شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2616

بعد از سرطان دهانه رحم، حالا نوبت یك نوع سرطان مغز است كه دانشمندان با واكسن به جنگ آن بروند.

به گزارش سلامت نیوز،پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند آزمایش‌های اولیه یک واکسن جدید سرطان روی بیمارانی که دارای تومور مهلک مغزی به نام گلیوما هستند، نشان می‌دهد که معالجه موثر بوده است. نام این واكسن وایتسپن(vitespen)  است و کارش این است که سیستم ایمنی خود بیمار را تحریک می‌کند تا به سلول‌های سرطانی حمله کند.

پرفسور پل ماتیو، از امپریال کالج دانشگاه لندن، به بی‌.بی‌.سی گفته است این یافته‌ها ممکن است انقلابی در مداوای بیماران مبتلا به غده سرطانی مغز ایجاد کند: «آنچه که ما غالباً فراموش می‌کنیم این است که بدن، خود بهترین معالجات را برای سرطان فراهم می‌آورد.

سلول‌های مصونیت بدن ما، همان سلول‌هایی که برای جنگ با عفونت به ما کمک می‌کنند، مرتبا غده‌های ما را هم تحت نظر دارند. اگر بتوانیم این سلول‌ها را تحریک کنیم که به دنبال غده‌های سرطانی بگردند و موثرتر کار کنند در آن صورت به طور بالقوه می‌توانیم یک استراتژی کاملا جدید برای مداوای غده‌های سرطانی مغز پیدا کنیم.»

واکسن مورد بحث، با استفاده از موادی که از تومور سرطانی خود بیمار به دست آمده ساخته می‌شود و نتایج اولیه نشان داده که 7 بیمار از 8 بیماری که تحت نظر قرار داشتند، بیش از مدت 6 ماه و نیمی‌که برای زنده ماندن آنها تخمین زده می‌شد، زنده ماندند.

 در تهیه این واکسن از نوع مصنوعی پروتئینی که در اطراف 30 تا 35 درصد تومورهای سرطانی دیده می‌شود، استفاده می‌شود تا به سیستم مصونیت بدن درباره وجود این پروتئین هشدار دهد تا به آن حمله کند.

محققان در حال آزمایش این روش روی بیماران مبتلا به سرطان پوست، کبد و روده بزرگ هم هستند.  مدتی قبل هم پژوهشگران آمریکایی اعلام كردند با تزریق واکسن به 23 بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما مولتی‌فرم توانسته‌اند دست‌کم 18 ماه به طول عمر آنها بیفزایند.

محققان اظهار امیدواری می‌كنند در آینده این واكسن بتواند به بهبود نیمی‌ از بیماران مبتلا به تومور مغزی کمک کند. گلیوبلاستوما مولتی‌فرم بیشتر به افراد 40 تا 60 ساله حمله می‌کند و یک چهارم تومورهای مغزی از این نوع هستند.

پیش از این، ساخت واكسنی علیه ویروس پاپیلوما كه زمینه‌ساز سرطان گردن رحم است، امیدهای تازه‌ای در مقابله با سرطان‌ها از طریق واكسن ایجاد كرده بود.

هر ساله بالغ بر دو میلیون نفر در جهان به سرطان با منشاء ویروسی مبتلا می‌شوند. تعداد انگشت شماری از ویروس‌ها مسبب این سرطان‌ها هستند و بنابراین سرمایه‌گذاری برای تهیه واکسن‌های جدید می‌تواند در مبارزه با این بیماری‌ها بسیار موثر باشد.

سرطان‌های گردن رحم، معده، کبد، سرطان نازوفارنژیال، غدد لنفاوی و لوسمی، از جمله سرطان‌هایی هستند که با عفونت ناشی از آلودگی به برخی ویروس‌ها مرتبطند.

گروهی که در زمینه تهیه واکسن برای جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های سرطان‌زا تحقیق می‌کنند، می‌گویند: درک ارتباط میان برخی ویروس‌ها با ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها، در واقع شناسایی یکی از حلقه‌های زنجیره بیماری است و به دنبال آن حلقه‌های دیگر نیز کشف خواهد شد. همچنین با واکسیناسیون علیه ویروس می‌توان زنجیره ایجاد سرطان را شکست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha