کسب و کار اینترنتی امروزه با رونق و استقبال چشمگیری مواجه شده است، اما باید در نظر داشت که کسب و کار اینترنتی در حال با موانع و مزایای بسیاری همراه است، چرا که بسیاری از افراد به دلیل وجود سوءاستفاده های متعدد این نوع خرید را ترجیح نمی دهند.

سلامت نیوز:کسب و کار اینترنتی امروزه با رونق و استقبال چشمگیری مواجه شده است، اما باید در نظر داشت که کسب و کار اینترنتی در حال با موانع و مزایای بسیاری همراه است، چرا که بسیاری از افراد به دلیل وجود سوءاستفاده های متعدد این نوع خرید را ترجیح نمی دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،ایجاد کارآفرینی و اشتغال مهم‌ترین برگ برنده کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود به گونه‌ای از این وادی شاهد افزایش آمار اشتغال در سطح کشور بودیم، چرا که امروزه بیکاری مهم‌ترین معضل اقتصاد، جامعه و سیاست است. هزینه پایین در راه اندازی یکی دیگر از جذابیت‌های کسب و کار اینترنتی است، چرا که در کسب و کارهای دیگر فرد باید هزینه زیادی در خصوص محل ایجاد کار، تجهیزات، مالیات و مواردی از این دست را پرداخت کند، اما در مقابل برای کسب و کار اینترنتی این هزینه‌ها به حداقل و صفر خواهد رسید. بنابراین امروزه راه اندازی کسب و کار اینترنتی طرفداران زیادی دارد. استفاده از همکاران زیاد نیز می‌تواند در زمره دیگر مزایایی کسب و کار اینترنتی قرار بگیرد، چرا که در این نوع کسب و کار فارغ از محل جغرافیایی می‌توان از افراد بسیاری برای همکاری و گسترش کار استفاده کرد. ایجاد تغییرات سریع و آسان در کسب و کار یکی دیگر از محاسن کسب و کار اینترنتی برشمرده می‌شود.

به این معنی که در کسب و کار اینترنتی برای تغییرات دیگر نیازی به تعطیل کردن کار و اتلاف وقت و از دست دادن مشتری نیست. وجود مشتریان زیاد در کسب و کار اینترنتی یکی دیگر از مزایایی این نوع اشتغال بر شمرده می‌شود، چرا که در کسب و کار اینترنتی حجم بالایی از خریداران روانه این بازار می‌شوند. یکی دیگر از مزایایی کسب و کار اینترنتی، اداره هم زمان چند کسب و کار است. این در حالی است که در کسب و کارهای دیگر فرد نمی‌تواند با موفقیت کامل و به تنهایی به صورت هم زمان چند شغل را با هم اداره نماید. ساعت کاری کم نیز در زمره مزایایی کسب و کار اینترنتی قرار می‌گیرد، چرا که در این نوع از اشتغال فرد نیازی نیست زمان زیادی را برای انجام کار صرف کند.

معایب و مزایای کسب و کار اینترنتی
کاهش آلودگی هوا و ترافیک با توجه به وضعیت نابسامان محیط زیست مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت کسب و کار اینترنتی به حساب می‌آید چرا که به هنگام خرید اینترنتی نیازی به حضور فرد وجود ندارد و فرد می‌تواند بدون استفاده از وسیله حمل و نقل کار خود را انجام دهد. باید توجه داشت، در مقابل مزایایی که برشمرده شده معایبی نیز شامل این نوع از کسب و کار می‌شود که در ذیل به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرد، هر چند در این مجال باید متذکر شد از آن جا که کسب و کار اینترنتی تنها چند سالی است که در کشور رواج و رونق داشته است. از این رو عدم وجود بسترسازی‌های لازم امری بدیهی تلقی می‌شود. کاهش سرعت اینترنت و یکی از ابتدایی‌ترین چالش‌های پیش‌رو کسب و کار اینترنتی است، چرا که به طور کلی در کشور تامین زیر ساخت‌های اینترنت با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. وجود مسائل امنیتی یکی دیگر از معضلات پیش روی کسب و کار اینترنتی است. به این معنی که به راحتی سایت‌های فروش توسط هکرها مورد حمله سایبری قرار می‌گیرد که این مهم می‌تواند موجب بی‌اعتمادی مشتریان شود. صرف هزینه‌های بیشتر برای تامین زیر ساخت‌های تجارت الکترونیک یکی دیگر از معایب کسب و کار اینترنتی به حساب می‌آید.

ارجاع کار یکی دیگر از معایب کسب و کار اینترنتی است، چرا که در برخی از موارد مشتری پس از تحویل جنس سفارشی خود بنا به دلایل مختلف آن را مرجوع می‌کند که این امر می‌تواند در بعضی از مواقع به ضرر فروشنده باشد. گفتنی است در کسب و کار اینترنتی خریدار نیز با مزایایی متعدد مانند دستیابی به تخفیفات گسترده، مقایسه راحت به هنگام خرید، صرف زمان کوتاه‌تر، دسترسی به نظرات مصرف کنندگان و همچنین وجود طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مختلف برخوردار است. آنچه مسلم است، خرید اینترنتی در بسیاری از موارد با معایب متعدد همراه است. به عنوان مثال امکان به خطر افتادن حریم خصوصی خریدار وجود دارد، به گونه‌ای که در برخی از موارد شاهد خالی کردن حساب خریدار بوده‌ایم. کیفیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریدار و فروشنده در هر نوع کسب و کار محسوب می‌شود. این در حالی است که در برخی از خریدهای اینترنتی شاهد تحویل جنس بی‌کیفیت بوده‌ایم. نیاز به اینترنت یکی دیگر از معایب خرید اینترنتی است. به این معنی که برای انجام خرید اینترنتی خریدار باید به اینترنت دسترسی داشته باشد.

تاخیر در دریافت کالا و عدم برقراری تعامل شخصی میان خریدار و فروشنده از دیگر معایب خریدهای اینترنتی به حساب می‌آید که این امر باعث کاهش آمار خریدهای اینترنتی شده است. وجود هزینه‌های پنهان نیز خریدار را نسبت به خرید اینترنتی دلسرد کرده است، چرا که در برخی از موارد دیده شده است که علاوه‌بر قیمت تعیین شده جنس و مبلغ پیک هزینه بیشتری تحت عناوین مختلف از خریدار اخذ می‌شود که این امر باعث دوری کردن مردم از خریدهای اینترنتی شده است. در پایان باید خاطرنشان کرد عدم ایجاد امنیت، اطمینان و نبود زیرساخت‌های لازم سدی در مقابل رونق کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود. از این‌رو انتظار می‌رود مسئولان امر بسترهای لازم را رونق کسب و کار اینترنتی فراهم کنند تا از این وادی علاوه برایجاد اشتغال به حفاظت محیط زیست نیز کمک شایانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha