قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان گفت: در 40 سال اخیر 25 سال به طول عمر مردم ایران اضافه شده است.

عمر ایرانیان 25 سال افزایش یافته است

سلامت نیوز:  قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان گفت: در 40 سال اخیر 25 سال به طول عمر مردم ایران اضافه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر ایرج حریرچی روز چهارشنبه در آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سن امید به زندگی در بین افراد 50 سال بود که اکنون سن امید به زندگی در بین بانوان به 79.5 و در بین مردان به 75 درصد رسیده است.


به گفته وی، طول عمر افراد پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی ربع قرن افزایش یافته است.
حریرچی اظهار داشت : هیچ کشوری به اندازه ایران در شاخص های توسعه انسانی HDI یا (Human Development Index) رشد نداشته است و در این شاخصها، کره جنوبی اول و ایران رتبه دوم را بدست آورده است.
به گفته وی، کشور ایران تا پیش از انقلاب اسلامی حتی توان تولید محلول اُ آر اس (ORS) را نیز نداشت ، در حالی که این مایع محلول آب و نمک است .
به گزارش ایرنا، این مایع محلول Oral Rehydration Salt فرآورده‌ای خوراکی است که در بیمارانی برای جبران آب و نمکهای از دست رفتهٔ بدن و پیشگیری از دهیدراسیون تجویز می‌شود.


او آر اس محتوی قند (گلوکز) و الکترولیت (کلرید سدیم و پتاسیم) و گاه سیترات است و با توجه به وجود گیرنده‌های خاصی در روده که سدیم و گلوکز را همراه هم به داخل سلول وارد می‌کنند در دستگاه گوارش جذب می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد : تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سالانه 30 هزار کودک به دلیل اسهال ساده فوت می کردند و مرگ و میر سالانه نوزادان ناشی از کزاز کودکان 11هزار نفر بود که به ازای 5 کودک یک نفر فوت می کرد.
به گفته وی، اکنون در ایران هیچ کودکی به دلیل کزاز نوزادان فوت نمی کند و دسترسی به بهداشت و درمان در بالاترین سطح رسیده است.
حریرچی اظهار داشت : در آن زمان که جمعیت ایران نزدیک به 35 میلیون حدود 40درصد جمعیت کنونی کشور بود به ازای هر یک هزار تولد 175 تا 200 نفر فوت می کرد و عمر کودکان به 5 سالگی نمی رسید.


قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و علوم پزشکی اظهار داشت: اکنون مرگ و میر کودکان به دلیل اسهال به صفر رسید و از هر یک هزار نوزاد میزان مرگ و میر به 14درصد کاهش یافته است که این به دلیل بهداشت و درمان نیست، بلکه به دلیل شاخص های دیگر از جاده و تصادفات و تلفات حوادث است.
حریرچی ، با تاکید به اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در شاخص توسعه انسانی باید دیده شود ، گفت: در روستاهای کشور زمانی دختران با 6 کلاس درس خواندن به عنوان بهورز انتخاب می شدند، اما اکنون بالای 70درصد از دختران روستایی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
به گفته وی، اگر چه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد اما نباید تنها نیمه خالی لیوان را دید.
حریرچی، به رشد و توسعه فناوری های ایران اشاره کرد و گفت: میزان تولید علم در این اکنون باعث شده است که از بسیاری از کشورهای منطقه جلوتر باشد و تولید مقالات پر استناد علمی به 50 هزار مقاله رسیده است.


قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : همه افراد باید از نعمت خدمات سلامت و بهداشتی به صورت یکسان برخوردار شوند و افراد در نقاط دور دست باید به اندازه افراد بالای شهر پایتخت به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی داشته باشند.
حریرچی ، با بیان اینکه تمام هزینه های خدمات درمانی یک بیمار در بیمارستان دولتی کمتر از 3 میلیون ریال است، تاکید کرد: دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی باید به گونه ای باشد که مردم برای دریافت این خدمات به استان های دیگر نروند چرا که هزینه حمل و نقل این افراد بیشتر از هزینه خدمات درمانی و بهداشتی برای فرد خواهد بود.
به گفته وی ، تمامی خدمات بهداشتی و درمانی افراد جامعه برعهده دانشگاه های علوم پزشکی است و این نیاز حمایت دستگاه های مختلف اجرایی در کشور و استانهاست.
وی گفت: اکنون در چهارمحال و بختیاری دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی مطلوب است و اجرای طرح مراقبین سلامت و نظام ارجاع و نظام جامع سلامت به صورت ویژه در این استان اجرایی می شود.
، در این آیین با تقدیر از ارسلان خالدی فر از سوی وزیر بهداشت مجید شیرانی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری منصوب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha