کننده شده است. تقریباً نیمی از حملات قلبی در مردان زیر 50 سال روی می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز ، یک حمله قلبی معمولاً به دلیل بیماری عروق کرونری بروز می‌کند که در آن، جریان خون اکسیژن‌دار به سمت قسمتی از عضله قلب، مسدود شده و قلب نمی‌تواند اکسیژن دریافت کند. علت این اتفاق، تجمع لایه‌ای موم مانند در درون عروق کرونری است. این تجمع طی سال‌ها روی می‌دهد.
دلیل دیگر سکته قلبی نیز می‌تواند اسپاسم عروق کرونری باشد. این اسپاسم یا گرفتگی عروق، جریان خون را بند می‌آورد. این توقف جریان خون به سمت عضله قلب می‌تواند نتیجه‌ی یک بیماری قلبی طولانی مدت و یا سبک زندگی ناسالم، تغذیه‌ی نادرست و استرس باشد.


آمار نشان می‌دهند مردانی که در شهرها زندگی می‌کنند سه برابر بیشتر از مردهایی که در روستاها و محیط‌های غیرشهری ساکن هستند در معرض حمله قلبی‌اند.
ریسک سکته قلبی در زنان بعد از یائسگی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در اینجا به چند دلیل رایج ابتلا به حمله قلبی اشاره می‌کنیم:

1. ژنتیک
اگر بیماری و حمله قلبی در خانواده‌ی شما زیاد است پس توصیه می‌کنیم اهمیت خیلی بیشتری به رژیم غذایی و سبک زندگی خود بدهید. مردهای بالای 50 سال که سابقه‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی در خانواده دارند بیشتر در معرض حمله قلبی‌اند. در مورد زنان سنین پیش از یائسگی نیز، بالا بودن میزان استروژن به عنوان عامل محافظ عمل می‌کند اما ریسک سکته قلبی بعد از یائسگی افزایش می‌یابد.

2. سیگار
سیگار کشیدن نه تنها باعث بیماری‌های ریوی می‌شود بلکه سهم بزرگی در بیماری‌های قلبی نیز دارد. سیگار کشیدن باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود که ناشی از رسوب کلسترول بد در لایه‌ی اندوتلیوم در دیواره‌ی رگ‌هاست. بنابراین جریان خون مسدود می‌شود و قلب، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

مردهای بالای 50 سال که سابقه‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی در خانواده دارند بیشتر در معرض حمله قلبی‌اند. در مورد زنان سنین پیش از یائسگی نیز، بالا بودن میزان استروژن به عنوان عامل محافظ عمل می‌کند اما ریسک سکته قلبی بعد از یائسگی افزایش می‌یابد

در گزارشی که توسط سازمان مراقبت سلامتی مردان هاروارد در نوامبر 2009 منتشر شد، آمده است که برای بررسی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در نوجوانان، بیش از 5000 جوان 18 تا 30 ساله مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس آن‌ها را به مدت 15 سال تحت نظارت قرار دادند تا عوامل مؤثر بر سلامت قلب آن‌ها را شناسایی کنند.
نتایج بدین صورت بود که با کشیدن 10 نخ سیگار در روز، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر 50٪ افزایش می‌یابد؛ و افزایش هر 30 میلی‌گرم در دسی لیتر کلسترول LDL باعث افزایش خطر 50 درصدی این بیماری و افزایش هر 10 میلی‌گرم جیوه فشار خون سیستولیک 30 درصد احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونری را افزایش می‌دهد.

3. رژیم غذایی پُرچرب
رژیم غذایی پُر از چربی‌های اشباع می‌تواند موجب تجمع چربی در عروق کرونری شده و ریسک حمله قلبی را بالا می‌برد. چربی‌های ترانس و اشباع، کلسترول بد خود را افزایش می‌دهند و موجب سکته قلبی می‌شوند.

4. الکل
در مطالعه‌ای اخیر که توسط انجمن قلب آمریکا انجام شده مشخص شد که حتی مقدار ناچیزی از الکل می‌تواند در بلندمدت منجر به بیماری قلبی شود. نوشیدن الکل می‌تواند پیری زودرس عروق را به دنبال داشته باشد. نوشیدن الکل می‌تواند عضله قلب را ضعیف کند و فشار قلب را بالا ببرد.

5. کلسترول بالا
اکثر حملات قلبی به دلیل انسدادهای کلسترولی در عروق قلب روی می‌دهند. چربی‌های خون یا لیپیدها حاوی دو نوع کلسترول هستند: LDL یا کلسترول بد و HDL یا کلسترول خوب. کلسترول بد یا LDL منجر به تشکیل پلاک در عروق می‌شود در حالی که کلسترول خوب یا HDL برخلاف تشکیل پلاک عمل کرده و به دفع کلسترول اضافی از بدن کمک می‌کند.
چربی‌های ترانس و اشباع در رژیم غذایی، کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند. محصولات حیوانی مانند چربی گوشت، چربی مرغ و لبنیات پُرچرب مانند کره و غذاهای فرآوری شده مانند کیک‌ها و شیرینی‌ها معمولاً پُر از چربی‌های اشباع هستند.

6. دیابت
بدن بیمار دیابتی حساسیتش را نسبت به انسولین از دست می‌دهد که می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود. اگر سطح قند خون کنترل نشود، آسیب جدی به دیواره‌ی عروق وارد کرده و منجر به سکته خواهد شد.

7. فشار خون بالا
فشار خون بالا یعنی اینکه فشار درون عروق و رگ‌ها بالاتر از حد نرمال است که باعث می‌شود انعطاف پذیری طبیعی رگ‌ها کاهش پیدا کند. فشار خون بالا موجب برون رفت بزرگ‌تری از خون پمپاژ شده از قلب می‌شود که تعادل طبیعی را به هم زده و منجر به بیماری عروق کرونری یا سکته خواهد شد.

8. چاقی و عدم تحرک بدنی
چاقی عامل خیلی از بیماری‌هاست که بیماری قلبی را نیز شامل می‌شود. رژیم غذایی فرد چاق پُر از چربی‌های اشباع است که می‌تواند سکته قلبی را به دنبال داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که حجم عمده‌ی چربی بدنشان در اطراف شکمشان قرار دارد بیشتر از افرادی که بیشتر چربی‌شان در ناحیه‌ی باسن و ران‌هاست در معرض بیماری قلبی هستند.

9. استرس
هر نوع اضطراب یا استرسی می‌تواند ریسک سکته را بالا ببرد. استرس یکی از اصلی‌ترین علل انواع بیماری‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha