سلامت نیوز :نتایج آخرین تحقیقات نشان می دهد هر كودك 6 ساله ایرانی دارای 6 دندان پوسیده است كه پزشكان بیشترین علت آن را تغذیه با شیر خشك در دوران شیرخوارگی عنوان می كنند.
 سیمین زهرا محبی جراح و دندانپزشك در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: پوسیدگی در كودكان زیر 6 سال شیوع بالایی نسبت به بزرگسالان دارد و این دو رابطه مستقیمی با یكدیگر دارند زیرا هر چه پوسیدگی در كودكی بیشتر باشد بی دندانی در دوران بزرگسالی بیشتر می شود.

وی گفت: هر كودك 6 ساله ایرانی 6 دندان پوسیده دارد كه بیشترین علت آن تغذیه با شیشه شیر و ناآگاهی مادران از نگه داری و پاك كردن دندان نوزادان گزارش شده است.

 وی تصریح كرد: مراقبت از دندان های شیری مهم است زیرا هر دندان شیری جایگاه یك دندان دائمی را حفظ كرده است و اگر دچار مشكل شود به دنبال آن مشكلات ارتودنسی و هزینه های گزاف به بار خواهد آمد.

محبی خاطر نشان كرد: افزایش آمار پوسیدگی و مشكلات دهان و دندان كشورمان با سایر كشورهای همسایه وضعیت مشابهی است و برای ارتقا سلامت دهان و دندان فعالیت همه جانبه تمام نهادها  و سازمان ها را می طلبد.

 وی افزود: با وجود توصیه ها و هشدارهای پزشكان مادران زیادی هستند كه برای تغذیه كودك به مدت طولانی از شیشه شیر استفاده می كنند در درازمدت خطرات فراوانی به دنبال دارد.

 این متخصص جراح و دندانپزشك در ادامه تصریح كرد: شیر دادن به كودك با شیشه شیر سبب بروز پوسیدگی های دندانی در كودك می شود و شیرینی طولانی مدت در دهان باعث سیاه شدن دندانها و پوسیدگی می شود.

 وی ادامه داد: اگر كودك مقدار زیادی مایعات شیرین از جمله آبمیوه شیر خشك بخورد، قندهای موجود در این مایعات به دندانها می چسبد و باعث پوسیدگی دندانی می شود.

محبی در خصوص راه های پیشگیری پوسیدگی دندان در دوران شیرخوارگی گفت: پاك كردن لثه های كودك پس از شیر خوردن، پس از رشد همه دندانهای شیری استفاده از مسواك و نخ دندان از پوسیدگی دندان جلوگیری می كند به مادران توصیه می شود اجازه ندهند تا كودكشان شیشه حاوی آبمیوه و شیر یا شیرخشك را با خود به رختخواب ببرد و در آنجا میل كند.

این دندانپزشك درخصوص نقش بیمه ها در سلامت دهان و دندان نیز گفت: بیمه های فعلی با نام بیمه خدمات درمانی تنها نقش درمانی دارد در صورتیكه بیمه ها باید نقش پیشگیری و سلامت را نیز برعهده بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha