مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست اعلام کرد: جرایم صید و شکار عقرب و گونه‌های مهره‌دار تدوین شده و این جرائم سختگیرانه در دستورکار شورای عالی محیط‌زیست قرار گرفته است.

جرایم صید و شکار عقرب سختگیرانه‌تر می‌شود

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست اعلام کرد: جرایم صید و شکار عقرب و گونه‌های مهره‌دار تدوین شده و این جرائم سختگیرانه در دستورکار شورای عالی محیط‌زیست قرار گرفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازصبح نو  ،آقای علی تیموری، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست، در خصوص صید و پرورش عقرب در کشور گفت: متأسفانه ماجرای صید و پرورش این‌گونه با یک گزارش تلویزیونی آغاز شد و در این گزارش تکثیر و برداشت زهر عقرب بسیار سودمند معرفی شد وی ادامه داد: بنابر سیاست‌های سازمان محیط‌زیست، تکثیر و پرورش گونه‌های حیات وحش در کشور ممنوع نیست، میان پرورش عقرب، زالو یا گونه‌های علف‌خوار بزرگ یا پرنده تفاوتی وجود ندارد.

تیموری اظهار داشت: شاید محدودیت‌هایی برای پرورش و تکثیر حیات وحش داشته باشیم اما کسانی که مایل به این کار هستند، باید ابتدا از طبیعت برداشت کنند، حدوداً ۶۰ گونه عقرب در کشور وجود دارد که هدف برداشت قرار می‌گیرد.مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه علاقه‌مندان به پرورش عقرب باید شروع و انتهای کار را بدانند و در خصوص تکثیر و پرورش آن برنامه‌ریزی داشته باشند، بیان داشت: اینکه چه کسانی زهر عقرب‌های پرورش‌یافته را می‌خرند و آیا مشتریان این زهر داخلی هستند یا پرورش‌دهندگان قصد صادرات دارند نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: تا آنجایی که اطلاع دارم، در داخل کشور هیچ مرکزی نیاز به زهر عقرب ندارد، حتی شرکت سرم‌سازی رازی که سالانه سه چهار هزار مار از سازمان محیط‌زیست می‌گیرد، متقاضی صید عقرب نیست و در این زمینه درخواستی ارائه نداده است. تیموری گفت: گاهی از متقاضیان پرورش این‌گونه می‌شنوم که می‌گویند سرم‌سازی درخواست زهر عقرب داشته،‌ در حالی که اگر این شرکت نیاز به زهر عقرب داشت، با درخواست مجوز از سازمان محیط‌زیست، خودش اقدام به برداشت از طبیعت می‌کرد.

 هیچ‌یک از متقاضیان نتوانستند زهر عقرب را بفروشند
مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست حرف‌های غیرکارشناسی را که از سوی سودجویان به متقاضیان پرورش عقرب عنوان می‌شود دلیل این استقبال دانست و گفت: تا به حال حدوداً کمتر از ۱۰ فقره مجوز در سطح ادارات محیط‌زیست برای پرورش این‌گونه صادر شده و متقاضیان از طبیعت برداشت داشته‌اند اما از خروجی این برداشت‌ها گزارشی ارائه نشده یعنی هیچ‌یک از متقاضیان نتوانسته‌اند زهر عقرب را بفروشند. وی تأکید کرد: پرورش‌دهندگان زهر عقرب در داخل کشور نمی‌توانند این مایع را بفروشند و صادرات آن هم به این سادگی نیست.
تیموری ادامه داد: برخی افراد سودجو با تبلیغات مجازی می‌گویند خواهان خرید عقرب هستند و عقرب‌های صیدشده را با قیمت پایینی از صیادان غیرمجاز می‌خرند که بدون استفاده باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر اینکه محیط‌زیست دست علاقه‌مندان به پرورش این‌گونه را نمی‌بندد، گفت: کسانی که طرح پرورش داشته باشند، با مراجعه به ادارات کل محیط‌زیست می‌توانند مجوز دریافت کنند اما برداشت غیرقانونی عقرب از طبیعت، ضمن اینکه خلاف مقررات محیط‌زیست است، موجب تخریب زیستگاه و تنوع زیستی می‌شود.


مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط‌زیست توصیه کرد: علاقه‌مندان، مطالعه دانش روز دنیا در مورد پرورش این گونه را در دستورکارشان قرار دهند. تیموری با بیان اینکه برداشت غیرمجاز این‌گونه از طبیعت، پای متخلفان را نیز به دادگاه باز می‌کند، اعلام کرد: نسخه جدیدی از جرائم عقرب و گونه‌های مهره‌دار تدوین شده و این جرائم سختگیرانه در دستورکار شورای عالی محیط‌‌زیست قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha