پیمانکار حمل‌ونقل واحد علوم و تحقیقات و پیمانکار شرکتی که اقدام به حفر چاله‌ای برای آبیاری در محوطه دانشگاه کرده و اتوبوس به درون آن سقوط کرده بود، با دستور بازپرس دادسرای راهور بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفتند.

اعلام نظر پزشکی قانونی: راننده حادثه اتوبوس دانشجویان سکته نکرده

سلامت نیوز:پیمانکار حمل‌ونقل واحد علوم و تحقیقات و پیمانکار شرکتی که اقدام به حفر چاله‌ای برای آبیاری در محوطه دانشگاه کرده و اتوبوس به درون آن سقوط کرده بود، با دستور بازپرس دادسرای راهور بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفتند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ، این دو متهم روز گذشته برای دومین‌بار برای تحقیق و بازجویی به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای راهور منتقل شدند و پیش روی بازپرس موسوی دفاعیات خود را مطرح کردند. پس از واژگونی مرگبار اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که منجر به مرگ 10نفر و بستری‌شدن عده‌ای از دانشجویان در بیمارستان شد، پرونده‌ای در این خصوص در دادسرای راهنمایی و رانندگی پایتخت تشکیل شد. از همان زمان تیم ویژه‌ای از کارشناسان پلیس راهور با دستور قاضی پرونده مأمور شدند تا علت این حادثه مرگبار را مشخص کنند. از سوی دیگر و با انجام بررسی‌های اولیه 2مقصر اصلی در این حادثه بازداشت شدند.

یکی از آنها پیمانکار حمل‌ونقل واحد علوم و تحقیقات بود که در بازجویی‌ها عنوان کرده اتوبوس‌ها معاینه فنی داشته‌اند و حتی تمام راننده‌ها کارت سلامت دارند. او درحالی چنین ادعایی را مطرح کرده که رئیس مرکز معاینه فنی و رئیس پلیس راهور تهران پیش از این اعلام کردند که تاریخ معاینه فنی این اتوبوس گذشته است. متهم دیگر پرونده، پیمانکار شرکت تأسیساتی دانشگاه بوده که اقدام به حفر چاله‌‌ای بتنی به ابعاد 2 در 2متر برای آبیاری محوطه کرده بود، بی‌آنکه دریچه آهنی روی آن قرار بدهد.

راننده اتوبوس دانشجویان پس از ترمزبریدن قصد داشت با تغییر مسیر به سمت فضای سبز، کاری کند که اتوبوس در جایی متوقف شود اما اتوبوس داخل همین چاله بتنی افتاد و آن فاجعه رخ داد.پیمانکار بازداشت‌شده در تحقیقات گفت: چاله‌ای که در آنجا حفر شده برای انتقال آب بود اما تکمیل نشده بود. اطراف آن را محصور کرده بودیم تا به‌زودی و پس از تکمیل روی دهانه آن دریچه آهنی بگذاریم که این اتفاق رخ داد.


قاضی پرونده، پیمانکار شرکت تاسیسات دانشگاه را که اقدام به حفر این چاله کرده بود، در حالی مقصر می‌داند که برآوردهای اولیه نشان داده چنانچه این چاله در آنجا حفر نشده و یا حداقل نسبت به گذاشتن دریچه آهنی روی آن اقدام می‌شد، از شدت حادثه کاسته می‌شد و شاید چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌داد چراکه اتوبوس پس از واژگونی، به درون چاله حفر شده سقوط کرده و قطعات بتنی آن باعث شده تعداد تلفات افزایش یابد.


در ادامه و پس از تحقیق از 2مقصر این حادثه، دستور بازداشت موقت هر دو صادر شد تا کارشناسان به‌زودی (ظرف کمتر از یک هفته) نظر قطعی خود را درخصوص علت این حادثه مرگبار اعلام کنند.
علاوه بر این، قاضی پرونده به تحقیق از مسئولان دانشگاه علوم و تحقیقات پرداخته و مشخص شده که آنها از مدتی قبل به پیمانکار حمل‌ونقل تذکرات لازم را درخصوص دریافت کارت سلامت رانندگان و معاینه فنی اتوبوس‌ها، ارائه کرده و درصدد بودند تا پیمانکار را تغییر بدهند. تحقیقات در این پرونده هر روز در حال تکمیل‌شدن است و مرحله بعدی پس از تحقیق از مقصران، ‌اخذ اظهارات خانواده قربانیان بود که تمامی آنها با حضور در دادسرای راهور به شکایت از مقصران این حادثه پرداختند و خواستار پیگیری هرچه سریع‌تر شده‌اند تا خون عزیزانشان پایمال نشود.


نتیجه تست الکل و اعتیاد راننده
در این پرونده، ‌پزشکی قانونی نیز پس از شناسایی اجساد و تحویل آنها به خانواده‌هایشان، نتیجه تست الکل و اعتیاد راننده اتوبوس دانشجویان را نیز اعلام کرد. به گفته پزشکی قانونی، تست الکل و اعتیاد منفی بوده و راننده در سلامت و هوشیاری کامل بوده و هیچ‌گونه علائمی درخصوص سکته قلبی یا مغزی در او مشاهده نشده است.


همه شواهد از این حکایت دارد که راننده پس از اطلاع از عمل‌نکردن ترمز، تلاش کرده هر طوری شده از وقوع حادثه‌ای تلخ جلوگیری کند. او حتی از دانشجویان خواسته بود به عقب اتوبوس بروند، چرا‌که می‌دانست اگر اتفاقی رخ دهد و اتوبوس با جایی برخورد کند، قسمت جلو و جایی که خودش قرار گرفته بود، بیشترین آسیب را خواهد دید. در این شرایط تحقیقات در این پرونده از سوی کارشناسان ادامه دارد و به‌زودی نتیجه کامل این تحقیقات اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha