سلامت نیوز :مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری با تاكید بر لزوم در نظر گرفتن پرستاران در حاكمیت بالینی به عنوان جایگاه سیاستگذار، گفت: زمانی كه حاكمیت بالینی در مراكز درمانی برقرار می‌شود باید نسبت پرستار به تخت نیز به استانداردهای جهانی نزدیك شود.

به گزارش ایسنا، دكتر چراغی در همایش روز پرستار گفت: تدوین الگوی هیات علمی بالینی در امور پرستاری را از سال گذشته پیگیریم. بر این اساس باید فاصله میان آموزش و بالین كاسته شود به این منظور ارتقای پلكانی پرستاران بالینی را پیگیریم.

وی با اشاره به اقدامات دفتر پرستاری وزارت بهداشت در سال 89 گفت: برگزاری سومین دوره انتخابات نظام پرستاری در سراسر كشور و همچنین تشكیل ستاد اجرایی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله اقدامات مهمی بود كه با همكاری دفتر پرستاری، سازمان نظام پرستاری و معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شد. امیدواریم این موضوع در سال جاری سرعت عمل بیشتری یابد و عمومی شود.

وی با اشاره به تشكیل دفتر پرستاری در وزارت بهداشت گفت: با عنایت وزیر بهداشت، مشاور وزیر در امور پرستاری در وزارتخانه تشكیل شد، در حال پیگیری هستیم تا این تشكیلات ارتقا یابد و اثرگذاری خود را در بدنه نظام سلامت داشته باشد.

چراغی افزود: با همكاری تمام بخش‌های پرستاری، تدوین پیش‌نویس سند جامع جایگاه پرستاری در نظام سلامت را در سال جاری پیگیری می‌كنیم چرا كه پرستاری در پیشگیری، درمان و بازتوانی نقش موثری دارد كه این موضوع باید به روشنی تعریف شود.

وی از ارائه تدوین الگوی خدمت پرستاری در طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع خبر داد و گفت: باید در برنامه پزشك خانواده، نقش پرستار به روشنی دیده شود در این صورت عدالت در سلامت بیش از پیش محقق خواهد شد.

وی در ادامه از تدوین گایدلاین‌های كنترل عفونت بیمارستانی با محوریت پرستار خبر داد و گفت: وزارت بهداشت در پیگیری و اجرایی شدن قانون ارتقای بهره‌وری و استخدام 23 هزار پرستار در سال گذشته فعالیت جدی داشت، وزیر بهداشت نیز تحقق حواشی قول‌های قانون ارتقای بهره‌وری را پیگیری می‌كند.

چراغی به هماهنگی برای تدوین منشور اخلاق حقوق پرستار و بیمار در سال گذشته اشاره كرد و گفت: این پیگیری‌ها منجر به تدوین كدهای اخلاق پرستاری شده است. همچنین استانداردهای حرفه‌ای و مراقبتی پرستاران نیز تدوین شده و مراحل تاپ را طی می‌كند.

مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری در ادامه با اشاره به مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 90 در حوزه پرستاری گفت: در سال جاری توسعه و امكان‌سنجی شاخص‌های كیفیت خدمات پرستاری كشور پیگیری می‌شود. همچنین برای اجرای برنامه نرم افزاری پرستاری اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی در ادامه تدوین بانك اطلاعات پرستاری و برگزاری دوره‌های مدیریت حاكمیت بالینی برای مدیران و كارشناسان پرستاری دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات در دست انجام برای سال جاری عنوان كرد.

وی در بازنگری در شرح وظایف مراكز مشاوره‌ پرستاری تاكید كرد و گفت: در این زمینه می‌توان بحث قطب مراكز مشاوره را مدنظر قرار داد. در سال جاری همچنین اجرای طرح پرستار رابط را در راستای تحقق جایگاه پرستار در نظام سلامت را پیگیری می‌كنیم.

چراغی در ادامه بررسی وضعیت سلامت پرستاران سراسر كشور و همچنین بررسی وضعیت خشونت علیه پرستاران را از دیگر اقدامات در دست انجام برای سال جاری عنوان كرد و گفت: لازم است كه در زمینه خشونت‌ علیه پرستاران كارهای علمی جدی‌تری صورت گیرد. امروز به جایی رسیده‌ایم كه كدهای اخلاقی پرستاران رونمایی می‌شود، بر این اساس مرحله‌ای رسیده‌ایم كه به مردم ایمن‌ترین و باكیفیت‌ترین خدمات را ارائه كنیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری در پایان برخی از خواسته‌های پرستاران را ذكر كرد و گفت: پرستاران از سیاستگذاران می‌خواهند تا به گونه‌ای عمل شود كه استقلال حرفه‌ای پرستاران تامین شود تا به این وسیله بتوانند به كدهای اخلاق پرستاری عمل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha