از زمانی که دهه هفتادیها به دانشگاه رسیدند تا حالا که کم کم باید عرصه را به دهه هشتادی‌ها واگذار کنند، بسیاری معتقد بودند که جنبش دانشجویی و حرکت‌های مطالبه‌محور و منتقدانه دانشجویان در سال‌های دورتر، جای خود را به رکودی عمیق داده است.

بغض و آه همکلاسی‌ها

سلامت نیوز: از زمانی که دهه هفتادیها به دانشگاه رسیدند تا حالا که کم کم باید عرصه را به دهه هشتادی‌ها واگذار کنند، بسیاری معتقد بودند که جنبش دانشجویی و حرکت‌های مطالبه‌محور و منتقدانه دانشجویان در سال‌های دورتر، جای خود را به رکودی عمیق داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،در غیاب اغلب تشکل‌های دانشجویی پیشین، عملکرد بسیاری از مجموعه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های کشور، به برگزاری مراسم‌هایی محدود شده بود که چندان رنگی از گذشته نداشتند؛ مراسمی که گاه حتی در حد جشن‌هایی با تبلیغ ویژه برای استندآپ کمدی در مراسم روز دانشجو به عنوان اصلی‌ترین نماد و نمود حرکت‌های دانشجویی نازل شده بود. با این همه شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که یک حادثه منجر به درگذشت 8 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که البته در مجموع 10 کشته داشت، باعث شود دانشجویان بدون فراخوان هیچ تشکل دانشجویی خاص، به طور خودجوش تجمعی در اعتراض به مسئولان دانشگاه آزاد بر پا کنند و مطالبات خود را به گوش آنان برسانند.


صبح دیروز بود که اولین اخبار و تصاویر از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران منتشر شد؛ تجمعی که برخی خانواده‌های قربانیان حادثه واژگونی اتوبوس این دانشگاه که منجر به کشته شدن 10 نفر و از جمله 8 دانشجو و مصدوم و مجروح شدن 27 نفر دیگر شد، در آن حضور داشتند.


در این تجمع، جمعی از دانشجویان و برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان حادثه سه‌شنبه هفته گذشته اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، در محل پارکینگ اتوبوس‌های این دانشگاه حاضر شده و تجمع اعتراضی خود را آغاز کردند. در همان ساعت‌های ابتدایی، معدود تشکل‌های دانشجویی باقی‌مانده دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بسیج دانشجویی، دادن فراخوان برای هرگونه تجمعی در این باره را تکذیب کرده بودند و این نشان از خودجوش بودن تجمع دیروز داشت. این تجمع در حالی برگزار شد که صبح دیروز، حراست دانشگاه، ورودی‌ها را با سخت‌گیری بیشتری کنترل می‌کرد.


در حاشیه این تجمع، حجله‌هایی که برای برخی درگذشتگان حادثه در ورودی دانشگاه گذاشته شده بود، جلب توجه می‌کرد. همچنین اتوبوس‌های دانشگاه که گفته می‌شد تعویض شده‌اند، اغلب خالی مسیرهای درون دانشگاه را می‌پیمودند.
دانشجویان حاضر در این تجمع پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها مطالبات خود را نوشته بودند. فیلم‌هایی نیز از این تجمع منتشر شد که بر اساس آنها، دانشجویان حاضر در این تجمع، شعارهایی چون «ولایتی، ولایتی‌استعفا، استعفا» ، ‌«اسوه بی لیاقتی»، «مس‍ئول بی لیاقت استعفا، استعفا»، «مس‍ئول بی لیاقت محاکمه، محاکمه» و «ما منتظر مسئولین هستیم هیچ جا نمی‌ریم، همین جا هستیم» می‌دادند که البته در نهایت هیچ‌کدام از مسئولان مورد انتظار دانشجویان در جمع آنها حاضر نشدند. البته گفته شد که معاون دانشگاه نزد دانشجویان رفت که معترضان دانشجو او را نپذیرفتند و اجازه سخن گفتن به او ندادند.


در این تجمع همچنین بیانیه‌ای در 9 بند قرائت شد. «درخواست استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد»، «عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رئیس دانشگاه»، «ساخت یادبود برای عزیزان از دست رفته»، «استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه»، «نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تعیین سرعت مجاز و نصب برگه معاینه فنی در اتوبوس و بررسی آن در بازه‌های زمانی کوتاه و استخدام راننده‌های با صلاحیت»، «ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر»، «رایگان شدن یا حداقل کم‌شدن هزینه آژانس‌ها تا هنگامی که نوسازی ناوگان و حفاظت مسیرها تامین شود»، «نظارت بهداشتی مداوم بر بوفه‌ها و راه‌اندازی بوفه سرپوشیده ابن سینا» و «تعویق امتحانات به دلیل مناسب نبودن اوضاع روحی دانشجویان» از مفاد این بیانیه بود. در عین حال برخی دانشجویان نیز خواستار استعفا و عذرخواهی رسمی علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه و نیز رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بودند. جمعی از دانشجویان شرکت کننده در این تجمع همچنین خواهان حذف اتوبوس و عبور و مرور ماشین‌های شخصی و تاکسی در دانشگاه هستند.


خواندن سرود «یار دبستانی من»، قرائت فاتحه برای درگذشتگان و حضور در محل حادثه و گرامیداشت یاد درگذشتگان آن از دیگر حاشیه‌های تجمع اعتراضی دیروز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود.
ویدیوی سخنان دو تن از مادران درگذشتگان این حادثه نیز دیروز بسیار مورد توجه قرار گرفت. مادر یکی از دانشجویان درگذشته در این تجمع می‌گفت: «من مادر نیلوفر رادمهر هستم که در این حادثه دخترم از دستم رفت. مسئولان دانشگاه باید به من پاسخگو باشند و من تا پاسخ نگیرم از اینجا نمی‌روم و تا حق دخترم را نگیرم آرام نمی‌شوم». وی در ادامه تصریح کرد: «دانشجویان ما که وارد دانشگاه می‌شوند بیمه می‌شوند، ما هزینه بیمه فرزندانمان را می‌دهیم، پس چرا باید اتوبوسی در دانشگاه باشد که هفت سال است بیمه نشده است. بنابراین اینها «شهدای علم» هستند و مسئولان دانشگاه باید پاسخگوی ما مادران داغ دیده باشند».


پاسخ‌های عجیب معاونی که نتوانست با دانشجویان صحبت کند
مجید مشکینی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد تنها مسئولی بود که در جمع دانشجویان واحد علوم و تحقیقات حاضر شد، اما دانشجویان معترض به وی اجازه سخنرانی و صحبت ندادند. وی در حاشیه این تجمع در جمع خبرنگاران پاسخ‌هایی داد که حتی مورد واکنش اصحاب رسانه هم قرار گرفت و معلوم نبود اگر این سخنان را در جمع دانشجویان خشمگین و غمگین ایراد می‌کرد، چه پاسخی دریافت می‌داشت. وی به خبرنگاران با بیان اینکه «قرار نیست در جریان جزئی‌ترین مسائل دانشگاه باشم، چون دانشگاه آزاد 400 واحد دانشگاهی و 700 مدرسه سما دارد»، از بازداشت مسئول ترابری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خبر داد و گفت: «در این حادثه مسئول ترابری دانشگاه دستگیر شد اما از سوی دادستانی مقصر شناخته نشد».

مشکینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که چرا بی اطلاع هستید، تاکید کرد: «من این گفته‌ها را می‌پذیرم. اگر نظارت درستی صورت می‌گرفت نباید این اتفاق می‌افتاد». وی در خصوص وضعیت قرارداد پیمانکار اتوبوس‌های دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نیز توضیح داد: «هر قراردادی ناظری دارد و ماده 12 این قرارداد ناظر را مشخص کرده که مسئول ترابری وقت بوده است. ناظر باید چک لیست را بررسی و نقص اتوبوس را برطرف می‌کرد. اگر این حادثه رخ نمی‌داد قرار بود اتوبوس‌ها با پیمانکار جدید در هفته جاری جایگزین شوند». مشکینی در مواجهه با گفته خبرنگاری مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد قرارداد حمل و نقل علوم و تحقیقات را به ارزان‌ترین پیمانکار داده است، گفت: «به هر حال این حادثه رخ داده است. ما الان بعد از حادثه در حال گفت‌وگو با هم هستیم.

اگر قبل از این اتفاق، سه تا پنج پیمانکار ارقام مختلفی برای حمل‌ونقل ارائه می‌دادند، آیا اگر دانشگاه با گرانترین قرارداد منعقد می‌کرد، متهم به این نمی‌شد که فامیل خود را انتخاب کرده است؟». این پاسخ معاون دانشگاه آزاد با واکنش خبرنگاران مواجه شد. به گفته این مقام مسئول، دانشگاه آزاد درباره مناقصه‌های خود به دنبال نازلترین قیمت نیست بلکه با مناسب‌ترین قیمت به دنبال این است که چه خدمتی با چه قیمتی دریافت می‌کند. وی در ادامه در واکنش به درخواست دانشجویان برای استعفا و محاکمه مسئولان این دانشگاه اظهار کرد: «با فردی باید برخورد شود که مسئول این اتفاق است». معاون دانشگاه آزاد در پاسخ به اینکه مسئولان این دانشگاه عذرخواهی نکردند؟ تاکید کرد: «مسئولان در مراسم تدفین دختر دانشجو و پدرش در بهشت زهرا حضور یافتند».

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی همچنین درباره بخشی دیگر از خواسته‌های دانشجویان معترض تاکید کرد: «تعطیلی شش ماهه بوفه‌های واحد علوم و تحقیقات به دلیل بوروکراسی‌های اداری اشتباه است که البته تصویب بازگشایی آن طول می‌کشد. از ١۴ مهرماه که در این سمت منصوب شدم به دنبال اصلاح برخی آیین‌نامه‌ها بودم چرا که می‌دانستم دارای نقص است». وی درباره تله کابین علوم و تحقیقات، تاکید کرد: «تله کابین این واحد برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است».


مسببان واژگونی اتوبوس، منتظر مجازات شدید باشند
به دنبال این تجمع، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی هم دیروز جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار کرد و در این جلسه مقرر شد با متخلفان و خاطیان حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس برخورد قاطعانه و بدون مسامحه‌ای انجام گیرد. در این جلسه ضمن صحبت درباره ابعاد و دلایل حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات، مقرر شد بازرس ویژه هیئت امنا با استقلال کامل به بررسی دقیق و موشکافانه ابعاد این حادثه بپردازد و ضمن ارائه گزارش فوری به هیئت امنا، با متخلفان و خاطیان این حادثه دلخراش برخورد قاطعانه و بدون مسامحه‌ای داشته باشد.

همچنین طبق دستور اعضای هیئت امنا، کلیه دست‌اندرکاران دانشگاه علوم تحقیقات، از ریاست تا مسئولان اجرایی باید برای روشن شدن ابعاد این حادثه همکاری کاملی با بازرس ویژه داشته باشند. همچنین در پایان این جلسه بیانیه‌ای صادر شد که در آن آمده است: «در پی وقوع حادثه دردناک و جانسوز واژگونی اتوبوس حامل تعدادی از دانشجویان و عزیزان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و روشن شدن برخی از ابعاد و موضوعات مرتبط با این حادثه تاسف‌برانگیز در روزهای اخیر، جلسه فوق‌العاده هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی روز شنبه ۸ آذر ماه به ریاست دکتر ولایتی تشکیل و پس از استماع گزارش دکتر طهرانچی، ریاست دانشگاه در خصوص این حادثه، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های معزز درگذشتگان و مصدومین این حادثه تاسف‌بار، هیئت امنای مراتب ذیل را تصویب و ابلاغ نمود».

در ادامه این بیانیه آمده است: «هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تسلیت این ضایعه مولمه به خانواده‌های داغدار و بازماندگان عزیزان از دست رفته و جامعه علمی و دانشگاهی کشور و به ویژه خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و ابراز همدردی با خانواده‌های محترم مصدومین حادثه، از درگاه خداوند متعال برای عزیزان درگذشته غفران و رحمت واسعه الهی و برای مجروحان و مصدومان صحت و سلامتی مسئلت می‌نماید و علیرغم آگاهی از پیگیری‌های مستمر و مجدانه مسئولان دانشگاه، بر اهتمام بیش از پیش و نظارت بر روند بهبود و درمان مصدومین تاکید می‌نماید. بر این اساس، ریاست دانشگاه موظف است کلیه اقدامات لازم را در جهت بهبودی کامل مصدومین و آسیب‌دیدگان حادثه به عمل آورده و در جهت کاهش آلام خانواده‌های درگذشتگان و مصدومین از هیچ کوششی دریغ ننماید».

این بیانیه تاکید می‌کند: «هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن صدور دستور به بازرس ویژه هیئت امنا برای بررسی مستقل و دقیق علل حادثه و معرفی متخلفان، از ریاست، مسئولان اجرائی و تمامی همکاران و دست‌اندرکاران دانشگاه که از لحظات ابتدایی اقدامات مهمی را با جدیت آغاز نموده‌اند موکدا می‌خواهد که در همکاری کامل با دفتر بازرسی ویژه هیئت امنا در جهت تسریع رسیدگی ریشه‌ای به این حادثه، اقدامات لازم را با جدیت انجام دهند و ضمن برخورد قاطع و بدون مسامحه با متخلفان و خاطیان در تمامی سطوح، نتیجه امور به صورت مستمر به اعضای هیئت امنا گزارش گردد».

در ادامه بیانیه آمده است: «ریاست دانشگاه موظف است پس از دریافت گزارش بازرسی ویژه هیئت امنا، بلافاصله، کلیه اقدامات لازم را در جهت برخورد قاطع با متخلفین (در هر سطحی که هستند) انجام داده و گزارش آن را به آگاهی هیئت امنا برساند». این بیانیه در پایان می‌افزاید: «لازم است رئیس دانشگاه، نسبت به تدوین راهکارهای لازم به منظور مقابله و پیشگیری از وقوع حوادث مشابه و تامین امنیت، رفاه و آسایش اساتید، دانشجویان و کارکنان در کلیه واحدهای دانشگاهی و دانش‌آموزی سراسر کشور اقدام نموده و نتیجه اقدامات صورت گرفته در جهت اجرای این مصوبات را در جلسه فوق‌العاده بعدی که در هفته آینده تشکیل خواهد شد، به اطلاع هیئت امنا برساند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha