سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: این آمادگی را داریم كه اگر مدارس رابطانی را از میان دبیران خود به ما معرفی كنند، طبق یك برنامه مدون تمام آنها را به طور كامل آموزش دهیم تا نقش مربی بهداشت را در مدارس ایفا كنند.

به گزارش فارس ، مرضیه وحید دستجردی امروز در نشست خبری مشترك با وزیر آموزش و پرورش كه در حاشیه مراسم نواخته شدن زنگ سلامت در مدرسه راهنمایی دخترانه هاجر در منطقه 7 تهران برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص بكارگیری دانشجویان رشته‌های علوم پزشكی در مدارس اظهار داشت: این موضوع تاكنون مطرح نبوده است اما با توجه به اینكه تعداد مربیان بهداشت مدارس تنها 7 هزار نفر بوده و میزان كمی است و پس از اجرای مصوبه مجلس نیز این تعداد به 12 هزار نفر می‌رسد، این آمادگی را داریم كه اگر مدارس رابطان بهداشت را از میان دبیران به ما معرفی كنند، طبق یك برنامه مدون تمام آنها را به طور كامل آموزش دهیم تا نقش مربی بهداشت را تا زمان رسیدن آمار مربیان بهداشت متخصص جهت كفایت، ایفا كنند.

* پوسیدگی 3 دندان دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله

وی در رابطه با وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان گفت: بر اساس آماری كه ما داریم دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله دارای 3 دندان پوسیده یا 3 دندان كشیده هستند در صورتی كه شرایط استاندارد این است كه در این سن حداكثر یك دندان پوسیده و یك دندان كشیده داشته باشند.

وحید دستجردی ادامه داد: بنابراین در زمینه بهداشت دهان و دندان ضعف داریم و باید یك برنامه مشترك را با آموزش و پرورش دنبال كنیم اما برنامه وزارت بهداشت این است كه در سنین پایین فلوراید به دندان‌های كودكان زده شود كه با این اقدام تا میزان 60 الی 70 درصد از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌شود.

* استخدام 23 هزار پرستار طی 2 الی 3 ماه آینده

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی در ادامه در رابطه با آمار فعلی پرستاران كشور گفت: در سال حدود 7 هزار پرستار با مدرك كارشناسی، 700 نفر با مدرك كارشناسی ارشد و تعدادی با تحصیلات PHD فارغ‌التحصیل می‌شوند و هرچقدر تعداد دانشكده‌های پرستاری و نیز پذیرش دانشجویان را دراین رشته بیشتر كنیم، قطعاً آمار فارغ‌التحصیلان نیز افزایش می‌یابد.

وی تصریح كرد: برنامه ما این است كه تعداد دانشكده‌های پرستاری و ورودی‌های این رشته را افزایش دهیم چرا كه پرستاران فعلی تنها كفاف نیازهای فعلی را می‌دهند اما در آینده كه تعداد تخت‌های بیمارستانی 45 هزار مورد افزایش می‌یابد و نیز در برنامه پزشك خانواده به ازای هر 10 هزار نفر باید با 2 پرستار قرارداد ببندیم بنابراین نیاز به پرستاران بیشتری خواهیم داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خاطرنشان كرد: در سال گذشته ورودی‌های مقطع كارشناسی ارشد پرستاری را دو برابر كردیم و برنامه داریم كه دوره PHD پرستاری را نیز دنبال كنیم همچنین به دنبال ایجاد تخصص‌های بالینی پرستاری نیز هستیم.

وحید دستجردی افزود: بنابراین مشكل ما تنها برای آینده است اما در حال حاضر با وجود پرستاران فارغ‌التحصیل جدید مشكلی نداریم به گونه‌ای كه آزمون استخدامی 23 هزار پرستار را در اسفند‌ماه برگزار كرده‌ایم كه در حال حاضر مراحل گزینش خود را طی می‌كنند و ظرف 2 الی 3 ماه آینده به جمعیت پرستاران كشور افزوده می‌شوند كه در نهایت با این رقم حدود 170 هزار پرستار در بخش‌های خصوصی و دولتی خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha