سلامت نیوز :بر اساس تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی ادامه فعالیت‌های آموزش‌های پیش‌دبستانی دایر در مهد‌های كودك، آموزش كودكان كمتر از 4 سال به مهدهای كودك‌ بهزیستی سپرده شد.

به گزارش  فارس ، در تفاهم‌نامه‌ای كه به امضای فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت‌های مردمی آموزش و پرورش و احمد اسفندیاری رئیس سازمان بهزیستی كشور رسیده، آمده است: در اجرای قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز غیردولتی مصوب ششم مرداد 1387 مجلس شورای اسلامی به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در چگونگی ادامه فعالیت‌های آموزش‌های پیش‌دبستانی دایر در مهد‌های كودك این تفاهم‌نامه‌ مابین سازمان بهزیستی كشور و وزارت آموزش و پرورش «سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت‌های مردمی و معاونت‌های آموزش ابتدایی» منعقد شده است تا انطباق شرایط آموزش‌های پیش‌دبستانی دایر در مهد‌های كودك با ضوابط و مقررات مندرج در قانون فراهم شود.

در این تفاهم‌نامه كه از تاریخ امضا به مدت 3 سال دارای اعتبار است، در خصوص تعهدات سازمان بهزیستی اشاره شده است: سازمان بهزیستی صرفاً مجاز به صدور مجوز فعالیت مهد‌كودك‌هاست و موسسینی كه موفق به دریافت مجوز می‌شوند تنها مجاز به پذیرش گروه سنی زیر 4 سال تمام هستند ضمن اینكه سازمان بهزیستی اطلاعات مربوط به مهد‌های كودك كه اقدام به پذیرش كودكان پیش‌دبستانی كرده‌اند را به آموزش و پرورش اعلام كند تا اطلاع‌رسانی لازم جهت تطبیق خود با شرایط قانون تأسیس و اداره مدارس و مراكز آموزش و پرورش غیردولتی صورت پذیرد.

موسسان مهد‌های كودك كه كلاس پیش‌دبستانی دایر كرده‌‌اند موظف به استفاده از برنامه‌های آموزشی درسی مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش هستند.

در این تفاهم‌نامه در خصوص تعهدات آموزش و پرورش آمده است: این وزارتخانه در آموزش نیروی انسانی شاغل در كلاس‌های پیش‌دبستانی متشكله در مهد‌های كودك از ظرفیت سازمان بهزیستی استفاده می‌كند و شهریه كلاس‌های پیش‌دبستانی دایر در مهد‌های كودك توسط شورای نظارت بر مدارس و مراكز غیردولتی آموزش و پرورش تعیین می‌شود.

آموزش و پرورش در صدور مجوز مراكز پیش‌دبستانی، متقاضیانی كه سابقه فعالیت و اداره مهد‌كودك را داشته باشند در اولویت قرار می‌دهد و همچنین در ارایه تسهیلات و مساعدت‌های بعدی سابقه فعالیت و عملكرد مطلوب موسسین مهدكودك به عنوان سابقه مثبت را منظور می‌كند.

در ادامه تعهدات آموزش و پرورش در این تفاهم‌نامه اشاره شده است: آموزش و پرورش به موسسین مهد‌های كودك دایری كه پس از انقضاء مهلت مجوز اخذ شده از سوی سازمان بهزیستی شرایط سنی تأسیس مراكز پیش دبستانی را ندارند اجازه می‌دهد تا حصول شرایط سنی، حداكثر 2 سال و 3 با تمدید مجوز مهد‌كودك توسط بهزیستی به فعالیت خود ادامه دهند.

در مناطق روستایی كه روستامهدها دایر هستند، آموزش و پرورش اقدام به صدور مجوز مراكز پیش دبستانی مستقل یا وابسته نكند و توسعه و ادامه فعالیت‌های كلاس‌های پیش‌دبستانی در روستامهدها تحت نظارت سازمان بهزیستی كشور كما فی‌السابق بلامانع است.

این تفاهم‌نامه در خصوص گستره مكانی اجرای تفاهم‌نامه می‌افزاید: مفاد این تفاهم‌نامه پس از امضا در سراسر كشور قابلیت اجرا دارد.

در بخش نحوه نظارت بر اجرای تفاهم‌نامه نیز آمده است: كمیته‌ای با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی كشور و وزارت آموزش و پرورش بر نحوه اجرای تفاهم‌نامه نظارت خواهند داشت.

این تفاهم‌نامه در بخش ساز و كار حل و فصل اختلافات نیز آورده است: هرگونه تخلف موسسین مهدهای كودك كه فعالیت‌ پیش‌دبستانی دارند در زمینه نیروی انسانی، فضا، تجهیزات، شهریه دریافتی و غیره ابتدا در كمیته استان با حضور نماینده سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استان بررسی و سپس در شورای نظارت استان موضوع ماده 5 قانون تأسیس مدارس غیردولتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

در بخش تعهدات مشترك این تفاهم‌نامه اشاره شده است: آن دسته از موسسین مهدهای كودك كه بر اساس مجوزهای قبلی سازمان بهزیستی اقدام به تأسیس و راه‌اندازی مهد‌كودك‌ها نموده‌اند و از كودكان 4 و 5 ساله برای آموزش‌های قبل از دبستان ثبت‌نام كرده‌اند تا پایان مهلت انقضاء مجوز فوق الاشاره می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

از كارشناسان سازمان بهزیستی در كمیته تولید محتوای پیش‌دبستانی استان‌های كشور استفاده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha