سلامت نیوز :وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی صبح امروز با حضور در مدرسه راهنمایی هاجر تهران زنگ سلامت را نواخت.

به گزارش  ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در این مراسم كه با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار كرد: پنجمین عامل مرگ در دنیا مصرف نابجای داروها به ویژه آنتی بیوتیك‌هاست.

وی گفت: 40 درصد مردم ایران بدون تجویز پزشك دارو مصرف می‌كنند، به گونه‌ای كه یا از داروهای قبلی استفاده می‌كنند یا بدون نسخه از داروخانه دارو خریداری می‌كنند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حال حاضر از 10 قلم داروی پرمصرف، شش قلم آنتی‌بیوتیك است و در 49 درصد از نسخه‌های دارویی در ایران حداقل یك قلم آنتی‌بیوتیك وجود دارد.

وحید دستجردی با اشاره به تبعات مصرف نادرست آنتی‌بیوتیك‌ها اظهار كرد: این كار هزینه زیادی را برای كشور دربردارد و باعث تاثیر منفی بر سلامت بدن می‌شود. علاوه بر آن باعث مقاومت بدن در مقابل آنتی‌بیوتیك‌ها می‌شود.

وی با اشاره به آمار اضافه وزن و چاقی در ایران گفت: 5/19 درصد دانش‌آموزان پسر و 16 درصد از دانش‌آموزان دختر دچار اضافه وزن و چاقی هستند این در حالی است كه چاقی مقدمه ابتلا به بیماری محسوب می‌شود و افراد چاق در بزرگسالی به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون و مرض قند مبتلا می‌شوند.

وی با بیان این كه یكی از مشكلات ما كوتاه قامتی است، گفت: ورزش و تحرك راهكار پیشگیری از چاقی است. دانش‌آموزان دچار كم تحركی هستند و به اندازه كافی ورزش نمی‌كنند به عنوان نمونه بیش از 45 درصد از دانش‌آموزان در روز بیش از 4 ساعت مقابل تلویزیون می‌نشینند.

وی با اشاره به تبعات استفاده نادرست از كیف‌های مدرسه اظهار كرد: استفاده نادرست از كیف‌ها باعث اختلال در ستون فقرات می‌شود و افتادگی شانه‌ها را به همراه دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینكه بدترین نوع غذاها فست‌فودهاست، گفت: مصرف این مواد و اینگونه غذاها را باید به حداقل رساند و علاوه بر آن میان ‌وعده‌هایی مانند شكلات، چیپس و پفك كالری زیادی به بدن می‌رسانند و منجر به چاقی شده و ارزش غذایی لازم را ندارند.

وی تاكید كرد: مصرف بی‌رویه و بدون نسخه داروها به ویژه آنتی‌بیوتیك‌ها باید ممنوع شود و علاوه بر آن باید غذاهای فوری را بسیار كم مصرف كنیم، میوه و سبزیجات بخوریم و تحرك داشته باشیم.


وزیر بهداشت تاكید كرد: اگر سالم نباشیم نمی‌توانیم تحصیل و رشد كنیم و برای همه فعالیت‌ها نیاز به سلامتی داریم.

وی تاكید كرد: انسان سالم، محور رشد و پیشرفت است و عقل سالم در بدن سالم است.


وحید دستجردی در پایان گفت: در حال حاضر آنتی‌بیوتیك‌ها به عنوان داروهای ضد عفونت و در كشور به صورت بی‌رویه مصرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha