سلامت نیوز : تحقیقات جدید دانشمندان در موسسه تحقیقات اسكریپس منجر به شناسایی یك تنظیم كننده مهم در رشد سلول‌های چربی شد كه می‌تواند الگویی مناسب برای تهیه داروهای دیابت یا چاقی باشد.

به گزارش فارس به نقل از دیلی ساینس، دانشمندان موسسه تحقیقات اسكریپس با همكاری چند موسسه تحقیقاتی دیگر به وجود یك تنظیم كننده مهم در رشد سلول‌های چربی پی بردند كه می‌تواند به ساخت داروهای دیابت یا چاقی كمك كند.

دانشمندان پروتئینی با نام Tle3 را شناسایی كردند كه مانند یك كلید دو كاره عمل می‌كند و می‌تواند سیگنال‌هایی را به منظور شكل‌گیری سلول‌های چربی بفرستد و آنها را تحریك كند و هم اینكه آنها را به منظور جلوگیری از رشد سلولهای چربی از جریان بیندازد.

Tle3 با پروتئینی دیگر كه در ساخت بسیاری از داروهای دیابت از آن استفاده می‌شود، به صورت مشترك در ساخت دارو به كار می‌روند كه البته استفاده از آنها عوارض جانبی دارد.

پروفسور انریكه سائز كسی كه سرپرست این تحقیق است به همراه پروفسور پیتر تونتونز از موسسه پزشكی هاوارد هیوز و دانشگاه كالیفرنیا می‌گویند: هدف ما درك چگونگی تشكیل سلول‌های چربی است زیرا با فهم این موضوع قادر به درمان چاقی و دیابت خواهیم بود.

گروهی از داروها كه از سال 1990 به بعد ارائه شدند thiazolidinediones بودند كه با شبیه سازی فعالیت‌های PPAR عمل می‌كردند اما مطلوب نبودند.

اخیرا یكی از آنها با نام rosiglitazone در آمریكا و اروپا تحت محدودیت فروش قرار گرفت زیرا خطر حوادث قلبی عروقی را افزایش می‌داد.

آزمایش Tle3 به منظور ساخت داروهای دیابت انجام گرفت این آزمایش كه توسط سائز و تونتونز بر روی موش آزمایشگاهی انجام گرفت نشان داد كه میزان Tle3 در بافت چربی به میزان بیش از حد معمول تولید می‌شود و نیاز به رژیم غذایی در افراد بیش از قبل احساس می‌شود.

به طور معمول این رژیم غذایی موجب مقاوم‌ شدن بدن به انسولین و تغییراتی در تنظیمات قند خون می‌شود كه هر دو از عوامل دیابت هستند. در نهایت آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد، موشهای مهندسی نشده به انسولین حساس‌تر بوده و سوخت و ساز قند خون آنها بهتر از موش‌هایی بود كه به طور منظم رژیم غذایی چرب داشتند.

"دیابت " بیماری قند خون هنگامی به وجود می‌آید كه هورمون انسولین كه عامل تنظیم كننده قند خون است یا به اندازه كافی در بدن تولید نشود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند.در نتیجه سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌شود و قند خون از حالت طبیعی خود بالاتر می رود و در نهایت علایم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha