پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی تهران برای نخستین بار در كشور و پس از 10 سال پژوهش بر روی گیاه زعفران، دو دارو برای درمان افسردگی و آلزایمر ساختند.

سلامت نیوز : پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی تهران برای نخستین بار در كشور و پس از 10 سال پژوهش بر روی گیاه زعفران، دو دارو برای درمان افسردگی و آلزایمر ساختند.
 
پژوهشگر طرح تحقیقاتی اثرات درمانی زعفران در افسردگی و آلزایمر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این خبر اظهارداشت : این داروها با نام تجاری سافرومود جهت ضد افسردگی و  سافروتین برای درمان آلزایمر تا نیمه نخست امسال تولید و به بازار عرضه می شود.
دكتر  شاهین آخوند زاده افزود : گیاه زعفران در دو مطالعه كارآزمایی بالینی برای آلزایمر مورد آزمایش قرار گرفته است كه مطالعه نخست بر روی حدود 30 بیمار و به مدت 16 ماه و در مرحله دوم بر روی حدود 40 بیمار به مدت 22 ماه آزمایش شد .
آخوند زاده گفت : زعفران در مرحله نخست با دارونما مقایسه شد و در مرحله دوم نیز با داروی اصلی درمان آلزایمز ( دونپزیل) تحت آزمایش قرار گرفت كه تفاوتی بین اثرات زعفران و داروی دونپزیل مشاهده نشد كه نتایج این مطالعه در دو مجله معتبر اروپایی و آمریكایی نیز به چاپ رسید .
وی گفت : در زمان حاضر مجوز ساخت و تولید داروهای ایرانی ضد افسردگی و آلزایمر ساخته شده از زعفران از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گرفته شده است .
برگزیده دوازدهمین جشنواره ابن سینا و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد : قرار است داروهای زعفرانی ایرانی در قالب كپسول وارد بازار شوند.
دكتر آخوندزاده افزود :گیاه زعفران یك گیاه ایرانی است و در كتاب قانون این سینا نیز به خاصیت های این گیاه از جمله خاصیت ضد افسردگی ، روشن كننده پوست و تقویت كننده بینایی چشم اشاره شده است .
وی گفت : دانشكده داروسازی علوم پزشكی مشهد نیز بر روی این گیاه ایرانی در رابطه با خواص ضد افسردگی آن پژوهش هایی بر روی حیوانات انجام داده است و كارآزمایی بر روی انسان نیز در دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شده است .
دكتر آخوند زاده كه نتیجه تحقیقاتش در خصوص رابطه گیاه زعفران و كاهش میزان افسردگی در كتاب های روان پزشكی به عنوان یك مرجع شناخته شده است گفت : برای نخستین بار فرانسوی ها دارویی از این پژوهش ایرانی برای درمان افسردگی با نام سافرومیل  در سال 2008 ساخته و وارد بازار دارویی كرده اند .
این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: این برای نخستین بار است كه یك دارو با مطالعات ایرانی وارد فارماكوپه یا فهرست دارویی اروپا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha