سلامت نیوز:نتایج بررسی ها نشان می دهد مادرانی كه خود سرانه اقدام و دستورات پزشك را در به موقع دادن دارو به كودكان رعایت نمی كنند كودكانشان دیرتر بهبود یافته و دچار عوارض دارویی شدید می شوند.
اكبر كوشانفر، متخصص كودكان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: تجویز داروها و مكمل های غذایی برای نوزادان و كودكان از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا آن ها در هر سنی از دوران زندگی ،وزن و سطح بدن متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند بنابر این داشتن آگاهی والدین از نحوه مصرف ضرورت دارد.

وی گفت: دستگاه گوارش، كلیه و كبد كودكان از نظر سیستم جذب، هضم و دفع حساس است بنابر این مقدار دارو بر حسب میلی گرم و وزن كودك تجویز می شود كه مادران باید هنگام دادن به كودكان مراقب باشند.

كوشانفر، تصریح كرد: قطره و شربت استامینوفن برای پایین آوردن تب و درجه حرارت بدن شیرخواران مصرف می شود و مادران هرگز نباید با احتمال وجود تب به طور حدسی از داروها بدون تجویز پزشك استفاده كنند.

این متخصص كودكان خاطرنشان كرد: قطره آهن یا فروسولفات از شش ماهگی توأم با قطره مولتی ویتامین توصیه می شود و در فواصل شیر، هم زمان با آب میوه، و از یك سالگی به بعد با آب پرتقال كه جذب بهتری دارد، اگر قطره آهن همزمان با شیر و یا چای داده شود با تركیبات شیر و چایی خنثی شده و در جذب آن مشكل ایجاد می شود.

وی با مهم شمردن آموزش و آگاهی مادران از دادن دارو هنگام بیماری كودكانشان افزود: والدین هنگام بیماری نوزاد و كودكانشان هرگز نباید با داروهای آنتی بیوتیك خود درمانی كنند، بیش از 70 درصد سرماخوردگی در شیرخواران ویروسی بوده و در طی یك دوره درمان هفت روزه بهبود می یابد اما در مواردی كه گرفتگی صدا و گوش درد چركی، تب و سرفه شدید یا برونشیت باشد با مراجعه به پزشك باید آنتی بیوتیك مصرف شود.

وی گفت: قطره متوكلوپرامید ضد استفراغ كه در شیرخواران استفاده می شود،‌هر هشت ساعت برای هر كیلو گرم یك قطره باید در نظر داشت و چنانچه كودك حساسیت به صورت برافروختگی صورت و انحراف چشم ها داشت باید از دادن قطره خودداری كرد.

وی در پایان با معرفی مركز اطلاع رسانی دارویی و مسمومیت برای اطلاع والدین از چگونگی مصرف داروها خاطرنشان كرد: بر اساس تحقیقات انجام شده به علت عوارض باید از مصرف خودسرانه قرص، بشریت آنتی هیستامین و دی فنیل هیدرامین خودداری كرد و برای اطلاع پیدا كردن از چگونگی مصرف داروها با سامانه 09646 تماس بگیرند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha