سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 261604

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: بعد از طرح تحول سلامت، پرداختی از جیب مردم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. حفاظت مالی از بیماران باید به گونه‌ای باشد که وقتی فرد بیمار می‌شود، ترس از مراجعه کردن به پزشک نداشته باشد.

3 رسالت مهم طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: بعد از طرح تحول سلامت، پرداختی از جیب مردم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. حفاظت مالی از بیماران باید به گونه‌ای باشد که وقتی فرد بیمار می‌شود، ترس از مراجعه کردن به پزشک نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌ دکتر علیرضا عسگری در کارگاه هم اندیشی و توانمندسازی مدیران شبکه‌ها، روسای شعب تعزیرات حکومتی و کارشناسان نظارت بر درمان اظهار داشت: رسالت نظام سلامت در سه مقوله مطرح می شود که اولین مورد آن، دسترسی آسان به خدمات سلامت است و در این راستا، خدمات سلامت باید در دسترس همه مردم قرار گیرد و هموطنان ایرانی در اقصی نقاط کشور از روستا تا شهرهای بزرگ و کوچک، بتوانند از برکات آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: دومین مقوله نظام سلامت به حفاظت مالی از جیب مردم می‌پردازد که بعد از طرح تحول سلامت، پرداختی از جیب مردم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. حفاظت مالی از بیماران باید به گونه ای باشد که وقتی فرد بیمار می شود، ترس از مراجعه کردن به پزشک نداشته باشد.

عسگری، رضایتمندی را سومین مقوله در رسالت نظام سلامت برشمرد و گفت: برای رسیدن به این مقوله، تلاش کرده‌ایم تا کیفیت خدمات سلامت را بالا برده و خدماتی در شان مردم به آنها ارائه دهیم.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، در تلاش هستیم ارتباط موثری با مردم داشته باشیم. لذا برای شنیدن مشکلات مردم کوتاهی نمی‌کنیم، سامانه ۱۹۰ بهترین راه انتقال صدای مردم و مشکلات آنها است.

وی گفت: موضوع دیگر که مرتبط با حوزه کیفی بیمارستان‌ها است، نظام مراقبتی جدید درخصوص مدیریت پیشگیری از بروز خطاهای پزشکی به نام خطاهای ۲۸ گانه درمانی است که در حدود یک سال پیش در سطح کشور پیاده شده است و روز به روز شاهد پویایی آن هستیم. در این مورد، ۲۸ آیتم از خطاهای پزشکی شناسایی شده‌اند که تیم بیمارستانی را به سمت فرآیندهایی سوق می‌دهد که از بروز این خطاها در مجموعه درمانی جلوگیری کند. بنابراین یکی از برنامه‌های نظارت بر مراکز درمانی، ابلاغ ۲۸ کد به آنها بوده است تا در حد امکان در این کدها خطا رخ ندهد و تاکید ما بر گزارش دهی به موقع و ریشه یابی و تحلیل ریشه‌ای رخداد خطاها بود که خوشبختانه استان آذربایجان غربی در گزارش دهی مقام اول در کشور را دارد. لازم است در تحلیل ریشه‌ای رخداد خطا، بیشتر تلاش شود. 

عسگری تصریح کرد: درحال حاضر، طب سنتی ایرانی مبحثی است که متاسفانه افراد سودجو با سوء استفاده از طب سنتی ایرانی و بدون داشتن تخصص و مجوز جنایت‌هایی انجام داده اند که گناهی نابخشودنی است، لذا ما از تمام ظرفیت های قانونی به منظور برخورد با متخلفان، استفاده خواهیم کرد، زیرا اولویت ما سلامت مردم است.

بنابراعلام وبدا، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه گام‌های بزرگی در طرح تحول سلامت برداشته شده است، عنوان کرد: گام بزرگی که باید پس از گام‌های موفق این طرح برداشته شود، تبیین اخلاق و رفتار است، زیرا چگونگی رفتار با مردم بسیار مهم است. ارتباط کلامی شایسته و در ارتباط قرار دادن بیمار از روند درمانی می‌تواند باعث رضایتمندی مردم از نظام سلامت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha