دانشمندان موفق به ثبت صداهایی در خارج از محدوده شنوایی انسان شده‌اند كه به طور مداوم در جو ستاره خورشید تولید می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت اینترنتی "اسپیس.كام"، مطالعه جدیدی كه نتایج آن هفته گذشته در همایش انجمن سلطنتی ستاره شناسی انگلیس ارائه شد نشان می‌دهد میدانهای مغناطیسی حلقه‌ای شكل خورشید حامل امواج صوتی هستند كه این امواج صداهایی مشابه صداهای تولید شده در ساز گیتار و یا ارگ كلیسا ایجاد می‌كنند. البته صداهای یاد شده دارای فركانسی بسیار پایین در حدود هزارم هرتز هستند. محدوده شنوایی انسان بین ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۰‬هزار هرتز است.

در این مطالعه محققان مركز تحقیقات فیزیك خورشیدی در دانشگاه "شفیلد" اطلاعات جمع آوری شده با چند سفینه كاوشگر ستاره خورشید و نیز اطلاعات حاصل از مدلهای نظری فرایندهای خورشیدی را با یكدیگر تركیب كردند و متوجه شدند انفجارهای رخ داده در سطح خورشید سبب پیدایش نوعی امواج آكوستیك می‌شود.

به گفته محققان، این امواج در میان میدانهای مغناطیسی حلقوی ستاره خورشید گرفتار می‌شوند و به عقب و جلو می‌روند كه این پدیده درست مشابه به لرزش در آوردن سیم گیتار و تولید نت‌های موسیقی از طریق آن است.

امواج صوتی مذكور دارای انرژی بسیار زیادی هستند كه با سرعتی بین ‪۷۲‬ هزار تا ‪ ۱۴۴‬هزار كیلومتر در ساعت در جو خورشید حركت می‌كنند. به عبارت ساده‌تر، انفجارهای خورشیدی سبب ایجاد لرزش در میدانهای مغناطیسی خورشید می‌شوند كه این لرزش نیز خود سبب ایجاد امواج آكوستیك، مشابه نتهای گیتار یا ارگ بادی می‌شود. هر كدام از این نتها حدود یك ساعت در جو خورشید طنین انداز شده و سپس كم كم خاموش می‌شوند.

به گفته محققان دانشگاه شفیلد، امواج صوتی تازه كشف شده می‌تواند دلیل حرارت بسیار زیاد میدانهای مغناطیسی حلقوی شكل خورشید را توضیح دهد. در حالی كه سطح ستاره خورشید دارای دمایی در حدود ‪ ۵‬هزار و ‪۵۳۸‬ درجه سانتیگراد است، میدانهای مغناطیسی موجود در جو خورشید دارای دمایی در حدود ‪ ۵‬میلیون درجه سانتیگراد هستند.

منبع اصلی حرارت خورشید یعنی واكنشهای گداخت هسته‌ای، درون ستاره خورشید رخ می‌دهند و به همین دلیل انتظار می‌رود حرارت سطح خورشید از جو آن بیشتر باشد، اما در عمل عكس این مطلب مشاهده می‌شود و دانشمندان انگلیسی عقیده دارند حرارت بسیار زیاد جو خورشید با میدانهای مغناطیسی این ستاره و امواج صوتی موجود در این میدانها در ارتباط است و تحقیقات بیشتر در آینده به روشن شدن این موضوع كمك خواهد كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha