گاهی چند سال طول می‌کشد تا برای شما آشکار شود استرس چه آثار نامطلوبی بر جسم‌تان گذاشته است. متاسفانه مجبور به زندگی در دنیای پر از استرس اطرافمان هستیم و عواملی مثل تنش‌های محیط کار، ماندن در ترافیک و دیر رسیدن، جروبحث کردن و رسیدگی به امور مهم فرزندان آثار منفی زیادی بر ما میگذارد.

استرس با جسم و روح ما چه می‌کند؟

سلامت نیوز:گاهی چند سال طول می‌کشد تا برای شما آشکار شود استرس چه آثار نامطلوبی بر جسم‌تان گذاشته است. متاسفانه مجبور به زندگی در دنیای پر از استرس اطرافمان هستیم و عواملی مثل تنش‌های محیط کار، ماندن در ترافیک و دیر رسیدن، جروبحث کردن و رسیدگی به امور مهم فرزندان آثار منفی زیادی بر ما میگذارد
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان  تاثیر استرس بر سلامتی جسم و روح، بر هیچ کس پوشیده نیست و متاسفانه بیشتر مردم به طور مرتب از آن رنج میبرند. در ادامه با برخی از این آثار آشنا میشویم.

سیاهی و گودی زیر چشم: استرس و بی خوابیهای مکرر، ارتباط زیادی با به خطر افتادن زیبایی صورت دارند. نگرانیها، مشکلات زناشویی، پرکاری و غیره باعث کاهش کیفیت خواب و ایجاد هالهای نازیبا در اطراف چشمها میشود. این موضوع باعث میشود پوست و چشمها ظاهری خسته و پیر داشته باشند.


 خشک شدن پوست: فشار ناشی از استرس، باعث اختلال در آبرسانی مناسب به پوست میشود. افرادی که تحت استرس زندگی میکنند و قادر به کنترل آن نیستند، میل کمتری به نوشیدن آب دارند و بیشتر به سمت مصرف قهوه یا نوشابه گرایش پیدا می‌کنند، در حالی که نوشیدن آب کافی، یکی از قوانین داشتن پوست سالم است. مصرف آب باعث رطوبتدهی به پوست می شود و اکسیژنرسانی آن را ضمانت میکند.


بروز آکنه: محققان به این نتیجه رسیدهاند که استرس ارتباط نزدیکی با بروز جوش، پسوریازیس (بیماری صدفی)، اگزما و دیگر بیماریهای پوستی دارد. کورتیزول زیاد در بدن باعث اختلال در عملکرد فلور طبیعی روده می شود و به این ترتیب، به سلامت پوست آسیب جدی میزند، چون فلور روده نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.


ضایعات پوستی و کهیر : ضایعات پوستی و کهیر در اثر اختلال عملکرد  روده که با نام علمی «دیسبیوز» شناخته میشود، بروز میکند. این مشکل زمانی دیده می‌شود که میزان باکتری‌های مفید روده، افت شدیدی پیدا می کند و باکتریهای منفی، روده را به اشغال خود در میآورد.


 ریزش موها: ریزش مو دلایل متعددی دارد. گاهی دلیل ریزش شدید موها، قرار گرفتن در شرایط استرسزاست. این وضعیت مانع  رشد فولیکول مو می شود و موها را حساس و آسیبپذیر می کند که به ریزش آن ها منجر میشود.


 چین و چروک زودهنگام: اگر به فکر کنترل استرس نباشید، هورمون کورتیزول به طور مشهودی دچار اختلال میشود و تاثیر جدی بر وزن بدن، افزایش فشار خون و کاهش کلاژن میگذارد.

افزایش سرعت سفیدی موها : با این که سفید شدن زودهنگام موها بیشتر جنبه ژنتیکی دارد اما استرس هم باعث پیری زودهنگام موها میشود. خوشبختانه با افزایش مصرف بیوتین پروتئین و ویتامین E میتوان تا حدودی آثار منفی استرس را کاهش داد و استحکام و جوانی موها را حفظ کرد.


  ایجاد خطوطی روی ناخنها: ایجاد خطوط عمودی روی ناخن ها موضوع شناخته شدهای است، با این حال اگر تعداد این خطوط زیاد باشد و همگی روی کوتیکول ناخن ایجاد شود، یکی از نشانههای قابل مشاهده استرس محسوب میشود.


 ایجاد تاول در دستها: برخی مواقع تاولهایی روی دست‌ها ایجاد میشود که ما آن ها را با قارچ یا دیگر عفونتهای ایجاد شده توسط قارچها اشتباه می‌گیریم اما این نوع تاول‌ها نشان دهنده یک بیماری پوستی به نام «دیس هیدروز» است که ارتباط نزدیکی با استرس شدید و طولانی مدت دارد.


 عفونت پوست : استرس باعث میشود پوست محافظ طبیعی خود را از دست بدهد و در برابر عوامل محرک و عفونتزا آسیبپذیر باشد. نداشتن  مراقبت لازم باعث افزایش بروز قارچ‌ها، سوختگیهای سطحی، لکهها و دیگر علایم زودهنگام پیری میشود.رایحه گیاه استوقودوس هیجان های احساسی و استرس را کاهش می‌دهد. نتیجه‌ تحقیقی در این باره نشان داد بیمارانی که در اتاق انتظار دندان‌پزشکی نشسته بودند، وقتی فضای اتاق با رایحه‌ عصاره‌ استوقودوس پُر شده بود، اضطراب کمتری داشتند.
 

روان پزشکان، زود نگران شدن را اضطراب می نامند. افرادی که درخصوص مسائل روزمره زندگی زود نگران می شوند و همواره درباره کارهای معمول زندگی پیش بینی منفی دارند، افرادی مضطرب هستند اما احساس اضطراب لزوما غیرطبیعی نیست و حتی در مواردی سبب افزایش کارایی افراد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha