سلامت نیوز :یك روانپزشك عنوان كرد: بسیاری از مصروعان آگاهی كافی درباره راه‌های حل مشكلات خود ندارند در نتیجه بین مراكز درمانی و پزشكان سرگردان می‌شوند.

دكتر جعفر بوالهری در گفت وگو با ایسنا، با تاكید بر ضرورت آگاهی رسانی درباره مصروعان به افراد جامعه گفت: اطلاع رسانی و دانش افزایی در حال حاضر از بزرگترین جنبش‌های جهانی است و اگر مردم و بیماران به آگاهی‌های لازم دست یابند به بزرگترین حامی خودشان تبدیل می‌شوند ولی به نظر می‌رسد رسانه‌های ما و برنامه ریزان امور بهداشتی و پزشكی در این زمینه سرمایه‌گذاری اندكی كرده‌اند كه نتیجه آن كم اطلاعی مصروعان از وضعیت خود است.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی كلینیك مصروعان اظهار كرد: یكی از مهمترین مشكلات ما، نبود یك مركز مشاوره، درمان و تشخیص مناسب برای پاسخگویی به مصروعان است این در حالیست كه بیماران با هزاران امید از شهرهای دور به ما مراجعه می‌كنند اما امكان خدمات رسانی به آن‌ها را نداریم.

وی افزود: برای راه‌اندازی یك كلینیك از ماه مبارك رمضان تاكنون جلسات مختلفی را با خیرین شهر تهران داشته‌ایم تا بتوانیم مكانی را در غرب تهران خریداری كنیم برای این كار به شدت نیازمند كمك خیرین و صاحبان سرمایه هستیم و افراد علاقه‌مند می‌توانند با دفتر انجمن صرع تماس بگیرند.

بوالهری در ادامه گفت: انجمن صرع قصد نداشته است كه خدمات درمانی ارایه كند چون ارایه خدمات بسیار سخت و گران است اما تعداد زیادی از بیماران برای دریافت مشاوره به انجمن صرع مراجعه می‌كنند. در حال حاضر مركزی برای ارایه مشاوره نداریم این در حالیست كه برای مشاوره دادن نیاز به دستگاه‌های تشخیصی مانند نوار مغزی، روانشناس، مددكار، پزشك عمومی ، نورولوژیست و روانپزشك داریم تا بتوانیم با یك بار مراجعه بیمار به این مركز، پاسخ روشنی به او درباره بیماریش بدهیم.

این پایه‌گذار انجمن صرع با بیان اینكه بیشتر مشكل مصروعان مربوط به مسایل روانی – اجتماعی است، اظهار كرد: آنان دچار بیماری‌هایی مانند افسردگی می‌شوند یا درباره موضوعاتی چون وضعیت خانوادگی، كاری و تحصیلی دچار اضطراب و نگرانی هستند. برای حل این مشكلات معمولا به مراجعه به مشاوره و روانپزشك و حمایت بسیاری از سازمانها نیاز است.

وی با اشاره به قوانین مربوط به اشتغال بیماران اظهار كرد: اگرچه تشنج بیماران مصروع به ظاهر دردناك و نگران‌كننده است اما به‌راحتی و با مصرف ساده‌ترین داروها كنترل می‌شود بنابراین لازم است به وضعیت كاری آنان توجه و قوانینی تصویب شود كه طبق آن‌ها كارفرما حق نداشته باشد كارمند خود را به علت ابتلا به بیماری اخراج كند. از سوی دیگر مصروعان جزو معلولان محسوب می‌شوند. بر اساس قوانین كشوری درصدی از اشتغال و استخدام باید به معلولان اختصاص یابد اما این قانون اجرا نمی‌شود.

این روانپزشك درباره انگ‌هایی كه در جامعه به مصروعان زده می‌شود، گفت: برخی افراد معتقدند كه ابتلا به صرع ناشی از جن زدگی، سحر و جادو شدن، گناهكار بودن و كمبودهای جنسی است. به اعتقاد آن‌ها مصروعان كند ذهن هستند و نمی‌توانند ازدواج كنند. در مقطعی آن‌قدر این انگ‌ها شایع شده بود كه محققان و دانشگاهیان، برخی افراد را در رده شخصیت‌های صرعی طبقه بندی می‌كردند.

وی توصیه كرد: مصروعان درمان خود را بطور جدی پیگیری كنند چون زمانی كه بیمار، صرع خود را درمان كند مانند یك فرد عادی می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. چنین فردی تفاوتی با افراد سالم در زمینه‌هایی مانند ازدواج، بارداری و انجام ورزشهای سنگین ندارد. در این شرایط به مصروعان انگ نیز زده نمی‌شود.

بوالهری در پایان گفت:برای اصلاح وضعیت مصروعان بر اساس توصیه‌های سازمانهای جهانی در درجه اول باید با نگرشهای منفی مسوولان و مردم عادی درباره مبتلایان به صرع مقابله كرد. در مرحله بعد لازم است ذهنیت بیمار درباره خودش اصلاح شود تا او بپذیرد كه ناتوان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha