شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲

اصطلاحات و عبارات و توصیفاتی همچون "سال کم باران"، "سال کم محصول" یا مثلا "سال پردرآمد" یا "سال پر باران" را زیاد شنیده اید، عباراتی مشتمل بر پیش بینی سال آینده با تکیه بر وضعیت موجود؛ اما "سال کم عروس" پیش بینی داغ و جدیدی است که اینروزها اگر گشتی در بازار عروسی بزنید به گوشتان خواهد خورد؛ "سال 98 سال کم عروس".

سال کم عروس!

سلامت نیوز:اصطلاحات و عبارات و توصیفاتی همچون "سال کم باران"، "سال کم محصول" یا مثلا "سال پردرآمد" یا "سال پر باران" را زیاد شنیده اید، عباراتی مشتمل بر پیش بینی سال آینده با تکیه بر وضعیت موجود؛ اما "سال کم عروس" پیش بینی داغ و جدیدی است که اینروزها اگر گشتی در بازار عروسی بزنید به گوشتان خواهد خورد؛ "سال 98 سال کم عروس".

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تا سال پیش، درست بعد از ماه های محرم و صفر بازار جشن های عروسی داغ می شد و صدای بوق بوق کاروان های عروسی گوش خیابان ها را پر می کرد، مشاهده این منظره سراسر شور و شادی قند در دل رهگذران اعم از پیر و جوان آب می کرد، از مقابل گلفروشی ها هم که رد می شدی حداقل یکی دو ماشین تر و تمیز کارواش رفته در حال گل آرایی شدن توجهت را جلب می کرد و منظره ای بس خوشایند بود، اما این صداها امسال کمتر شنیده شد و آن منظره ها کمتر دیده شد و بسیاری پیش بینی می کنند که سال 98 اوضاع جشن های عروسی کسادتر از امسال شود و بازار روی سختش را به اصناف این حوزه نشان دهد.

درست از چند ماه پیش که اقتصاد کشور تحت تاثیر عوامل مختلف روی دیگری از خود به جوانان در آستانه ازدواج نشان داد، بازار جشن های عروسی هم کساد شد و آرزوهای بسیاری از زوج های جوان برای برگزاری جشنی پرشکوه و به یادماندنی برای تکرارنشدنی ترین واقعه عمرشان بر باد رفت و پدران و مادران رویای مشاهده فرزندشان در لباس پرشکوه عروسی و دامادی یا به فراموشی سپردند یا برای تحقق این رویا به سختی های بسیار تن دادند. 

با افزایش نوسانات اقتصادی هزینه ازدواج به شدت بالا رفته است، گذشته از اینکه شاید 6 تا 9 ماه پیش با 40 تا 50 میلیون تومان می‌شد جهیزیه‌ای کامل تهیه و دختران را راهی خانه بخت کرد، اما امروز این رقم به 100 تا 120 میلیون تومان رسیده است، هزینه جشن عروسی نیز به طرز شگفت‌آوری افزایش یافته به طوری که برخی از زوجین عطای این شب رویایی را به لقایش می‌بخشند و بدون خرج گذاشتن روی سر دست پدرها و مادرها روانه خانه بخت می‌شوند، با حسرت رویایی که محقق نشد، شاید تنها فایده این افزایش قیمت ها جلوگیری ناخواسته از ابداعات عجیبی باشد که چندی است خانواده ها را با مخارج عجیب و جدید روبرو کرده مثل تهیه کلیپ اسپرت و امثال آن.

انصراف از ‌خواسته‌ها به دلیل افزایش قیمت‌ها

رضا و مریم یکی از زوج‌های جوانی هستند که حدود 14 ماه از عقد آنها می‌گذرد و ضمن گلایه‌مندی از وضعیت قیمت لوازم خانگی که چندین و چند برابر شده‌، از هزینه‌های جشن عروسی خود نیز شکایت دارند.

این زوج که به گفته‌ خودشان سعی کرده‌اند خرج‌های اضافی را کنار بگذارند به خبرنگار ایسنا گفتند: مسلما همه جوان‌ها بهترین تصور را از شب ازدواج خود دارند، اما هزینه‌ها به قدری سرسام‌آور بالا رفته است که توان مالی ما اجازه انجام برخی از خواسته‌هایمان را نمی‌دهد.

مریم افزود: همیشه دوست داشتم لباس عروسی بخرم تا برای همیشه خاطره بهترین شب زندگی مشترکان را در مقابل چشم خود داشته باشم، اما قیمت ها به شکلی افزایش یافته است که شاید برای کرایه لباس هم در مضیقه باشیم، همچنین با وجود آنکه بسیار تمایل داشتیم که قبل از جشن، آلبومی از عکس‌ و کلیپ اسپرت تهیه کنیم، اما به دلیل افزایش قیمت‌ها منصرف شدیم و تصمیم گرفتیم که تنها روز جشن عروسی خود را در قالب فیلم و عکس ثبت کنیم.

عجله برای ازدواج به دلیل بی ثباتی قیمت‌ها

لیلا و مهران دیگر زوجی که 6 ماه از عقد آنها می‌گذرد، گفتند: قیمت‌ها به شکلی بالا رفته که تمام تلاش ما این است هرچه سریعتر ازدواج کنیم چراکه نمی‌توان از  آینده مطمئن بود، ممکن است قیمت‌های کنونی که از بالا رفتنشان گله مندیم فردا چندبرابر شود به همین دلیل ترجیح می‌دهیم که مراسم ازدواج مان را حتی اگر شده خیلی معمولی برگزار کرده و زندگی مشترک خود را آغاز کنیم.

در کنار این دو زوج که تلاش دارند جشن ازدواج خود را به هر شکل که شده و حتی متفاوت با آنچه آرزو داشتند برگزار کنند، زهرا و یاسر رسما از جشن ازدواج منصرف شده اند و هفته گذشته تنها با برگزاری یک میهمانی شام خانوادگی زندگی خود را آغاز کردند، البته در کنار این زوج‌ها که نوسانات اقتصادی فشار زیادی به آنها و خانوادهایشان تحمیل کرده، قطعا زوج‌های دیگری هستند که مشکلی با این افزایش قیمت‌ها ندارند و متاسفانه جوانانی که به کل از ازدواج منصرف شده و حتی خواستگاری خود را پس گرفته اند.

سپیده و علی که در تب و تاب برگزاری مراسم ازدواج خود هستند، افزایش قیمت‌ها و چندبرابر شدن هزینه جشن ازدواج شان را قبول دارند، اما مشکلی هم با آن ندارند چراکه خانواده این زوج از نظر مالی در شرایط مطلوبی قرار دارند و جشن عروسی آنها طبق آرزوها و خواسته‌هایشان با شکوه تمام همین هفته برگزار می‌شود.

 این روایت ها تنها روایاتی کوچک از زندگی جوانانی است که تلاطم های اقتصادی بخشی از آرزوهایشان را نقش برآب کرده و آینده را در نگاه آنها متلاطم و دلهره آور جلوه می دهد، اما درست در نقطه مقابل این زوج های جوان در آستانه عروسی، اصناف و مشاغل مرتبط با جشن‌های ازدواج نیز شرایط مناسبی را تجربه نمی‌کنند و از وضعیت شان به شدت گلایه‌مند هستند.

دختران عموما رویای پوشیدن لباس سپید عروسی در ذهن می پرورانند و در آستانه جشن عروسی گشت زدن و پرو کردن انتخاب این لباس رویایی یکی از لذت بخش ترین مراحل آماده شدن برای این جشن تکرارنشدنی است، اما گاهی اوقات برای مثال در شرایط امروز کشور ما این بخش لذت بخش به بخشی دلهره انگیز و گاه حسرت بار تبدیل شده است، آنجاکه عروس های جوان یا نمی توانند لباس مورد علاقه شان را داشته باشند یا باید هزینه های هنگفتی برای چند ساعت بر تن کردن چنین لباسی بپردازند، رفتاری که اگر در چشم آنان جامه عمل پوشاندن به یک آرزوست در چشم اطرافیان نوعی خودخواهی محسوب شده و گاه زمینه و زمزمه های اختلافات و دلخوری های شب عروسی و بهانه جر و بحث های آینده را فراهم می کند.

سفره عقد در آستانه منسوخ شدن/قیمت لباس عروس چندبرابر شده

مدیر مزون سایه روشن اراک در خصوص قیمت لباس عروس پس از افزایش قیمت‌ها گفت: هزینه خرید لباس عروس از تولیدی‌ها و مزون‌ها نسبت به چند ماه اخیر 2 برابر شده است و بازار به هیچ عنوان کشش و توان این افزایش قیمت را ندارد.

سپیده رستمی با اشاره به افزایش قیمت خرید لباس عروس برای فروش یا کرایه دادن به عروس‌ها افزود: این افزایش مسلما افزایش قیمت فروش و کرایه را بهمراه دارد، اما به دلیل کاهش توان مالی جامعه تا به امروز افزایش قیمتی نداشته‌ایم تا حداقل با عرضه لباس عروس مشتری هایمان را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: عدم افزایش قیمت‌ها بازار رقابتی ایجاد می‌کند تا نسبت به دیگر مزون‌ها حداقل گردش مالی داشته باشیم هرچند که این عدم افزایش قیمت، تامین هزینه اجاره مغازه را هم با مشکل مواجه کرده است.

رستمی با تاکید بر اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به شدت کاهش تعداد عروس داشته‌ایم، گفت: با این نوسانات اقتصادی در واقع زوج‌های جوان به یک مهمانی خانوادگی، عکس و مسافرت به جای برپایی جشن عروسی بسنده می‌کنند و همین امر تعداد عروسی‌ها در ماه‌های اخیر را به طرز محسوسی و به شدت کم کرده است.

وی هزینه کرایه لباس عروس را از شبی 400 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرد که این رقم برای لباس‌های خارجی از یک میلیون و 200 هزار تومان تا سه میلیون تومان است و بیان کرد: اکثر عروس‌ها به کرایه لباس اکتفا می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که لباس عروس را بخرند چراکه قیمت فروش به شدت بالا رفته است به طوری که در حال حاضر قیمت یک دست لباس عروسی معمولی از 2 میلیون به بالاست و حتی در برخی مزون‌ها شاهد لباس‌های 20 میلیون تومانی هم هستیم.

رستمی در خصوص قیمت سفره عقد نیز گفت: سفره عقد بسته به میزان گل‌آرایی  از 200 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما با توجه به اینکه سفره عقد به مانند لباس عروسی لازم و ضروری نیست بسیاری از زوج‌ها از هزینه‌کرد برای سفره عقد صرف نظر می‌کنند به طوری که در ماه‌های اخیر  به شدت درخواست کرایه سفره عقد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه نسبت به سال قبل 50 درصد افت مشتری در بحث سفره عقد داشته‌ایم، افزود:  با توجه به افزایش قیمت‌ها به نظر می‌رسد سال آینده چیزی به عنوان سفره عقد در مراسم‌های عروسی جایی نداشته باشد و تعداد جشن های عروسی هم کمتر خواهد شد.

افزایش 4 برابری قیمت لوازم آرایش/رشد تعداد عروس‌های VIP در ماه‌های اخیر

سارا صفری مدیر سالن آرایش سلینا نیز در خصوص تاثیر نوسانات قیمتی در مراجعه عروس به آرایشگاه و روند افزایشی قیمت‌ها به ایسنا گفت: افزایش قیمت‌ها هنوز در روند کار و تعداد عروس‌ها تاثیر منفی نداشته است، اما به هرحال توان مالی جامعه تغییر کرده چراکه هزینه‌ها بالا رفته است.

سارا صفری تصریح کرد: با وجود آنکه قیمت انواع لوازم آرایشی حدود 4 برابر افزایش یافته است، اما به دلیل تمکن مالی محدود اکثریت اقشار جامعه، تا امروز افزایش قیمت خاصی در خدمات من نداشته‌ایم و شاید در حدود 100 تا 200 هزار تومان افزایش قیمت لحاظ شده و آن هم صرفا به دلیل افزایش قیمت مواد مصرفی است.

وی افزود: قیمت تمامی مواد مصرفی ما وابسته به قیمت دلار است. مثلا قیمت کرم پودر عروس که 250 هزارتومان بود امروز به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده و حتی قیمت سنجاق سر برای شینیون موی عروس که بسته‌ای 8 هزار تومان بود به بسته‌ای 60 هزار تومان افزایش قیمت داده است.

صفری با تاکید بر اینکه لوازم و مواد آرایشی ایرانی از کیفیت لازم برای آرایش عروس برخوردار نیست و نمی‌توان از آن استفاده کرد، گفت: هرچند مواد آرایشی ایرانی هم افزایش قیمت داشته که البته به نسبت لوازم خارجی میزان افزایش کمتر بوده است، اما این امر باعث نشده است که به سمت استفاده از لوازم آرایشی ایرانی برویم چون کیفیت لازم را ندارد و ممکن است به از دست رفتن اعتماد مشتری منتهی شود، به همین دلیل با وجود اینکه سود کار به 50 درصد تقلیل یافته است، اما همچنان کیفیت کار و حفظ مشتری را در این شرایط در اولویت می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده روند کاهش تعداد عروس های مراجعه کننده به آرایشگاه ها را تجربه خواهیم کرد، افزود: امسال در واقع عروس‌های سال 95 یا 96 در آستانه مراسم ازدواج هستند، اما در سال آینده تصور می‌کنم که ازدواجی انجام نشود، چراکه با این افزایش قیمت ها در واقع امسال جوانان کمتر تن به خواستگاری و عقد دادند و این کاهش ازدواج در سال آینده خود را نشان می‌دهد.

صفری در خصوص هزینه یک شب آرایش عروس گفت: هزینه یک آرایش معمولی عروس حدود یک میلیون تومان است که این رقم برای عروس‌های VIP به حدود 2 میلیون تومان می‌رسد، نکته قابل توجه این است که در ماه‌های اخیر علیرغم تمام آنچه گفته شد، تعداد عروس‌های VIP بیشتر شده است.

 افزایش عروس های VIP در شرایط موجود و اصلا چیستی آنها بحثی قابل تامل است که باید در مجلی دیگر به آن پرداخت، هرچند آنچه مشاهده می شود شاید افزایش عروسی های VIP نیست، در واقع با کم شدن آمار جشن های عروسی در میان مردم طبقات متوسط و ضعیف، آنچه باقی می ماند همین عروسی های پرزرق و برق است که در این شرایط بخش اعظم آمار جشن های عروسی را به خود اختصاص می دهند.

خودنمایی تبعات افزایش قیمت در سال آینده/ماه عسل جایگزین جشن‌های عروسی

جشن عروسی بخش های متعددی دارد و یکی از آنها ثبت این خاطره تکرارنشدنی در قالب فیلم و عکس است. بخشی بسیار مهم از این جشن که از دیرباز یکی از ارکان اساسی هم جشن عروسی و به نوعی شاید از مهمترین بخش هاست و هر روز ایده جدید را برای ثبت این خاطرات عزیز رو می کند و البته از تلاطم بازار بی بهره نمانده است.

مدیر آتلیه آریافیلم با بیان اینکه منتظر تبعات افزایش قیمت‌ها برای سال آینده هستیم، گفت: عروس‌ و دامادهای امسال، زوج های جوان سال گذشته هستند که می خواهند امسال عروسی بگیرند ولی تاثیر نوسانات قیمت‌ها در کاهش تعداد جشن های عروسی خود را نشان داده است.

آتنا مرادی با اشاره به رشد 50 درصدی قیمت چاپ عکس طی‌ ماه‌های اخیر افزود: با وجود این افزایش، تاکنون قراردادهای کاری ما افزایش قیمت نداشته است و در واقع با قیمت سال گذشته خدمات ارائه می‌شود، همین امر باعث شده است که سود ما 50 درصد کم شود و امکانی هم برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد چراکه به نسبت افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم و رزرو مراسم‌ها کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه برای دوام آوردن در این بازار خراب تنها تلاش می کنیم که مشتری را حفظ کنیم و فعال باشیم، بیان کرد: طی 10 سال اخیر هر سال افزایش مشتری داشته‌ایم اما امسال فقط استرس سال آینده و کاهش مشتری را داریم.

مرادی اضافه کرد: در کنار افزایش قیمت چاپ، تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری نیز بی نهایت گران شده است، دوربین 14 میلیون تومانی، 36 میلیون تومان شده است، اگر هرسال امسال افزایش 2 کامپیوتر در آتلیه و به تبع آن ایجاد دو شغل وجود داشت با این افزایش قیمت‌ها این امر قطعا ممکن نخواهد بود، در حال حاضر ما 28 نفر پرسنل داریم که تعداد آنها را افزایش نخواهیم داد، حتی ممکن است افرادی که کارایی کمی دارند را بالاجبار کنار بگذاریم چراکه شاید عروسی‌های سال آینده کمتر شود و توان مالی ما نیز کاهش یابد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها قطعا از ازدواج فرزندان خود منصرف نمی‌شود، اما قطعا برخی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، گفت: آنها ممکن است به جای جشن عروسی سفر بروند، به جای سرویس طلا نقره بخرند، به جای ساخت کلیپ یا تهیه آلبوم عکس چند صفحه‌ای به یک فیلمبرداری ساده و ثبت چند فریم عکس اکتفا کنند که این روند قطعا در اقتصاد همه صنوف مرتبط با ازدواج تاثیر منفی خواهد داشت.

مرادی اضافه کرد: در کنار تلاش برای کاهش هزینه‌های ازدواج نکته قابل تامل عدم تمایل به ازدواج است، ممکن است فردی خواهان ازدواج باشد و زمانی که این افزایش قیمت‌ها را می‌بینید منصرف شود چراکه اگر تا سال گذشته امکان برگزاری یک جشن عروسی با 20 میلیون تومان هزینه را داشت امروز باید بیش از 50 تا 60 میلیون تومان هزینه کند که قطعا منصرف می‌شود و در سال آینده روند نزولی ازدواج و جشن عروسی را پیش‌بینی‌ می‌شود.

صرفنظر از سود برای باقی ماندن در بازار/ازدواج‌ در سال جاری کاهش یافته است

مدیر آتلیه هامون نیز با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر باوجود افزایش قیمت‌ها هیچ افزایش قیمتی در خدمات مان اعمال نشده است، افزود: بخشی از کار آتلیه وابسته به چاپ است که افزایش قیمت بالایی داشته است و بخشی از خدمات عروسی نیز فیلمبرداری است که بسته به کیفیت، به قیمت‌ های متفاوت ارائه می‌شود.

وحید کلهری افزایش قیمت عکاسی و آلبوم را تنها به دلیل افزایش قیمت چاپ دانست که عملا درآمدی برای آتلیه به همراه ندارد، گفت: با وجود افزایش قیمت، افزایشی در خدمات نداشته‌ایم درحالی که هزینه و خرج زندگی، اجاره مغازه و حقوق پرسنل بالا رفته است، اما مجبوریم برای حفظ شغل خود از درآمد بیشتر و کسب سود صرف نظر کنیم تا بتوانیم در بازار دوام بیاوریم.

وی هزینه یک شب فیلم‌برداری و عکاسی را حداقل دو میلیون تومان عنوان کرد که بسته به نوع آلبوم‌ها، نوع چاپ، کلیپ، نوع فیلمبرداری و دوربین‌ها این هزینه افزایش می‌یابد و گفت: حداقل قیمت یک آلبوم عروسی 10 برگ یک میلیون و 200 هزار تومان است که تا سه میلیون تومان افزایش می‌یابد و به ازای افزایش تعداد صفحات آلبوم قیمت نیز افزایش می‌یابد. قیمت یک شب فیلمبرداری نیز یک میلیون و 200 هزار تومان تا 4 میلیون تومان است و کلیپ اسپرت نیز از یک میلیون تومان تا سه میلیون هزینه در پی دارد که البته تمامی این قیمت‌ها مربوط به سال گذشته است و تنها افزایش کنونی شامل حال آلبوم می‌شود که آنهم به دلیل افزایش قیمت چاپ است که باید به لابراتوار پرداخت شود.

کلهری در خصوص پیش‌بینی خود از بازار سال آینده بیان کرد: برای افزایش قیمت باید به بازار نگاه کنیم، اگر همه رقبا افزایش قیمت داشته باشند مسلما افزایش قیمت عمومی و همگانی رقم می‌خورد، البته با وجود افزایش قیمت و عدم تغییر در قیمت خدمات باتوجه به برندسازی که در اراک شکل گرفته است طی‌ ماه‌های اخیر تعداد عروس‌ها و مجالس ما بیشتر شده است، اما در کل تعداد مراسم‌ها و ازدواج‌ها روند نزولی داشته است و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشند.

کنترل هزینه جشن با کاهش میهمانان/تسویه هزینه غذا با هدایای میهمانان

مدیر تالار باغ کویر نیز با بیان اینکه قیمت اقلام و مواد غذایی به شدت افزایش یافته است، اما برای حفظ مشتری افزایش قیمت را در نظر نگرفته‌ایم و تعرفه‌های خود را حدود 5 درصد افزایش داده ایم، بیان کرد: هزینه یک شب جشن عروسی بسته به نوع غذا از 7 میلیون تومان با شام چلومرغ و 9 میلیون تومان با شام جوجه‌کباب تخمین زده می‌شود و تا 70 میلیون تومان بسته به انواع غذاها افزایش دارد.

مهدی احمدی عنوان کرد: تعداد عروسی‌ها کاهش نیافته است، اما با توجه به افزایش قیمت‌ها تعداد میهمانان کاهش یافته است. قبل از این نوسانات جشنی با کمتر از 400 میهمان نداشتیم، اما امروز جشنی بالای 400 نفر نداریم و حتی برخی افراد برای مراسمی با 100 نفر میهمان مراجعه می‌کنند که شاید حتی فامیل درجه یک هم نباشند.

وی با تاکید بر اینکه کار ما با آبروی مردم سروکار دارد، پدری که جوان عقد کرده دارد، حاضر است قرض کند تا مراسمی آبرومند برگزار کند، گفت: در سال‌های قبل روال کار بر این بود که صاحب مراسم یا پدر داماد یک ماه قبل از عروسی حساب خود را تسویه می‌کرد، اما در ماه‌های اخیر تسویه هزینه تالار و غذا به زمان سرو غذا رسیده است که بخشی از آن از محل هدایای عروسی و در اصطلاح پاتختی تامین می‌شود، حتی اگر هزینه تالار 10 میلیون تومان شود، بیعانه‌ای جزئی در حدود 500 هزار تومان پرداخت می‌شود در حالیکه سال قبل 50 درصد از کل هزینه به عنوان بیعانه دریافت می‌شد، اما این شرایط فشار بسیاری به مردم وارد کرده‌ و ما نیز چاره‌ای جز کنار آمدن با شرایط نداریم.

برگزاری عروسی‌ها از جیب رستوران‌داران/تالارها و رستوران‌ها در آستانه زمین خوردن

مدیر تالار کوه نور نیز با اشاره به اینکه طی ماه‌های اخیر چندین خانواده با وجود قرارداد و رزرو سالن، مراسم را کنسل کرده‌اند و زوج جوان به جای هزینه ازدواج، سفر را ترجیح داده‌ است، اظهار کرد: عمده افزایش قیمت اقلام از شهریورماه رقم خورد و با توجه به اینکه بعد از آن ماه محرم و صفر بود، انتظار می‌رفت به مانند سال‌های گذشته در فصل پاییز و زمستان قراردادهای سال جدید منعقد شود، اما در حال حاضر هیچ خبری نیست و سال آینده اتفاقات بد خود را نشان می‌دهد.

مهدیار مطیعی‌زاده تصریح کرد: هزینه مواد غذایی و گوشت به شدت بالا رفته است و قیمت فیله گوسفندی به کیلویی 90 هزار تومان رسیده است. یک پرس غذا که قبل از افزایش قیمت‌ها حدود 40 هزار تومان تمام می‌شد امروز به 120 هزار تومان رسیده است و ما تنها برای باقی ماندن در بازار از سود خود صرف‌نظر کرده ایم و از جیب هم هزینه می‌کنیم تا گردش کار و گردش مالی حفظ شود.

وی تاکید کرد: با این روال فکر می‌کنم همه تالارها و رستوران‌های به زودی زمین بخورند مگر این که به صورت حمایتی گوشت قرمز، مرغ و مایحتاج اولیه با قیمت مناسب در اختیار این صنف قرار گیرد چراکه بازار توان تحمل قیمت واقعی را ندارد.

مطیعی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر برای هر نفر میهمان باید 90 هزار تومان هزینه پرداخت شود، افزود: رستوران‌داران و تالارداران در واقع از سود صرف نظر می‌کنند تا فعال باشند، در واقع عروسی‌ها از جیب رستوران‌داران و تالارداران برگزار می‌شود و اینجاست که شکست خواهیم خورد.

وی در خصوص گل‌آرایی مجالس و ماشین عروس نیز با اشاره به 6 برابر شدن برخی از اقلام گفت: برای نصب گل نیاز به اسفنج هست، قبل از افزایش قیمت‌ها هر کارتن اسفنج به قیمت 36 هزار تومان خریداری می‌شد در حالی که امروز به قیمت 170 هزار تومان به فروش می‌رسد، واردات اسفنج متوقف شده است و تولیدکننده ایرانی نیز با توجه به این توقف واردات، خود اقدام به افزایش قیمت کرده است و اتفاقا توان تامین نیاز بازار را هم ندارد.

مطیعی‌زاده افزود: قیمت یک دسته گل داوودی 2500 تا 3 هزار تومانی امروز به 7 هزار تومان رسیده و همین افزایش باعث شده است که گل‌آرایی ماشین عروس که با 150 هزار تومان تا یک میلیون انجام می‌شد، امروز از 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان هزینه در پی داشته باشد، در واقع با 150 هزار تومان هزینه گل‌آرایی یک ماشین در سال گذشته، امسال اسفنج و چسب هم نمی‌توان خرید.

مدیر تالار کوه نور اضافه کرد: به نظر می‌رسد در سال آینده تنها افراد متمول توان برگزاری مراسم عروسی را داشته باشند و اقشار متوسط جامعه به ماه عسل اکتفا کنند.

براساس آمارهای ثبت احوال استان مرکزی در 9 ماهه نخست سال جاری ٦ هزار و ٧٩٨ ازدواج به ثبت رسیده که ١٠.٧ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

نرخ ازدواج استان مرکزی ٦.٢ است در حالیکه این نرخ در سال گذشته ٦.٩ بوده است و میانگین سن ازدواج در مردان استان ٣٠.١ سال و در زنان را ٢٤.٩ سال است.

همین آمار گواهی بر تاثیرگذاری نسبی قیمت‌ها و نوسانات اقتصادی بر روند ازدواج است، همواره به جهت جلوگیری از بروز برخی آسیب‌های اجتماعی، تسهیلگری در امر ازدواج جوانان مورد تاکید قرار می‌گیرد، اما متاسفانه طی چندماه اخیر با افزایش تلاطم‌های اقتصادی، این تاکیدات نیز به گوشه رینگ رانده شده اند و روند کاهشی ازدواج‌ها به ثبت رسیده است، با این تفاسیر به گفته جوانان نمی‌توان افق روشنی برای آینده یک ازدواج حداقل در بعد اقتصادی متصور بود و در این شرایط قطعا جوانان عطای ازدواج را به لقای سرافکندگی در مقابل همسر و فرزند می بخشند و از اینجاست که آسیب های اجتماعی عدیده رخ می نمایند.

مسئولان امر تاکیدات موکدی بر امیدواری و افزایش انگیزه جامعه دارند، اما واقعیت‌های موجود چیز دیگری را گواهی می‌دهد. در واقع نمی‌توان تنها با تکرار جمله "امیدواری به آینده" هزینه‌های سنگین ازدواج و مخارج زندگی را متحمل شد، آنچه امروز به شدت نیاز است اقدام فوری و عاجل برای ایجاد ثبات در قیمت هاست، حتی همین  قیمت های افزایش یافته تا حداقل تکلیف مجردها با هزینه های مادی زندگی مشترک روشن شود و بیش از این با افزایش سن مجردها و کاهش ازدواج‌ها مواجه نشویم، کاهش خطرناکی که افزایش خطرناک تر آسیب‌های اجتماعی، تهدید افق جمعیتی و میزان موالید و کاهش جمعیت جوان را بدنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha