چند روزی از تسلیم استعفای وزیر بهداشت به دولت می‌گذرد. در این مدت اظهارنظرهای متفاوتی پیرامون علل استعفای قاضی‌زاده هاشمی به گوش می‌رسد.

مقاومت رئیس جمهوری برای پذیرش یک استعفا

سلامت نیوز:چند روزی از تسلیم استعفای وزیر بهداشت به دولت می‌گذرد. در این مدت اظهارنظرهای متفاوتی پیرامون علل استعفای قاضی‌زاده هاشمی به گوش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،برخی معتقدند وی در اعتراض به بودجه تخصیص یافته برای درمان و بهداشت در سال 98، وزارت بهداشت را ترک کرده و برخی دیگر خداحافظی وزیر از کابینه را به موضوعات دیگری همچون اعتراض وزیر به پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت بازنشستگان و مسائل دیگر، پیوند می‌زنند. در میان اظهارات متفاوت و ابهامات موجود، روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه نظر رئیس جمهوری این است که وزیر بهداشت در دولت باقی بماند، گفت: وزیر بهداشت یکی از موفق‌ترین وزرای دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه بهداشت داشته‌ و از همه مهم‌تر اینکه طرح تحول سلامت را به خوبی پیش برده است.وی وزارت بهداشت را وزارتخانه‌ای حساس و مهم عنوان کرد که اداره آن به مدیریت بالا و بودجه نیاز دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: دکتر هاشمی اختلاف نظری در رابطه با بودجه وزارت بهداشت دارد و به همین دلیل استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کرده، اما رئیس جمهوری  وی را وزیر بسیار لایق و با عملکرد خوب می‌داند و به همین خاطر در برابر پذیرش استعفای وی مقاومت کرده است. تلاش می‌شود با صحبت این مشکل حل شود.وی ادامه داد: ما همواره قدر زحمات وزیر بهداشت را می‌دانیم و امیدواریم وی همراه دولت باشد ولی اگر به هر دلیلی وزیر بهداشت از دولت جدا شد، وی را از سرمایه‌های دولت دانسته و تلاش می‌کنیم از نظراتش استفاده کنیم. به هر حال نظر رئیس جمهوری این است که وزیر بهداشت در دولت باقی بماند.


گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد نمایندگان مجلس نیز برای رفع مشکل و بازگرداندن وزیر به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش می‌کنند تا جایی که حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان نیز در نطق میان دستور جلسه علنی روزگذشته مجلس به این موضوع پرداخته و طرح تحول سلامت را یکی از افتخارات دولت عنوان کرده است.او همچنین خطاب به مسئولان دولت گفته است که نگذارید طرح تحول سلامت با مشکل روبه‌رو شود..وی افزود: وزیر بهداشت، از پرتلاش‌ترین وزرا است، که ۳۵۰ سفر داشته است. ۹ بار به سیستان‌وبلوچستان، ۱۵ بار به خوزستان و ۹ بار هم به مناطق زلزله‌زده سفر کرده‌اند. اگر طرح تحول سلامت مشکلی دارد باید حل شود، ولی دل مردم به طرح خوش بود. اجازه ندهید این طرح دچار مشکل شود.


رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با بیان توضیحاتی به برخی حواشی ایجاد شده در این باره‌ واکنش نشان داد و گفت: بر اساس اسناد خزانه تاکنون سه هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت به این وزارتخانه تخصیص یافته است.


 محمدباقر نوبخت با اشاره به اقدام انجام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت پاداش بازنشستگان برخی دستگاه‌ها اظهار کرد:‌ در سازمان برنامه و بودجه مقرر شد که برخی  بدهی‌های دستگاه‌های مختلف با هماهنگی از سرجمع اعتبارات آن دستگاه پرداخت شود. در این زمینه درباره پاداش بازنشستگی فرهنگیان و دانشگاهیان اعتبار پرداخت شده از سر جمع بودجه دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش پرداخت شد؛ چرا که در حال حاضر در ردیف‌هایی که برای پاداش بازنشستگی دستگاه‌ها تعریف شده است، پولی وجود ندارد.رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در این شرایط یا باید مجدداً صبر کنیم تا اعتبار کافی در این ردیف‌ها قرار بگیرد یا اینکه از سرجمع اعتبارات این دستگاه‌ها برداشت کنیم و به بازنشستگان بدهیم که برای دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت علوم این اقدامات انجام شد.


نوبخت با اشاره به تخصیص 110 درصدی اعتبارات به برخی دستگاه‌ها گفت: سازمان برنامه و بودجه اجازه دارد در ماه‌های پایانی سال از محل کاهش سایر ردیف‌ها، 10 درصد به صددرصد تخصیصی دستگاه‌ها اضافه کند. به همین جهت معمولاً آموزش و پرورش 110 درصد بودجه و اعتبار از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد.وی گفت: اقدامی که برای آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شد، قابل انجام در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه وزارت بهداشت نیست؛ چرا که وزارت بهداشت برای انجام طرح تحول سلامت از الآن در برخی  ردیف‌های خود به صورت 110 درصدی اعتبار می‌گیرد و این امکان فراهم نیست تا از سرجمع اعتبارات این وزارتخانه برداشت کنیم.

از آنجایی که وزارت بهداشت به حد کافی مشکل دارد و بدهکار است نمی‌توانیم مانند دستگاه‌های دیگر از دو ردیفی که برداشت انجام شده، برداشت کنیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه در حال حاضر اولویت وزارت بهداشت پرداخت بدهی‌هایش است، اظهار کرد:‌ بر اساس مستندات تاکنون سه هزار میلیارد تومان بر اساس تبصره 5 اسناد خزانه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته تا این وزارتخانه بدهی‌های خود را پرداخت کند.حال اینکه پرداخت بدهی بازنشستگان در دستور کار باشد یا بدهی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها، وزارت بهداشت پرداخت بدهی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها را اولویت خود قرار داد.


نوبخت ادامه داد:‌وزارت بهداشت کماکان با وجود ردیف‌های اعتباری که پرداخت شده آنقدر بدهکار است که ما مجبور شدیم از مقام معظم رهبری درخواست کنیم تا 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت نماییم تا این وزارتخانه بتواند بدهی خود به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت مضاف بر ردیف‌های اصلی که در قانون وجود دارد، 3 هزار میلیارد تومان نیز به صورت علی‌الحساب برای پرداخت به شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گرفته که چنین مجوزی برای این کار وجود نداشته است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح مهمی که در وزارت بهداشت مردم از آن راضی هستند طرح تحول سلامت است برای اینکه برای وزیر استرسی ایجاد نشود اقدام ویژه‌ای انجام می‌دهیم، در آغاز هر سال با وزیر می‌نشینیم و متعهد می‌شویم که تا پایان سال منابع را پرداخت کنیم.ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم روز چهارشنبه با حضور در برنامه «حالا خورشید» سیما با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت قصد ندارد با آمار و ارقام بازی کند چراکه در این شرایط مردم به آرامش و امید نیاز دارند، گفت: باید دست به دست هم بدهیم تا آنچه رئیس دولت و سازمان برنامه و بودجه تأیید کردند را به خوبی پیش ببریم و کام مردم شیرین‌تر شود.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ادعا نداریم شاگرد اول دولت هستیم، اما حداقل مثل شاگرد آخر برخورد نشود و معوقات پرداخت شود.حریرچی اظهارداشت: در دولت تدبیر و امید با هماهنگی مجلس بیشترین حمایت‌ها از وزارت بهداشت انجام شد و توانستیم طرح تحول سلامت را اجرا کنیم، اما مطالبه ما اجرای قانون و دریافت حق سلامت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha