دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 261487

یک متخصص طب سنتی گفت: در هر فصل کیفیت غذاها متفاوت است و باید تغییر کند؛ اگر غذای مناسب فصل را استفاده نکنید احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی وجود دارد.

سلامت نیوز:یک متخصص طب سنتی گفت: در هر فصل کیفیت غذاها متفاوت است و باید تغییر کند؛ اگر غذای مناسب فصل را استفاده نکنید احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد باقر مینایی متخصص طب سنتی   درباره بیماری سرماخوردگی و راه‌های درمان آن اظهار کرد: بروز سرماخوردگی‌های طولانی مدت و در کل سرماخوردگی ممکن است  در نوجوانان، جوانان، افراد میانسال و نوزادان دلایل متفاوتی داشته باشد؛ برای مثال زمانی که یک نوزاد ۵ ماهه دائماً آبریزش بینی دارد و سرفه یا عطسه می‌کند، این احتمال وجود دارد که  صرفا سرما خورده باشد، نوعی واکنش نسبت به محیط جدید نشان دهد  یا حتی شیر مادر قوام کافی را نداشته باشد؛ اغلب این ماجرا به قوی نبودن شیر مادر بر می‌گردد.

این متخصص طب سنتی افزود: بنابراین بهتر است در هر سنی دلایل متفاوتی که باعث ایجاد بیماری می‌شوند را بررسی کنیم؛ علائم اولیه سرماخوردگی شامل  آبریزش بینی، سرفه، عطسه، سر درد و استخوان درد  است.


وی بیان کرد: شاید بیشتر از همه، افراد بالغ یعنی جوانان بین ۱۵ تا ۳۵ سال و میانسالان بین ۳۵ تا ۶۰ سال در زمستان و فصل سرما  دچار سرماخوردگی می‌شوند؛  یکی از دلایل اصلی در ابتلا به سرماخوردگی رعایت نکردن  تفاوت حرارتی بین خانه و هوای بیرون خانه است، چرا که ممکن است دمای درون خانه به حدی بالا باشد که فرد لباس‌های بسیار نازک و خنک بپوشد اما وقتی قصد خارج شدن از منزل را دارد با  سنجش اشتباه تفاوت دمایی دچار اشتباه می‌شود و لباس کمتری می‌پوشد؛ اگر برقراری حرارت مناسب در منزل را رعایت کنیم و در خانه لباس گرم بپوشیم هم انرژی کمتری مصرف می‌کنیم و هم با کاهش  تفاوت دمایی داخل خانه و هوای بیرون احتمال سرماخوردگی کاهش پیدا می‌کند؛ این یکی از شایع‌ترین علل ابتلا به سرماخوردگی  به خصوص در شهرهای بزرگ است.
کچل‌ها بیشتر سرما می‌خورند

مینایی ادامه داد: از دیگر علل ابتلا به سرماخوردگی به خصوص در مردان، کم بودن موها و یا به اصطلاح کچل بودن آنهاست؛ این افراد حتما باید در زمستان برای محافظت از سر در مقابل سرما از کلاه استفاده کنند؛ همچنین خانم‌هایی که از حمام بیرون می‌آیند نباید با موهای خیس از خانه خارج شود چرا که همراه شدن رطوبت با سرما احتمال تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.


این متخصص طب سنتی گفت: سومین گروه از افراد در معرض ابتلا به سرما خوردگی کسانی هستند که کیفیت غذای آنها نسبت به سایر فصل‌ها تغییری نمی‌کند؛ توجه داشته باشید که در هر فصلی کیفیت غذاها با یکدیگر متفاوت است و اگر غذای مناسب فصل را استفاده نکنید احتمال ابتلا به انواع  بیماری‌ها از جمله سرما خوردگی وجود دارد؛ در فصل زمستان غذاها باید از نظر محتوا غنی‌تر باشند.

وی افزود: بهتر است در این فصل از غذاهایی استفاده کنیم که دیرتر هضم می‌شوند یا به اصطلاح سنگین تر هستند و بیشتر در معده می‌مانند؛ غذاها باید از نظر محتوا هم تغییر کند اما متاسفانه در زمستان سفرههای غذای مردم خیلی مناسب نیست که باعث افراد می‌شود از نظر جسمی تضعیف شوند. اگر این سه موضوع را رعایت کنیم احتمال ابتلا به سرماخوردگی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.


در فصل سرما بیشتر به شکمتان برسید

مینایی بیان کرد: از غذاهای مناسب برای استفاده در فصل سرمامی‌توان به نخود اشاره کرد؛ نخودی که ۲۴ ساعت در آب خیسانده شده است؛ آن را در آب جدید بریزید و بپزید سپس از آب نخود باقی مانده برای پخت برنج و از خود نخود برای تهیه فلافل استفاده کنید؛ این غذا علاوه بر این که مملو از ریزمغذی‌هاست؛ خوش طعم و خوش خوراک هم هست؛ همچنین برنجی که در آب نخود پخته شود با توجه به  طبع سرد آن و پخته شدن در آب نخود که طبع گرمی دارد ساختاری متعادل پیدا می‌کند.


این متخصص طب سنتی ادامه داد: دومین غذای در دسترس و بسیار مفید، جغور بغور است که از ترکیب جگر سفید، دل و قلوه  تهیه می‌شود؛ این غذا را باید با استفاده از پیاز سفید، روغن دنبه یا روغن کره دوغی و در حرارت مناسب بپزید و با اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل زردچوبه و رب انار میل کنید؛ از دیگر غذاهای مفید برای فصل سرما، فرنی است که می‌تواند با آرد برنج یا نشاسته تهیه شود؛ هر دو برای وعده‌هایی مثل شام بسیار مناسب هستند اما اگر کمبود آهن دارید می‌توانید فرنی با آرد برنج را انتخاب و از عسل یا مربا به عنوان شیرین کننده در این غذا استفاده کنید.


وی درباره ترکیب‌های گیاهی مناسب برای درمان سرما خوردگی تصریح کرد: یکی از داروهایی که در هنگام سرماخوردگی و تب استفاده کنیم دمنوش‌ها هستند؛ معمولا به میانسال‌ها پیشنهاد می‌کنیم از دمنوش بابونه شیرازی و آویشن استفاده کنند اما جوانان با توجه به این که مزاج گرم‌تری دارند بهتر است همین چای معمولی به صورت کمرنگ به عنوان یک دمنوش انتخاب کنند، با توجه به اینکه بدن جوانان به این نوشیدنی عادت دارد و به ساختار آن آگاه است می‌تواند فایده بیشتری داشته باشد.

مینایی تشریح کرد: در جوانان استفاده از دمنوش ترکیب چای سبز و چای سیاه همراه با نبات هم می‌تواند مفید باشد، ترکیب سنبل‌الطیب و لیمو عمانی  هم تاثیر مثبتی در سلامت جوانان دارد؛ همچنین در سنین پایین‌تر استفاده از دمنوش عناب و به لیمو بسیار بر بهبود سرماخوردگی اثرگذار است و برای سنین بالاتر همین دمنوش  با استفاده از گیاه بادرنجبویه متعادل‌تر است؛ فراموش نکنید برای بهبود سرماخوردگی و سلامت بدن بخار این دمنوش‌ها باید استنشاق شود.

                                                                          
                                                          
                                             
                                     
                   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha