تخم‌مرغ‌های پوست رنگی را در فروشگاه‌های شهر با عنوان تخم‌مرغ محلی می‌فروشند. برخی فروشندگان با این استدلال و استدلال‌هایی مشابه، این تخم‌مرغ‌های رنگی را گران‌تر می‌فروشند.

آیا تخم‌مرغ پوست رنگی ارگانیک است؟

سلامت نیوز:تخم‌مرغ‌های پوست رنگی را در فروشگاه‌های شهر با عنوان تخم‌مرغ محلی می‌فروشند. برخی فروشندگان با این استدلال و استدلال‌هایی مشابه، این تخم‌مرغ‌های رنگی را گران‌تر می‌فروشند.

به گزارش سلامت نقل شهروند ،آنها ممکن است به ما بگویند که این تخم‌مرغ‌ها ارگانیک هستند یا از نظر مواد غذایی خواص بیشتری دارند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که کارشناسان دام و طیور می‌گویند، این نوع تخم‌مرغ‌ها هیچ‌گونه برتری نسبت به انواع دیگر تخم‌مرغ‌ ندارند و نباید آنها را گران‌تر خرید.
به گفته این کارشناسان، رنگ متفاوت پوسته تخم‌مرغ از رنگدانه‌های تولیدی مرغ ناشی می‌شود. رنگدانه اصلی در تخم‌های قهوه‌ای به نام پروتوپرفیت IX شناخته می‌شود که از هِم، ترکیبی که رنگ قرمز را به خون می‌بخشد، شکل گرفته است.


تخم‌مرغ می‌تواند رنگ‌های مختلفی داشته باشد، اما در فروشگاه‌ها بیشتر با دو رنگ سفید و قهوه‌ای مواجه می‌شوید. با این وجود، بسیاری از مردم نمی‌دانند دلایل رنگ‌های متفاوت پوسته تخم‌مرغ چیست.پاسخ ساده است؛ رنگ تخم‌مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد. به‌عنوان مثال، مرغ‌های لگ هورن سفید تخم‌هایی با پوسته سفید می‌گذارند، در شرایطی که مرغ‌های پلیموث راکس و رود آیلند ردز تخم‌هایی قهوه‌ای می‌گذارند. برخی نژادهای مرغ مانند آراکانا، آمراکانا، دونگسیانگ و لوشی حتی تخم‌هایی آبی یا سبز آبی نیز می‌گذارند.


اغلب، مردم تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای را ترجیح می‌دهند؛ زیرا بر این باورند که آنها طبیعی‌تر و سالم‌تر از تخم‌مرغ‌های سفید هستند اما حقیقت این است که تمامی تخم‌مرغ‌ها، بدون درنظرگرفتن اندازه یا رنگ، از نظر مواد مغذی مشابه یکدیگر هستند. هم تخم‌مرغ‌های سفید و هم تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای مواد غذایی سالم محسوب می‌شوند. یک تخم‌مرغ معمولی حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتیین کیفیت بالاست، که همگی در مجموعه‌ای با کمتر از ٨٠ کالری گرد هم آمده‌اند.


 با این وجود، عوامل دیگری می‌توانند بر ترکیب تغذیه‌ای یک تخم‌مرغ تاثیرگذار باشند. محیط زندگی مرغ می‌تواند اثری چشمگیر به همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، تخم‌های تولیدی از مرغ‌هایی که اجازه داشتند زیر نور خورشید پرسه بزنند، سه تا چهاربرابر ویتامین D بیشتری نسبت به تخم‌های تولیدی از مرغ‌هایی داشته‌اند که در محیط‌های بسته پرورش داده شده بودند.
نوع غذایی که مرغ مصرف می‌کند نیز می‌تواند بر محتوای مواد مغذی تخم آن تاثیرگذار باشد. به‌عنوان مثال، مرغ‌هایی که با یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-٣ تغذیه می‌شوند، تخم‌هایی با سطوح بالاتر از اسیدهای چرب امگا-٣ نسبت به حالت عادی می‌گذارند. زمانی که مرغ‌ها از رژیم غذایی سرشار از ویتامین D برخوردار بودند نیز، اثری مشابه درباره ویتامین D مشاهده شده است.


برخی افراد بر این باورند که تخم‌مرغ‌های قهوه‌ای طعم بهتری نسبت به تخم‌مرغ‌های سفید دارند، در شرایطی که دیگران طعم تخم‌مرغ‌های سفید را بهتر می‌دانند، اما همانند محتوای تغذیه‌ای، تفاوت خاصی بین طعم تخم‌مرغ‌های سفید و قهوه‌ای وجود ندارد. با این وجود، این به معنای آن نیست که تمامی تخم‌مرغ‌ها طعمی مشابه دارند.افزون بر این، هرچه تخم‌مرغ مدت زمان بیشتری نگهداری شده باشد، احتمال تغییر مزه آن نیز بیشتر می‌شود. نگهداری تخم‌مرغ در مکانی با دمای ثابت و پایین مانند یخچال می‌تواند به حفظ عطر و طعم آن برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک کند.


 به همین دلایل است که برخی معتقدند تخم‌مرغ‌های خانگی طعم بهتری نسبت به تخم‌مرغ‌هایی که به‌طور مرسوم تهیه شده‌اند، دارند. تخم‌مرغ‌های خانگی روند پردازش و حمل را تجربه نمی‌کنند و از این‌رو، ممکن است سریع‌تر و تازه‌تر از تخم‌مرغ‌هایی که از مغازه خریداری می‌کنید، راهی بشقاب غذای شما شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha