سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت از قرار گرفتن پرستاران واجدالشرایط دارای مدارك كارشناسی و كارشناسی ارشد كه بیشترین امتیازات لازم را كسب كنند در همترازی هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی خبر داد.

به گزارش  فارس، حسن امامی‌ رضوی در حاشیه برنامه سومین همایش بزرگ پرستاران بسیجی كه در بیمارستان فوق‌تخصصی خاتم‌الانبیا (ص) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارتقای آموزش و یادگیری پرستاران تحت عنوان پرستار و آموزش بالینی در سال 90 اجرا خواهد شد و در این راستا پرستاران واجدالشرایط دارای مدارك كارشناسی و كارشناسی ارشد در همتراز هیئت علمی دانشگاه در راستای تشویق و ارائه خدمات بهتر به بیماران قرار می‌گیرند.

وی افزود: براساس نامگذاری مقام معظم رهبری كه سال 90 را به عنوان جهاد اقتصادی مزین كردند مسلماً هر زمان تعبیر از جهاد می‌آید باید كار متفاوت صورت پذیرد.

امامی رضوی تصریح كرد: براساس مصوبات و قوانین در سال 90، بالغ بر 3 برنامه شاخص در بحث ارتقای بهره‌وری شغلی پرستاران در كشور صورت می‌پذیرد كه نخستین برنامه بحث گزینش 23 هزار پرستار است تا پرستاران با ایجاد زمینه شغلی بهتر بتوانند خدمات مناسبتری را نیز به مردم ارائه كنند.

* ساعات زیاد فعالیت پرستاران به كاهش كیفیت ارائه خدمات به بیماران منتهی می‌شود

وی گفت: یكی از اشكالاتی كه ما در ارائه خدمات پرستاری داریم ساعات بسیار كار پرستاران است كه باعث خستگی و متعاقباً كاهش كیفیت ارائه خدمات پرستاری است كه می‌تواند باعث برخوردهای بین پرستاران و بیماران شود.

امامی رضوی اظهار داشت: برنامه دیگری كه در سال 90 اجرا می‌شود قانون تعرفه‌گذاری در حوزه شغل پرستاری است زیرا تاكنون ارزش‌گذاری بر حسب كیفیت فعالیت پرستاران صورت نمی‌پذیرفت و بر این اساس برای بهره‌وری بهبود بیماران بعضی از خدمات یا فراموش می‌گردید یا به ثبت نمی‌رسید كه بسترها و قانون این ارزش‌گذاری بر خدمات از 3 سال گذشته تمام جوامع آن لحاظ شد.

* اجرای تعرفه ارزش گذاری در بیمارستان‌ها بر حسب كیفیت فعالیت پرستاران

وی تصریح كرد: بر این اساس برای هر نوع خدمات ارزش‌گذاری و تعرفه‌ خاصی تعیین شده است كه برای وهله نخست در چندین بیمارستان اجرا می‌شود و در آینده در كل كشور این قانون اجرا خواهد شد.

امامی رضوی در ادامه به برنامه سوم حوزه پرستاری در سال 90 كه همان همترازشدن پرستاران كارشناس و كارشناس ارشد در هیت علمی دانشگاه‌ها كه بیشترین امتیاز را كسب كنند اشاره كرد و گفت: برای تشویق و همچنین ارائه كیفیت خدمات بهتر به دلیل اینكه پرستاران نمی‌توانند عضو هیئت علمی درآیند این گروه در صورت كسب امتیاز لازم می‌توانند از مزایای همترازی هیئت علمی دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: برخی موانع پرستاران از جمله عدم امنیت شغلی نیز امیدواریم در سال 90 برداشته شود.

* تعرفه‌گذاری سال 90 برای كاهش تخلفات بر عهده دولت گذاشته شده است

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخی مبنی بر چگونگی تعرفه‌گذاری در سال 90 نیز بیان داشت: تعرفه‌های پزشكی نسبت به هر سال براساس تورم یك رشدی پیدا خواهد كرد كه در سال گذشته تعرفه‌گذاری بر عهده سازمان نظام پزشكی بود ولی امسال این تعرفه‌گذاری برای كاهش تخلفات بر عهده دولت قرار گرفته است.

وی گفت: با تعاملی كه با سازمان نظام پزشكی براساس هدفمندسازی یارانه شده است امیدواریم تعرفه‌گذاری مناسب و معقول در سال 90 در حوزه پزشكی صورت پذیرد.

امامی رضوی با اشاره به اینكه تعرفه‌ها رشد نامناسب نداشته بلكه شاید عدم رعایت تعرفه‌ها از طرف برخی پزشكان در این راستا صورت پذیرفته باشد، افزود: سازمان نظام پزشكی بحث نظارت را بر عهده وزارت بهداشت در گذشته سپرده بود و وزارت نیز به دلیل عدم توانایی نمی‌توانست نظارت مناسبی در زمینه تعرفه‌ها داشته باشد در حالی كه نظارت تعرفه‌ها بر عهده سازمان نظام پزشكی باید صورت می‌پذیرفت.

* استخدام 23 هزار پرستار در مدت 6 ماه در صورت تامین منابع مالی

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به وضعیت اعلام جواب نتایج آزمون استخدامی پرستاران نیز اظهار داشت:‌ آزمون استخدامی پرستاران نتایج آن معلوم است و در حال حاضر فرآیند مصاحبه و گزینش در حال اجرا است ولی تا انجام گزینش نتایج نهایی اعلام نمی‌شود و این روند استخدامی به صورت تدریجی تا 2 یا 3 ماه آغاز و پرستارن جدید به احتمال زیاد از اردیبهشت‌ماه وارد بیمارستان‌ها می‌شوند و در صورت تأمین منابع استخدام 23 هزار پرستار در عرض 6 ماه صورت می‌پذیرد.

وی در زمینه كاهش ساعت پرستاران نیز گفت: در قانون پیش‌بینی شده است كه كسانی می‌توانند مشمول قانون كاهش ساعت شوند كه تنها در یك محل یا در بخش خصوصی و یا در بخش دولتی فعالیت ‌كنند ‌و حتی از آنان نیز تعهد نیز گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha