یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصول صحیح تغذیه برای اینکه فرد در دوره سالمندی سالم و با نشاط باشد را تشریح کرد.

اصول صحیح تغذیه برای داشتن دوره سالمندی سالم و با نشاط

سلامت نیوز:  یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصول صحیح تغذیه برای اینکه فرد در دوره سالمندی سالم و با نشاط باشد را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر فاطمه حیدری بیان کرد:افزایش سن و پیر شدن یک پدیده فیزیولوژیک است که با کاهش تدریجی فعالیت فیزیکی و افزایش بیماری های مزمن همراه است.


وی افزود: به نظر می رسد بهبود سبک زندگی که از مهترین مولفه های آن تغذیه و رژیم درمانی است می تواند تا حدی زیادی از مشکلات مربوط به سالمندان پیشگیری و یا به حداقل برساند به همین دلیل در رابطه با سالمندان، وضعیت تغذیه آنها باید مورد توجه قرار ویژه قرار گیرد.
حیدری ادامه داد: در سالمندان به دلیل کاهش سطح متابولیسم پایه و کاهش سطح فعالیت فیزیکی،نیاز به انرژی کاهش می یابد و سالمندان نیز به دلیل مشکلات جسمانی مانند بی اشتهایی ، پوسیدگی دندانی، تغییر ذایقه و یا مصرف دارو تمایل به مصرف مواد غذایی کمتری دارند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: انتخاب نادرست مواد غذایی، باعث می شود دریافت مواد مغذی ضروری کمتر از حد مطلوب باشد و در نتیجه آنها را با بیماری های سوء تغذیه ای روبه رو کند.


وی گفت: رعایت اصول صحیح تغذیه در سالمندان باعث می شود آنها در این دوران از سلامتی و شادابی بیشتری برخوردار و کمتر در معرض بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون، افزایش چربی و پوکی استخوان قرار گیرند که باعث افزایش و بهبود کیفیت زندگی آنها می شود.
حیدری با اشاره به اینکه برخی عوامل بر وضعیت تغذیه سالمندان اثرات نامطلوب می گذارد ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از سالمندان ممکن است به بیماری های مزمن مبتلا باشند و به دلیل مصرف دارو و تداخلات دارویی به درجاتی از بی اشتهایی مبتلا،و یا دچار تغییر حس چشایی باشند.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: همچنین به دلیل پوسیدگی دندانی در جویدن مواد غذایی مشکل داشته باشند و یا دچار مشکلات گوارشی، ناتوانی جسمی، حرکتی و یا بی تحرکی باشند که بر روی وضعیت تغذیه سالمند تاثیر گذار است.

** سالمندان روزانه حداقل تا 12 لیوان مایعات مصرف کنند
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: بر همین اساس رعایت اصول صحیح تغذیه که شامل اصل کفایت، تنوع و تعادل در برنامه ریزی غذایی است باید در سالمندان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و توجه ویژه ای به عادات غذایی سالم و شیوه زندگی صحیح در فرد سالمند شود.
وی گفت: به عنوان مثال با توجه به مشکلات گوارشی و از جمله یبوست در بیشتر سالمندان توصیه می شود مصرف مایعات در آنها کافی باشد و روزانه حداقل هشت تا 12 لیوان مایعات بنوشند.


حیدری بیان کرد: سالمندان از مواد غذایی پرفیبر مانند نان های تهیه شده از آرد کامل و انواع میوه جات و سبزیجات در برنامه غذایی استفاده و از مصرف بی رویه و غیر ضروری مسهل ها پرهیز کنند چون می تواند یبوست آنها را تشدید کند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: سالمندان از غذاهای پرچرب و پر ادویه و سرخ شده کمتر مصرف کنند تا مشکلات گوارشی آنها کاهش یابد.
وی افزود: سالمندان وعده های غذایی بیشتر و با حجم کمتر مصرف کنند، در طول روز حداقل پنج وعده غذایی مصرف کنند ولی حجم هر وعده را تا حد امکان کاهش دهند.
حیدری ادامه داد: سالمندانی که با مشکل چاقی روبه رو هستند لازم است انرژی دریافتی خود را کنترل و در صورت نیاز با متخصص تغذیه مشاوره و رژیم غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سالمندانی که مشکلات دندانی دارند بهتر است از غذاهای نرم و آبکی تر مانند انواع پوره ها، سوپ ها و آش ها که نیاز به جویدن زیادی ندارند استفاده کنند.
وی گفت: سالمندان مبتلا به پرفشاری خون باید کنترل وزن را حایز اهمیت قرار داده، مصرف نمک را تا حد امکان محدود ، و فعالیت فیزیکی مناسب را در برنامه خود بگنجانند.

** سالمندان ویتامین دی، کلسیم و فسفر کافی مصرف کنند
وی ازدیگر مشکلات شایع در سالمندان را پوکی استخوان بیان کرد و افزود:اگرچه اقدامات پیشگیرانه در این زمینه باید از سال ها پیش از سالمندی آغاز شود اما برای جلوگیری ازروند پیشرفت آن،باید در دوره سالمندی منابع غذایی شامل ویتامین دی، کلسیم و فسفر کافی مصرف کنند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: عمده ترین منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر گروه شیر و لبنیات است که باید سه واحد در طول روز از این گروه غذایی مصرف شود و در صورت لزوم مکمل این مواد مغذی به صورت جداگانه برای آنها تجویز شود.
وی افزود:باید توجه داشت برخی مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، تنهایی، از دست دادن همسر و مشکلات اقتصادی در نوع تغذیه سالمندان تاثیر گذار است و اطرافیان باید تا حد امکان به عادات غذایی آنها احترام بگذارند و هر نوع تغییر در برنامه های سالمند با ملایمت ایجاد شود تا پذیرش بیشتری نسبت به تغییر سبک زندگی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha