سلامت نیوز :وزیر بهداشت گفت: متأسفانه آنتی‌بیوتیك به طور بی‌رویه به مرغ‌ها خورانده می‌شود كه وقتی گوشت این مرغ‌ها وارد بدن انسان می‌شود موجب افزایش مقاومت میكروبی بدن افراد در برابر آنتی‌بیوتیك‌ها می‌شود.

به گزارش فارس مرضیه وحید دستجردی در همایش اعطای نشان ملی سلامت به برگزیدگان صنایع غذایی اظهار داشت: در طول 1.5 گذشته خدمات خوبی در بخش دارو و غذا ارائه شده است كه یكی از آنها اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات غذایی است.

وی افزود: در آینده نزدیك شاهد محصولات ارگانیك خواهیم بود تا كمترین بیماری‌های ناشی از غذا را داشته باشیم چرا كه 30 درصد بیماری‌های موجود در كشور بر اثر مصرف غذاها ایجاد می‌شود.

وحید دستجردی با بیان اینكه برای تحقق سلامت باید محصولات غذایی ایمن و سالم داشته باشیم ادامه داد: از مسائل مهم موجود كه شعار هفته سلامت نیز هست، موضوع مصرف منطقی و بجای آنتی‌بیوتیك‌ها است.

وی اضافه كرد: متأسفانه دیده می‌شود در صنعت تولید گوشت مرغ، میزان بی‌رویه آنتی‌بیوتیك به مرغ می‌خورانند و وقتی این گوشت وارد بدن انسان می‌شود موجب مقاومت‌های میكروبی در برابر آنتی‌بیوتیك‌ها می‌شود. لذا برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیك‌ها باید این موضوع حل شود.

وزیر بهداشت افزود: در مسئله گندم، لبنیات و گوشت استانداردهایی در سازمان غذا و دارو تعیین شده است كه به شورای عالی سلامت معرفی می‌شود.

وی با بیان اینكه باید سطح استانداردهای صنایع غذایی را بالاتر ببریم، خاطرنشان كرد: از مهمترین تكالیف سازمان غذا و دارو این است كه بهترین،‌سالم‌ترین و دارای بالاترین استاندارد مواد غذایی را به مردم معرفی كنند تا مردم بهترین‌ها را انتخاب كنند.

وزیر بهداشت تصریح كرد:‌ متأسفانه 49 درصد نسخه‌های پزشكان حتماً دارای یك قلم آنتی‌بیوتیك است و متأسفانه بیشترین دارو از نظر تعداد كه در بین مردم مصرف می‌شود آمپول دگزامتازون است كه مصرف بی‌رویه آن خطرات زیادی را برای سلامت به همراه دارد.

وی گفت: طبق استاندارد جهانی میزان مصرف آنتی‌بیوتیك باید 11 درصد باشد اما متأسفانه این میزان در كشور ما 49 درصد داروهاست و كسانی كه بدون نسخه آنتی‌بیوتیك را از داروخانه‌ها تحویل می‌گیرند 40 درصد موارد را تشكیل می‌دهند.

وحید دستجردی ادامه داد: كشور آمریكا به تنهایی 30 میلیارد دلار در سال را برای عوارض آنتی‌بیوتیك‌های نابجا مصرف می‌كند كه این میزان در كشور ما 400 میلیون تومان است.

وحید دستجردی یادآور شد: 60 درصد افراد از مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها اطلاعات غلطی دارند و فكر می‌كنند با یك سرماخوردگی باید آنتی‌بیوتیك مصرف كنند لذا كار به جایی رسیده است كه برخی آنتی بیوتیك‌های نسل دوم و سوم هم روی برخی بیماری‌ها جواب نمی‌دهد.

وی گفت:‌ امروز ایران جزو 20 كشور منطقه از نظر مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیك است همچنین دومین كشور آسیا از نظر مصرف آنتی‌بیوتیك پس از چین به حساب می‌آییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha