سلامت نیوز :استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی گفت: بالا آوردن مقداری شیر، امتناع از شیرخوردن، بی‌قراری، تأخیر در رشد و سرفه پس از بالا آوردن شیر از تظاهرات بالینی رفلاكس در شیرخواران است.

محمد‌حسین سلطانزاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیماری "گاستروازوفاژیال ریفلاكس " نوعی بیماری است كه بر اثر آن محتویات معده وارد مری می‌شود.

وی گفت: رفلاكس در تمام ساعات روز در شیرخواران، كودكان و افراد بالغ دیده می‌شود، این بیماری در كودكان و افراد بالغ كوتاه‌مدت است و در شیرخواران با خروج محتویان معده از دهان نیز همراه است.

این استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: عوامل ژنتیكی، هورمون‌ها و عوامل محیطی نظیر سیگار و رژیم‌های غذایی از عواملی است كه می‌توانند در ایجاد رفلاكس نقش داشته باشند.

سلطانزاده، رفلاكس در نوزادان نارس را شایع دانست و افزود: این عارضه با تكامل نوزاد بهبود خواهد یافت؛ عوامل مختلفی در نوزادان نارس باعث برگشت مواد غذایی از معده به مری می‌شود كه علت اصلی آن شل شدن "اسفنگتر تحتانی مری " است.

وی خاطرنشان كرد: تخلیه معده در نوزادان نارس آهسته‌تر از سایر نوزادان است كه به همین دلیل مواد بیشتری در معده باقیمانده و به داخل مری برگشت می‌كند.

استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی، بالا آوردن مقداری از شیر، امتناع از شیر خوردن، بی‌قراری، تأخیر در رشد و سرفه پس از بالا آوردن شیر را از تظاهرات بالینی رفلاكس در شیرخواران دانست.

سلطانزاده درمان‌های دارویی را باعث كاهش حملات رفلاكس در شیرخواران دانست و خاطرنشان كرد: در بعضی از موارد حجم كم شیر و تغییر شیر در شیرخوارانی كه به شیر گاو آلرژی دارند نیز در كاهش حملات رفلاكس می‌تواند مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سمیه حاجیان ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    4 0
    با سلام درمان با داروی رانیتیدین مثمر ثمر نبود تا به حال الان 9ماهه کودکم نارس به دنیا آمد و پسر شبها یه وقتهایی بر اثر ریفلاکس حالت خفگی پیدا میکنه لطفا راهنماییم کنید