میان مشكلات فراوانی كه در كشور وجود دارد حاشیه‌سازی‌های مسئولان بدعتی است كه بیشتر از مسائل اصلی كشور با اذهان مردم بازی می‌كند.

بودجه بهداشت و درمان نسبت به سال گذشته رو به رشد بوده است

سلامت نیوز:میان مشكلات فراوانی كه در كشور وجود دارد حاشیه‌سازی‌های مسئولان بدعتی است كه بیشتر از مسائل اصلی كشور با اذهان مردم بازی می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،در همین راستا موضوع استعفای سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت به دلایل مختلف به حاشیه‌ای جدید تبدیل شده است كه بی‌شك آشفتگی‌هایی برای اداره كشور ایجاد می‌كند. در همین راستا دلایلی برای این اقدام مطرح شده است كه برای اطلاع از مسائل حول این حاشیه و مباحثی كه در بخش بهداشت و درمان وجود دارد سراغ بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده كاشمر رفتیم. وی نیز در گفت‌وگو با«قانون» از مشكلاتی كه وجود دارد سخن گفت كه در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

چند روزی است که خبر استعفای وزیر بهداشت از رسانه ها شنیده می شد وامروز این خبر تایید شده، آیا شما به عنوان عضو كمیسیون بهداشت از این موضوع اطلاعی دارید؟

بله، به‌نظر می رسد که آقای قاضی زاده هاشمی استعفا کرده‌اند. با اینکه از چند روز گذشته این خبر در رسانه ها مطرح شده ولی به دلیل اینکه وزارتخانه بهداشت و درمان این مساله را رد نکرد، بنابراین می توان گفت که علت عدم حضور او در هیات دولت به دلیل استعفا باشد.

گفته می شود آقای وزیر به دلیل کمبود بودجه سلامت استعفا کرده‌اند، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟

ما هنوز متن نامه را ندیده‌ایم، باید در این باره از خود آقای وزیر سوال کرد که علت اصلی استعفای او چه بوده است. اما به‌نظر می رسد که علت اصلی استعفای آقای هاشمی به دلیل بار مالی زیادی باشد که بر دوش وزارتخانه بهداشت تحمیل شده است. اکنون وزارتخانه بهداشت هزینه تامین 10 هزار نفر از نیروهایش را از طریق درآمدهای اختصاصی خودش تامین می کند و از طرفی نیز این وزارتخانه با مشکل کمبود 30 هزار نیرو مواجه است. همچنین برای تامین مشکلات سلامت و دسترسی عادلانه به امکانات پزشکی از او خواسته بودیم تا برنامه داشته باشد. انجام همه این کارها مستلزم استخدام نیروهای انسانی است که با توجه به بار مالی سنگین وزارتخانه بهداشت و درمان، به‌کارگیری نیروی انسانی کار سختی است. شاید دلیل استعفای آقای وزیر این مسائل باشد، اما شاید هم مسائل دیگری باشد که ما از آن ها بی خبریم و باید از زبان خود وزیر آن را شنید.

در مجموع مشکلات بخش بهداشت و درمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وزرات بهداشت و درمان یک فروشنده خدمت است و اگر بتواند هزینه های مربوط به بیمه های خود را تامین کند، مشکلی ندارد. زیرا در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح بیشترین خرید را از این سازمان انجام می دهند که اگر وزارتخانه بهداشت بتواند این هزینه ها را حمایت کند، دیگر مشکلی ندارد. البته نیازی نیست که دولت همه این هزینه ها را پوشش دهد.

هر چه این سازمان ها از نظر مالی قوی تر باشند، برای وزارتخانه بهداشت بهتر است. اگر بتوان هزینه های این بیمه ها را به موقع برداشت کرد و در تامین این هزینه ها مشکلی ایجاد نشود و بتوان به یک گردش مالی مناسبی در این زمینه ها رسید، می توان گفت که وزارتخانه بهداشت از وضعیت خوبی برخوردار است. علاوه بر هزینه بیمه ها، یکی از مشکلات اصلی وزارتخانه بهداشت بحث کمبود نیروی انسانی و هزینه های جانبی بیمارستان هاست که برای تامین هزینه نیروها و تجهیزات پزشکی باید مبلغ زیادی در نظر گرفته شود.

گفته می شود مبلغ 500 میلیون یورو با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای پرداخت بدهی‌های نظام سلامت در نظر گرفته شده است، اما قسط اول این مبلغ به حساب سازمان برنامه و بودجه واریز شده و این سازمان هنوز این مبلغ را به وزارت بهداشت پرداخت نکرده است، شما این موضوع را قبول دارید؟

بله، این مبلغ برای پرداخت مطالبات کارخانه های داروسازی، شرکت های تجهیزات پزشکی و شرکت های توزیع دارو و همچنین پوشش هزینه های دانشگاه های علوم پزشکی باید به وزارتخانه بهداشت پرداخت می شد. زیرا این وزراتخانه باید این پول را برای تسویه بدهی به بیمه سلامت و دانشگاه ها و طلبی که به شرکت ها دارد پرداخت کند. در حال حاضر بخشی از این مبلغ در حساب سازمان برنامه و بودجه است. سازمان برنامه و بودجه با استفاده از ارز نیمایی حدود 50 هزار میلیارد تومان در دست دارد که از این میزان دو میلیارد و 600 میلیون تومان برای وزارتخانه بهداشت اختصاص داده شده که اکنون 400 هزار میلیارد از این مبلغ به سازمان بیمه سلامت پرداخت شده است. اکنون بخشی از بدهی این سازمان به دانشگاه علوم پزشکی قابل پرداخت است و بخشی نیز باید برای تسویه بدهی شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شود تا با این مبلغ بتوان بخشی از هزینه های مربوط به سال 97 و چند ماه از هزینه های موجود در سال 98 را حمایت کرد.

انتقادات فراوانی به طرح تحول سلامت وارد شده است، نظر شما در این زمینه چیست؟

طرح تحول سلامت، طرحی بود که به تایید حاکمیت رسیده بود و مورد تصویب رهبری، رییس جمهور و حتی مجلس شورای اسلامی بود و همه دولت این طرح را پشتیبانی کردند و به نظر ما با وجود استقبالی كه شد باید این پشتیبانی ادامه داشته باشد. اما با این همه برخی مشکلات در این طرح وجود دارد که باعث شده تا مردم و حتی سازمان هایی که پشتیبان این طرح بودند از نارضایتی‌هایی درباره این طرح برخوردار باشند. حدود 9 مورد هدف گذاری در انجام این طرح وجود داشت که در بسته های تعریفی باید این 9 مورد اجرا می شدند، اما به دلیل اینکه این بسته های تعریفی با سرعت آهسته ای پیش رفتند و انجام این بسته‌های تعریفی در موعد خاص خود به نتیجه نرسید و روند رو به آرامی را داشت، شاهد نارضایتی هایی از سوی مردم و حامیان این طرح بودیم. بنابراین به دلیل کندی در روند اجرای این بندهای تعریف شده در این طرح، هنوز به هدف نهایی نرسیده است.

شما بودجه سال 98 را که برای بخش سلامت در نظر گرفته شده چگونه ارزیابی می کنید؟

در مجموع بودجه بهداشت و درمان نسبت به سال گذشته رو به رشد بوده است. اما با این همه این روند رو به رشد با سرعت کندی پیش می رود. زیرا اکنون هزینه های بخش بهداشت بسیار بالاست و این وزارتخانه برای تامین تجهیزات و حل مشکلات موجود نیاز به استخدام افرادی دارد که به دلیل نبود بودجه کافی نمی تواند از نیروهای انسانی و تجهیزات کافی استفاده کند. اکنون این وزارتخانه برای تامین هزینه دانشگاه های علوم پزشکی و شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی با کمبود بودجه مواجه است.

این ها در حالی است که این وزارتخانه اکنون به 10 هزار نفر از نیروهای خود از طرف خودش حقوق می دهد و حتی با تعداد زیادی کمبود نیرو نیز مواجه است که این مسائل در کنار هزینه سنگین بیمه ها، برای این وزارتخانه مشکلاتی را ایجاد کرده است. زیرا سالانه تورم افزایش می یابد و هزینه های این وزارتخانه نیز متناسب با تورم افزایش می باید. این‌ها در حالی است که تعرفه های پزشکی افزایش نیافته و بیمارستان ها با چالش هایی در تامین هزینه های نیروهای انسانی و تجهیزات خود مواجه هستند. در مجموع اگر این هزینه ها تامین شود، می توان گفت که این وزارتخانه با مشکل خاصی مواجه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha