کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که مادران دارای سابقه زایمان سزارین می‌توانند بعد از 18 ماه نسبت به عمل زایمان طبیعی اقدام کنند گفت: خطر مرگ و میر برای مادرانی که زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشند چهار برابر کمتر از عمل سزارین مجدد است.

کاهش 4 برابری خطر مرگ مادر در زایمان طبیعی نسبت به سزارین مجدد

سلامت نیوز:کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که مادران دارای سابقه زایمان سزارین می‌توانند بعد از 18 ماه نسبت به عمل زایمان طبیعی اقدام کنند گفت: خطر مرگ و میر برای مادرانی که زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشند چهار برابر کمتر از عمل سزارین مجدد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«فاطمه قاسمی» ، با بیان این که یکی از مهمترین اهداف وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغ طرح تحول سلامت ترویج زایمان طبیعی بوده است، اظهار کرد:‌ دستور العمل عمل طبیعی بعد از سزارین یکی دیگر از برنامه‌های تکلیفی وزارت بهداشت بود دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با اشاره به این که طبق دستور العمل مادرانی که خودشان تمایل داشته باشند می‌توانند در صورت امکان بعد از عمل سزارین، زایمان طبیعی انجام دهند، افزود:‌ پزشک و بیمارستان باید همکاری لازم برای عمل طبیعی را با مادران انجام دهند.

کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی یزد داشتن شرایط زایمان طبیعی را یکی از ضرورت‌های اجرایی در این خصوص دانست و بیان کرد:‌ بر اساس اطلاعات بدست آمده در شش ماه نخست امسال از حدود 14 هزار تولد 34 مورد زایمان طبیعی بعد از سزارین بودند.

قاسمی با بیان این که متأسفانه همکاری پزشک و بیمارستان برای انجام عمل زایمان طبیعی فراگیر نشده و فقط تعداد کمی از پزشکان برای انجام این مهم همکاری لازم را دارند، گفت:‌ زایمان طبیعی بعد از سزارین یک ریسک پزشکی است که فقط تعداد محدودی از پزشکان آن می‌پذیرند.

وی در ادامه ریسک سزارین مجدد را بیشتر از ریسک زایمان طبیعی بعد از سزارین عنوان کرد و افزود: پارگی رحم، چسبندگی جفت، خونریزی و عفونت ازجمله عوارض زایمان سزارین است که در مرتبه دوم این نوع زایمان بیشتر هم می‌شوند.

این کارشناس مامایی علوم پزشکی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مادران باردار باید بیش از پیش نسبت به آناتومی و فیزیولوژی بدن خود آگاهی داشته باشند،‌ تصریح کرد‌: اگر مادران بدن خود را بشناسند بیشتر و مطمئن‌تر می‌توانند کادر درمانی را موجباب به انجام زایمان طبیعی کنند.

قاسمی برگزاری کلاس‌های آموزشی پیش از زایمان را یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی یزد برای ترویج زایمان طبیعی دانست و بیان کرد:‌ در استان یزد تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال برگزاری دوره‌های رایگان آموزش پیش از زایمان هستند.

این مسئول با اشاره به اهمیت شرکت در دوره‌های آموزشی پیش از زایمان، گفت: در این دوره‌ها مادران با روش‌های مختلف کاهش درد غیردارویی آشنا شده و هرچه اطلاعات و آگاهی مادران در مورد بدن خود بیشتر شود عمل آسان‌تر و بهتری خواهند داشت.

وی تأکید کرد:‌ خطر مرگ و میر برای مادرانی که زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشند 3.8 درصد در 100 هزار تولد زنده است ولی این آمار در عمل سزارین مجدد 13.4 درصد است.

این کارشناس مامایی با بیان این که خطر مرگ و میری مادری در عمل سزارین مجدد چهار برابر زایمان طبیعی بعد از سزارین است،‌ اظهار کرد: احتمال خارج کردن رحم در مادرانی که زایمان طبیعی دارند 0.17 درصد و در سزارین مجدد 0.28 درصد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مادرانی که سابقه زایمان سزارین دارند در صورت تمایل می‌توانند بعد از 18 ماه نسبت به عمل زایمان طبیعی اقدام کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha