هنوز حسن روحانی با استعفای این وزیر خود که در ماجرای بازداشت برادرش، حسین فریدون، برای او وثیقه گذاشت و از زندان آزادش کرد موافقت نکرده است. باید دید در روز‌های آینده او در این اختلاف دامنه‌دار طرف معاونش محمدباقر نوبخت را خواهد گرفت یا طرف وزیر بهداشت را.

رئیس جمهور طرف معاونش را میگیرد یا وزیر بهداشت؟

سلامت نیوز:گمانه‌زنی، شایعه، خبر تأییدنشده یا هر عنوان دیگری که داشت، بالاخره از زبان خود وزیر تأیید شد؛ موضوع استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی است که از ابتدای هفته و با توییتی از الیاس حضرتی با عنوان شنیده‌ها خبری شد و بحث‌های زیادی را به دنبال داشت؛ اما حتی مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت که سمت مشاور وزیر را هم دارد، روز دوشنبه به‌صراحت آن را استنباط رسانه‌ای توصیف کرد و گفته بود: «مباحث مطرح‌شده مبنی بر خداحافظی وزیر، استنباط رسانه‌ای است».


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق؛ با‌این‌حال شب گذشته برنامه خبری ۲۰:۳۰ که رابطه خوبی با وزیر بهداشت دارد، بخش‌هایی از اظهارات او در جلسه شورای معاونان وزارتخانه را با عنوان علت استعفا پخش کرد که در آن وزیر می‌گوید: «مشکلی که بود و تصمیم من را جدی کرد، برای ادامه‌ندادن همکاری پاداش بازنشستگان بود. چقدر ما دویدیم دنبالش. رفته بودیم گچساران یارو آمده بود، می‌گفت: آقا من دخترم را شوهر دادم. دنبال جهاز هستم؛ ولی نتوانستم تهیه کنم، بعد یکی از دوستان گفت: باشه حالا من هستم کمک می‌کنم، که طرف گفت: حالا اصلا شما هم پول بدهید مگر من می‌توان جهاز سال پیش را فراهم کنم. نمی‌شود در یک خانواده‌ای یکی عضو آموزش‌و‌پرورش است، یکی عضو وزارت بهداشت، آن یکی پاداش بازنشستگی‌اش را تا امسال بگیرد؛ ولی این یکی از سال ۹۴ نگیرد؟ شما که مال وزارت علوم را دادید، چرا مال ما را ندادید؟».


انتشار این ویدئو و اظهارات بالاخره مهر تأییدی بود بر خبر‌های روز‌های گذشته مبنی بر درخواست استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت. براساس شنیده‌های «شرق» وزیر مستعفی در روز پنجشنبه هفته گذشته نامه‌ای را که در آن دلایل استعفای خود را شرح داده بود، برای دولت و معاونت ارتباطات رسانه‌ای ارسال کرد و از آن‌ها خواسته بود در صورت صلاحدید و تمایل آن را منتشر کنند. با‌این‌حال تا این لحظه تیم رسانه‌ای دولت اقدام به انتشار این نامه نکرده است.


اگرچه در این اظهارات منتشر‌شده از وزیر بحث پرداخت‌نکردن پاداش بازنشستگان مطرح شده است؛ اما طبق شنیده‌های «شرق» موضوع محل اختلاف گسترده‌تر و بزرگ‌تر از این یک مورد است و در این زمینه دوباره و مثل بسیاری دیگر از موارد اختلاف‌برانگیز در دولت پای محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در میان است.


بخشی از سرنخ‌های این اختلاف را می‌توان در اظهارنظر‌های برادر محمدباقر نوبخت؛ یعنی علی نوبخت، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره استعفای وزیر بهداشت جست‌وجو کرد.

او روز گذشته در گفت‌وگویی با ایلنا با حملاتی تند و صریح به قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزیر بهداشت علت استعفایش را کاهش بودجه سلامت عنوان کرده است. آیا این گمانه‌زنی‌ها درست است، با دفاع صریح از تصمیمات سازمان تحت امر برادرش گفت: «با همین مقدار بودجه‌ای که در‌حال‌حاضر سازمان برنامه و بودجه به مجلس فرستاده است، هم بودجه بیمه سلامت و هم پول کل وزارت بهداشت افزایش پیدا کرده است. من مخالف افزایش بودجه وزارت بهداشت هستم؛ زیرا معتقدم زیادی بودجه به این وزارتخانه داده شده است و این پول در این وزارتخانه حیف و میل می‌شود».


او حتی وزارت بهداشت را به رعایت‌نکردن قانون متهم کرد و گفت: «اگر در این وزارتخانه قانون را رعایت کنند، خرجشان زیاد نمی‌شود؛ اما، چون این کار را رعایت نمی‌کنند، هزینه‌هایشان زیاد است».


علی نوبخت در بخش دیگری از اظهارات خود استعفای وزیر بهداشت را فرارکردن توصیف کرد و گفت: «بر فرض که حرف ایشان هم درست باشد، امروز که فصل فرارکردن نیست، باید باشند و این آشی را که پخته‌اند، به عمل بیاورد». او همچنین از درجریان‌بودن استیضاح قاضی‌زاده‌هاشمی هم سخن گفت و اعلام کرد: «استیضاح قاضی‌زاده‌هاشمی کلید خورده است و حدود یک هفته پیش ۳۵ نماینده برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردند؛ به نظر من فرار رو به جلوی ایشان به همین منظور است».


این اظهارات عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی را بلافاصله رئیس همین کمیسیون حسینعلی شهریاری تکذیب کرد و گفت: «استعفای وزیر بهداشت به دلیل استیضاح صحت ندارد و اصلا استیضاحی در کار نبوده است».


با‌این‌حال به نظر می‌رسد ماجرای استعفای وزیر بهداشت که پیش‌از‌این صرفا در حد گمانه‌زنی یا تلاش برای تحت فشار گذاشتن دولت و ریاست‌جمهوری برای جذب بودجه کافی برای وزارتخانه تحت امرش بوده، با انتشار صحبت‌های او وارد فاز جدی‌تری شده است. هنوز حسن روحانی با استعفای این وزیر خود که در ماجرای بازداشت برادرش، حسین فریدون، برای او وثیقه گذاشت و از زندان آزادش کرد موافقت نکرده است. باید دید در روز‌های آینده او در این اختلاف دامنه‌دار طرف معاونش محمدباقر نوبخت را خواهد گرفت یا طرف وزیر بهداشت را.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha