سلامت نیوز :مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اهواز یكی از دلایل اصلی مقاومت به آنتی بیوتیك‌ها را مصرف خودسرانه، بی رویه و یا ناقص این نوع داروها اعلام كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، سید محمد تقی منصوری در این باره گفت: با مصرف خودسرانه داروها علاوه بر بالا رفتن هزینه‌های درمانی و ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیكی، سلامت افراد جامعه نیز با گونه‌های میكروبی و مقاوم تهدید می‌شود.
وی با بیان اینكه بسیاری از موارد سرماخوردگی عامل ویروسی دارد، خاطرنشان كرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك‌ها در این موارد، ضمن تسریع در ایجاد مقاومت میكروبی و نیز بروز عوارض جانبی، بار مالی سنگینی بر سیستم سلامت كشور تحمیل خواهد كرد.
منصوری در ادامه، خارش، سوزش گلو، آبریزش غیرچركی، گرفتگی بینی و عطسه، تب خفیف را از علائم سرماخوردگی ویروسی عنوان كرد و افزود: این نوع علائم نیاز به مصرف آنتی بیوتیك ندارد این درحالی است كه بسیاری از موارد مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك‌ها به همین موارد مربوط می‌شود.
مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی اهواز گفت: با توجه به اهمیت بیماری‌های میكروبی و مصرف خودسرانه دارو، شعار امسال بهداشت جهانی «مقاومت به داروهای ضدمیكروبی، یك تهدید جهانی» نامگذاری شده است.
منصوری همچنین خاطرنشان كرد: مقاومت به آنتی‌بیوتیك‌ها یكی از معضلات بهداشتی است كه جامعه را تهدید می‌كند و با عدم مصرف خودسرانه داروها می‌توان به میزان زیادی از تبعات آن كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha