یک دانشجوی دکترای پرستاری، از عدم توجه به مشکلات دانشجویان پرستاری در مقطع دکتری، گلایه کرد و گفت: به رغم قول هایی که مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه داده بودند، هنوز هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است.

مشکلات دانشجویان دکتری پرستاری/ مسئولان به وعده شان عمل نکردند

سلامت نیوز: یک دانشجوی دکترای پرستاری، از عدم توجه به مشکلات دانشجویان پرستاری در مقطع دکتری، گلایه کرد و گفت: به رغم قول هایی که مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه داده بودند، هنوز هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر میترا خوبی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری در اشاره به برخی از مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: دانشجویان در حیطه تحصیلات تکمیلی مغفول واقع شده اند و مشکلات این رده ها به دلیل از دست دادن موقعیت شغلی و فارغ التحصیلی عنوان نمی شود.

وی با بیان این که همسو نبودن شرح وظایف در جهت استیلای حرفه ای دانشجویان دکترا به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات دانشجویان دکترا در دانشکده های پرستاری است، اظهار داشت: آموزش دانشجویان مقطع دكترا تخصصی بیش از اینکه منطبق بر كوریكولوم آموزشی باشد بر اساس کوریکولوم نانوشته ی دانشکده است.

دانشجوی دکترای پرستاری ادامه داد: هر دانشجوی دكترا با تصویب دانشكده ها، ملزم به انجام 3 واحد صرفا کارآموزی های پراکنده در هر ترم که این كار آموزی ها در واقع واحدهایی است که موظفی اعضای هیات علمی دانشكده است که باید در بیمارستان ها حضور داشته باشد. از آنجا که سه واحد مذکور جنبه های آموزشی، پژوهشی ، و فرهنگی، را پوشش نمیدهد، سبب بی انگیزگی و عدم علاقه دانشجو وبعضا تضاد نقشی می گردد. زیرا بسیاری از دانشجویان کنونی دکترا در سمت هیات علمی بوده اند یا در حال حاضر در دانشکده هایشان این نقش را ایفا می نمایند و سابقه بسیار زیادی در زمینه آموزش بالینی دارند.

وی خاطر نشان کرد: مسأله ای که بارها از معاونت پرستاری و روسای دانشکده ها از سوی دانشجویان مطالبه شده و مغفول واقع گشته این است که  چرا این سه واحد یا قسمتی از آن دروس تئوری و یا انجام پژوهش مسأله محور  نمی باشد و در گام بعدی باوجود مشکلات معیشتی این قشر که بارها بدان اشاره شده است ، هزینه این کارآموزی های موظفی به چه كسی داده می شود.

خوبی یادآور شد: استفاده نامناسب از دانشجوی تحصیلات تکمیلی جهت رفع کمبود هیات علمی و بعضاً برداشتن بار کارآموزی ها از شانه ی هیات علمی و عدم نظارت کافی بر نحوه آموزش دانشجوی دكتری سبب بی علاقگی و عدم رغبت می گردد.این امر به نوبه ی خود سبب متضرر شدن دانشجویان تحت کارآموزی شان می شود‌.

وی در ادامه با بیان این که در بیمارستان ها و مراکز درمانی  چارتی برای تعیین شرح وظایف مقاطع مختلف تحصیلی پرستاری وجود ندارد ، تاکید کرد: برای رفع این مشکل  نیاز است که کریکولوم دکترا بازنگری و این اساس نامه ها اصلاح شود .

دانشجوی دکترای پرستاری افزود: خواسته دانشجویان دکترا از مسئولین این است که 3 واحد موظفی بین امور آموزشی(تدریس تئوری وعملی)،پژوهشی و فرهنگی تقسیم بندی شود و همچنین در خصوص تدریس واحدهای کارآموزی می بایست اساتید پیشکسوت با دانشجوی دکترا در بالین حاضر شوند زیرا حضور بدون ناظر و همراهی بالینی اساتید به بدنه حرفه و به تبع آن به  جامعه ی بیماران آسیب خواهد زد .

وی در پایان اظهار داشت: مسایل گفته شده ی دانشجویان دکترا به همراه نگرانی هایی در خصوص آینده شغلی پس از فارغ‌التحصیلی ،عدم وجود فرصت مطالعاتی حاضر،طولانی شدن دوران تحصیل بدلیل عملکرد سلیقه ای در خصوص نوع چاپ و تعداد مقالات،و آزمون جامع که گاه در دوراهی بین امتحان و انتقام سرگردان است تنها بخشی کوچک از مشکلات این جامعه ی بزرگ و پرتلاش می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha