سلامت نیوز :متخصصان علوم مغز و اعصاب با مطالعه روی مغز سمندرها نشان دادند که دوپامین چگونه موجب تشكیل نورون‌های جدید در مغز افراد بالغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، این متخصصان دریافته‌اند که این انتقال دهنده عصبی شبیه به یک کلید سلول‌های بنیادی می‌تواند ایجاد نورون‌های جدید در مغز افراد بالغ را در کنترل بگیرد.

پزشکان امیدوار هستند که این یافته جدید از سوی محققان انستیتوکارولینسکا در سوئد ممکن است در آینده به کشف روشی جدید برای درمان بیماری‌های لاعلاج دستگاه عصبی مثل پارکینسون منتهی شود.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این مطالعه به این دلیل روی سمندرها انجام شده که به طور کامل تمام علائم بیماری پارکینسون را از خود بروز می‌دهند.

بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن بوده و مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده، لرزش و از دست رفتن مهارت‌های حرکتی است. این اختلال هنگامی رخ می‌دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود را در تولید دوپامین از دست می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهد كه بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید. پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلول‌های ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می‌شود.

به گزارش ایسنا، انتقال دهنده مغزی دوپامین به ما توانایی و انرژی بیشتری می‌بخشد که کمبود آن باعث خستگی و بی‌حوصلگی در افراد می‌شود در حالی که سروتونین حس خوشبینی و رضایتمندی را در وجود ما افزایش می‌دهد و تنش را نیز کاهش می‌دهد. مردان اغلب با كمبود دوپامین مواجه می‌شوند اما از سوی دیگر زنان بیشتر دچار كمبود سروتونین می‌شوند كه این امر باعث احساس افسردگی در آنها می‌شود.

اگر گوشت بیشتری بخورید بدنتان دوپامین بیشتری می‌سازد و لازم است چربی بدن زنان بیشتر باشد و لذا بدن باید چربی موردنیاز روزمره را مصرف کند تا این حس ناخوشایندی ایجاد نشود و بتواند در برابر تنش‌ها مقابله کنند.

متخصصان آمریکایی دریافته‌اند که هورمون دوپامین که در مغز ترشح می‌شود، نقش دوگانه‌ای دارد. آنها به تازگی کشف کرده‌اند هورمون دوپامین نه تنها عامل ایجاد نشاط است بلکه در تولید هراس و ترس نیز دخالت دارد.

این یافته در مجله علمی و معروف سل استم سل منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha