سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 261103

هنگامی که تصمیم به رژیم می گیریم اولین هدفمان کاهش وزن سریع است ولی به عواقب آن فکر نمی کنیم. کاهش وزن معمولا با اصلاح برنامه غذایی و فعالیت جسمی اتفاق می افتد که در رژیم های سریع از اصول بسیاری غافل می شویم. در این مقاله با ما همراه شوید تا 6 عارضه شایع رژیم های لاغری سریع را بدانید.

رژیم های کاهش وزن سریع چه عوارضی دارند؟

سلامت نیوز: هنگامی که تصمیم به رژیم می گیریم اولین هدفمان کاهش وزن سریع است ولی به عواقب آن فکر نمی کنیم. کاهش وزن معمولا با اصلاح برنامه غذایی و فعالیت جسمی اتفاق می افتد که در رژیم های سریع از اصول بسیاری غافل می شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی ، در این مقاله با ما همراه شوید تا 6 عارضه شایع رژیم های لاغری سریع را بدانید.

1- کاهش وزن سریع شما را از دریافت مواد مغذی محروم می کند
 2- کاهش وزن سریع سرعت سوخت و سازتان را کم می کند
 3- گاهی کاهش وزن سریع به جای چربی، عضله می سوزاند
 4- کاهش وزن سریع منجر به کم آبی بدن می شود
 5- کاهش وزن سریع باعث احساس گرسنگی زیاد می شود
 6- کاهش وزن سریع ممکن است به سلامت روانی تان ضربه بزند


کاهش وزن سریع

” در 90 روز 6 سایز کم کنید! ” ” در 7 روز 5 کیلو کم کنید! ” ” چگونه در طول سه روز وزن کم کنید! ” متاسفانه این روزها شاهد شعارهای تبلیغاتی بسیاری هستیم، در حالی که متخصصان تغذیه روش آهسته و پیوسته را توصیه می کنند. کاهش وزن بی خطر توسط سازمان جهانی غذا، نیم تا یک کیلو در هفته اعلام شده است. بنابراین چه اتفاقی می افتد اگر رژیم های ادعا کننده کاهش وزن سریع ، این کار را انجام دهند؟

کاهش وزن خیلی سریع، مخصوصا با تکنیک های گرسنگی در طولانی مدت منجر به عوارض جانبی بسیاری می شود. شاید یکی از مشهود ترین آنها این مورد باشد که وقتی افراد خیلی سریع وزن کم می کنند، قادر به ثابت نگه داشتن وزن کم شده نیستند. تحقیقات نشان داده است که حدود دو سوم این افراد بعد از کاهش وزن دوباره وزنشان باز می گردد و حتی از مقدار وزن اولیه نیز بیشتر می شود.

این تنها یکی از راه های کاهش وزن خیلی سریع است که به ضررتان تمام می شود. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که ضررهای کاهش وزن سریع، نسبت به بهره مندی از آن بیشتر خواهد بود.
اگر شما هم دغدغه لاغر شدن و کاهش وزن دارید، توصیه می کنیم مطالب زیر را که پیرامون لاغری شکم و رژیم لاغری سریع است، مطالعه فرمایید. همچنین می توانید با کسب اطلاعات بیشتر پیرامون رژیم لاغری آنلاین دکتر کرمانی می توانید نسبت به ثبت نام در رژیم لاغری اقدام کنید.

چگونه لاغر شویم ؟

1- کاهش وزن سریع شما را از دریافت مواد مغذی محروم می کند

بسیاری از رژیم های سریع و برنامه های غذایی یک گروه غذایی را به کلی حذف می کنند، یعنی ممکن است مواد مغذی کلیدی، ویتامین ها و مواد معدنی که برای سالم ماندن نیاز دارید را از دست بدهید.

برای مثال رژیم غذایی که در آن لبنیات حذف می شود، موجب کمبود کلسیم می شود و رژیمی که کربوهیدرات ندارد به اندازه کافی از آن فیبر دریافت نمی کنید. در یک رژیم کم کالری بسیار اهمیت دارد که به دریافت مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین B-12، فولات و آهن توجه شود.

عواقب بالقوه کمبود مواد مغذی

 کاهش انرژی
 موها و ناخن های شکننده
 ریزش مو
 خستگی شدید

کاهش عملکرد سیستم ایمنی

تضعیف استخوان ها و پوکی استخوان

رژیم غذایی درست را انتخاب کنید نه رژیمی با ادعای کاهش وزن سریع

وقتی دچار تردید هستید، رژیمی را انتخاب کنید که دارای تمام درشت مغذی ها ( چربی، کربوهیدرات، پروتئین ) باشد و یا با یک متخصص مشورت کنید تا رژیم غذایی متناسب با نیازها، حساسیت ها و محدودیت هایتان به غذا دریافت کنید.

هدف این است که به برنامه غذایی به عنوان یک سبک زندگی فکرکنید نه یک رژیم. رژیم غذایی چیزی است که برای مدتی انجام می دهید و سپس رها می شود اما کاری که شروع می کنید نباید تاریخ شروع و پایان داشته باشد.


2- کاهش وزن سریع سرعت سوخت و سازتان را کم می کند

کاهش وزن سریع معمولا به دلیل کمبود شدید کالری اتفاق می افتد، برای مثال افرادی که از 3000 کالری در روز به 1200 کالری می روند. مشکل اینجاست که بدن این تغییر را به علت کمبود و محدودیت منابع غذایی شناسایی می کند و به همین دلیل بدن به حالت قحطی می رود. در نتیجه، سرعت سوخت و ساز  پایین می آید تا بدن انرژی ذخیره کند و تمایل آن به ذخیره چربی نیز بیشتر می شود.

محققان با بررسی رژیم های غذایی بسیار کم کالری به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگان در این نوع رژیم ها هرچقدر وزنشان کمتر می شود سرعت سوخت و سازشان نیز پایین تر می آید. در نهایت این کندی سرعت سوخت و ساز منجر شد شرکت کنندگان دوباره وزنشان بازگردد و حتی اضافه وزنشان از ابتدای کار نیز بیشتر شود.

 
بیشتر از 500 کالری کم نکنید

مجبور نیستید کالری رژیم غذایی خود را به شدت پایین بیاورید، اگر روزانه 500 کالری کمتر غذا بخورید و در کنار آن رژیم و برنامه ورزشی داشته باشید به راحتی هفته ای نیم کیلو وزن را از دست می دهید. این رویکرد شاید بلافاصله باعث ایجاد تغییر و خوشنودی فرد نشود اما در طولانی مدت و به شکلی اصولی بدن تغییر خواهد کرد.

 
3- گاهی کاهش وزن سریع به جای چربی، عضله می سوزاند

وقتی وزن کم می کنید، می خواهید از قسمت هایی خلاص شوید که بافت چربی دارند و نه بافت عضلانی. تا به حال کسی نبوده است که از درصد بالای بافت عضلانی خود شکایت کند. اما اگر خیلی سریع کالری کم کنید بافت عضلانی تان نیز دچار آسیب می شود. رژیم های غذایی بسیار کم کالری بدن را مجبور می کند تا برای تامین انرژی بافت عضلانی را نیز بشکند. با از دست دادن بافت عضلانی، باید با فرم زیبای بدن خود خداحافظی کنید و سرعت سوخت و ساز نیز کم می شود.

عضله از نظر سوخت و ساز نسبت به چربی خیلی فعالتر است، یعنی نیم کیلو عضله کالری بسیار بیشتری نسبت به نیم کیلو چربی می سوزاند. در واقع از دست دادن بافت عضلانی با سوزاندن کالری کمتر در طول روز برابر است.


پروتئین را به بخشی از رژیم خود تبدیل کنید

چگونه سوخت و ساز بدن را افزایش دهیم:

 در هر وعده پروتئین بخورید.
 وزنه های سنگین بلند کنید.
 تمرین های ترکیبی با شدت بالا را انجام دهید.
 به اندازی کافی کالری دریافت کنید.

استفاده از رژیم غذایی سراشر از پروتئین و انجام مرتب ورزش های قدرتی به حفظ بافت عضلانی و بالا رفتن سرعت سوخت وساز بدن کمک می کند و حتی بافت عضلانی را وسعت می دهد.

کاهش وزن سریع - پروتئین

 
4- کاهش وزن سریع منجر به کم آبی بدن می شود

در دو هفته اول لاغری، به خاطر از دست دادن وزن آب بدن شاهد کاهش وزن سریعی هستید، مخصوصا در رژیم های کم کربوهیدرات یا بدون کربوهیدرات که بدن آب زیادی از دست می دهد. به همین خاطر رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن سریع انتخاب می شود. مشکل این است که از دست دادن مرتب آب بدن منجر به عوارض جانبی مانند یبوست، سردرد، گرفتگی عضلات و بی انرژی بودن می شود.

کاهش وزن سریع - کم آبی بدن

 
مطمئن شوید رژیم غذایی تان روی آب رسانی به بدن تاکید دارد

مسلما این مشکل در رژیم های غذایی مانند رژیم آب میوه یا سم زدایی – که همین موارد هم ناسالم هستند – وجود ندارد اما در رژیم های جدیدتر که روی غذا تمرکز دارند معمولا آب فراموش می شود. حواستان به میزان آبی که می خورید باشد و مطمئن شوید به اندازه کافی الکترولیت دریافت می کنید. در دو هفته ابتدایی رژیم غذایی به نشانه های کم آبی بدن دقت کنید.

نشانه های کم آبی بدن:

    یبوست
    سردرد
    گرفتگی عضلات
    کمبود انرژی
    ادرار با رنگ زرد تیره یا کهربایی
    احساس تشنگی
    تحریک پذیری

اگر هر کدام از این نشانه ها ادامه پیدا کرد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر فردی برای بیماری دیابت یا فشار خون بالا دارو مصرف کند، کاهش وزن سریع باعث می شود این داروها بسیار قوی شوند که منجر به این علائم ناراحت کننده می شود.

5- کاهش وزن سریع باعث احساس گرسنگی زیاد می شود

وقتی از رژیم های غذایی بسیار کم کالری استفاده می کنید، سطح لپتین (هورمونی که گرسنگی و سیری را کنترل می کند) دچار نوسان می شود. وقتی سطح لپتین طبیعی باشد به مغز می گوید چه زمانی بدنتان به اندازه کافی چربی دارد و این نشانه ای است برای مغز که اعلام سیری کند اما تحقیقات نشان داده اند که در رژیم های غذایی بسیار کم کالری سطح نامتوازن لپتین سبب ایجاد وسواس غذایی می شود. در این شرایط بیشتر احساس گرسنگی خواهید کرد و احتمال پرخوری بالا می رود.

 
برای کاهش وزن سریع از غذاهای با کیفیت استفاده کنید

تحقیقات ثابت کرده اند که کیفیت، از مقدار کالری دریافتی برای کاهش وزن مهم تر است و روی مقدار غذا خوردن هم تاثیر می گذارد. در این تحقیق نشاسته ها و کربوهیدرات های تصفیه شده با افزایش وزن ارتباط داشتند، با این حال کیفیت و کمیت هر دو در کنار یکدیگر اهمیت دارند.

محروم کردن از غذاها بار منفی بیشتری روی ذهن دارد. تغییر دادن رژیم غذایی همیشه نباید به خاطر کاهش وزن باشد، تغذیه مناسب و سلامتی بدن نیز ارزش بسیار بالایی دارند.

 
6- کاهش وزن سریع ممکن است به سلامت روانی تان ضربه بزند

اگر خیلی سریع وزن کم کردید ممکن است منجر به ایجاد مشکلات روانی شود. اگر شخصی برای رسیدن به وزن و اندام مورد نظرش صبر نکند ممکن است دچار مشکلاتی مانند دیسمورفیا بدن، آناروکسیا یا بولیمیا شود.

بعضی افراد هم رژیم را با طرز فکر اگر به X برسم پس Y هم بدست آوردم شروع می کنند. برای مثال اگر وزن کم کنم، پس شاد خواهم بود و یا اگر وزن کم کنم پس می توانم عشقم را پیدا کنم. بنابراین وقتی بعد از کاهش وزن به هدف شان نرسند، دچار مشکلات روانی و حتی مشکل با تصور بدنی خود می شوند.


از خودتان بپرسید: هدف از کاهش وزن سریع چیست؟

اگر به کاهش وزن سریع به عنوان یک پیش نیاز برای رسیدن به هدفی شخصی نگاه می کنید، مانند شروع یک رابطه، رسیدن به سلامتی، کارآمد شدن و یا کنترل بیشتر روی خود. کمی وقت بگذارید و اهداف و علایق خود را بنویسید. در بیشتر مواقع متوجه خواهید شد که لاغر شدن یک فاکتور کوچک است و استفاده از کاهش وزن سریع باعث نمی شود چیزی را که می خواهید، بدست بیاورید. در واقع اگر مسیر برنامه ریزی شده و آهسته را برای کاهش وزن انتخاب کنید با خود مهربان تر رفتار کرده اید و زودتر به نتیجه می رسید.

 
به سراغ کاهش وزن آهسته و پیوسته بروید

شاید کاهش وزن آهسته زیاد برایتان جالب نباشد اما بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام است. با این روش پس از لاغر شدن، وزن خود را ثابت نگه می دارید و رابطه تان با غذاها بهتر می شود یعنی به شیوه درست غذاخوردن عادت می کنید. تثبیت وزن به شخص بستگی دارد، اما تثبیت کاهش وزن ناگهانی به صورت بالقوه دشوارتر است.


بهترین راه کاهش وزن چیست؟

کاهش وزن سالم و پایدار شامل مواردی از قبیل انتخاب های غذایی مناسب، خواب بیشتر، افزایش فعالیت فیزیکی، کاهش استرس و تمرکز روی سلامت روانی است. لحظات شادی را در این مسیر برای خود بوجود بیاورید، اگر از ورزش با شدت بالا لذت نمی برید مکانی را برای پیاده روی انتخاب کنید که شیب زیادی نداشته باشد. اشکالی هم ندارد که گاهی شکلات یا مقداری چیپس بخورید.

موارد زیر را (همانند جمله های مثبت برای رسیدن به هدف خود) به ذهن بسپارید:

    پروتئین کم چرب بخورید.
    قند و کربوهیدرات های ساده را کم کنید.
    روی چربی های سالم تمرکز داشته باشید.
    به اندازه کافی استراحت نمایید.
    سطح استرس را کنترل کنید.
    تمرین های قدرتی و هوازی را در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

به خاطر داشته باشید کاهش وزن نیازمند تغییر سبک زندگی است که برای طولانی مدت ادامه داشته باشد. تعادل در رژیم غذایی و برنامه ورزشی را فراموش نکنید و از طرز فکر رژیم بودن، خارج شوید و این رویه را به صورت سبک زندگی دنبال کنید. اگر هدفتان کوتاه مدت (مانند زیبا بودن در یک لباس که می خواهید برای مهمانی بپوشید) باشد،  باید این را بدانید که اصلا هدفتان کاهش وزن نیست و وزنی که کم می کنید دوامی نخواهد داشت و دوباره به حالت قبل باز می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha