آتش‌نشانان پایتخت در جریان عملیاتی 7ساعته موفق شدند کارگر جوانی را که زیر 2متر خاک مدفون شده بود، از مرگ حتمی نجات دهند.

نجات معجزه‌آسای کارگر افغان از آوار چاه

سلامت نیوز:آتش‌نشانان پایتخت در جریان عملیاتی 7ساعته موفق شدند کارگر جوانی را که زیر 2متر خاک مدفون شده بود، از مرگ حتمی نجات دهند.


به گزارش سلامت نیوز به  نقل از همشهری ،ظهر یکشنبه به آتش‌نشانان پایتخت خبر رسید بر اثر ریزش دیواره‌های چاهی، یک کارگر 20ساله افغان که داخل چاه سرگرم حفاری بوده، مدفون شده است.


به‌دنبال این تماس، آتش‌نشانان و تیم‌های نجات از 3 ایستگاه راهی محل حادثه در خیابان ستارخان شدند. حادثه در یک مجتمع مسکونی نوساز رخ داده بود و بررسی‌ها نشان می‌داد که در قسمتی از این مجتمع یک اتاقک حدودا 12متری وجود داشت که قرار بود در آینده تجهیزات برقی در آنجا نصب شود. از آنجا که این تجهیزات نیاز به چاه ارت داشت، ساکنان تصمیم گرفته بودند خودشان آن را حفر کنند و در گوشه‌ای از اتاقک، چاهی به قطر حدود 50 سانتی‌متر به چشم می‌خورد و به گفته شاهدان، کارگری افغان در عمق 8متری چاه در حال حفاری بود که ناگهان دیواره‌های چاه ریزش کرد و او مدفون شد.


عملیات غیرممکن
آتش‌نشانان به سرعت وارد عمل شدند و با محکم‌سازی محل و ایجاد کارگاه، عملیات نجات را شروع کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که حدود 2متر خاک و سنگریزه روی سر کارگر جوان آوار شده و به‌نظر می‌رسید نجات او غیرممکن باشد. با این حال نجاتگران دست به‌کار شدند و آوار‌برداری برای رسیدن به کارگر جوان شروع شد.


روزنه امید
خاک آوار شده روی سر کارگر افغان به‌گونه‌ای بود که منافذی برای عبور هوا در آن وجود داشت و این منافذ تنها روزنه امید برای رسیدن اکسیژن به فرد حادثه‌ دیده و نجات او بود. با این حال قطر بسیار باریک چاه و ریزش دوباره خاک از دیواره‌ها عملیات نجات را بسیار مشکل کرده بود. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: امکان ورود تجهیزات به داخل چاه برای آواربرداری وجود نداشت. از سوی دیگر باید خاک‌ها را طوری کنار می‌زدیم که منافذ هوایی مسدود نشوند. در این شرایط آتش‌نشانان مجبور شدند با دست خالی شروع به کنار زدن خاک کنند و این در حالی بود که عمق چاه زیاد بود و آواربرداری باید به‌گونه‌ای انجام می‌شد که هیچ فشاری روی خاکی که بر سر کارگر جوان آوار شده بود، وارد نشود.


یک خبر خوش
عملیات آتش‌نشانان در آن شرایط سخت ادامه داشت و افراد تیم نجات با جابه‌جا کردن و بیرون کشیدن خاک از داخل چاه به کارگر جوان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شدند. در نهایت آنها موفق شدند با بیرون کشیدن ستونی از خاک که حدودا 2متر ارتفاع داشت به جوان افغان برسند و در کمال ناباوری متوجه شدند که وی زنده است و توانسته در این مدت از طریق منافذی که در آوار ایجاد شده بود نفس بکشد.

سخنگوی آتش‌نشانی می‌گوید: خبر زنده بودن کارگر جوان خستگی را از تن آتش‌نشانان بیرون برد. او تا حدودی به‌هوش بود و درخواست آب کرد. آتش‌نشانان همزمان با رساندن آب به او، تلاش کردند خاک را از اطراف وی کنار بزنند تا بتوانند پسر جوان را بیرون بکشند. در نهایت پس از گذشت بیش از 7ساعت از شروع عملیات، کارگر 20ساله افغان از داخل چاه بیرون کشیده و برای درمان صدماتی که دیده بود به بیمارستان منتقل شد. به گفته ملکی، در زمان عملیات نجات، عده‌ای از ساکنان در محل حادثه جمع شده بودند که با شنیدن خبر زنده ماندن کارگر جوان به وجد آمده و از آتش‌نشانان تشکر کردند.

آنها می‌گفتند که کارگر حادثه‌‌دیده نگهبان مجتمع و فردی آرام و خوش‌اخلاق بود و به همین دلیل نگران حالش بودند. سخنگوی آتش‌نشانی تهران با اشاره به اینکه نباید از این نگهبان برای حفر چاه استفاده می‌شد، از کسانی که قصد حفر چاه در منازل خود را دارند، خواست حتما از افراد مغنی و کسانی که کار و تخصص آنها حفر چاه است، استفاده کنند، چراکه مغنی حرفه‌ای جنس خاک را می‌شناسد و درصورت وجود خطر، ایمن‌سازی‌های لازم را انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha