بیانیه دکتر مارگارت چان درباره شعار هفته سلامت

سلامت نیوز : هنگامیکه اولین آنتی بیوتیک ها در دهه 1940 معرفی شدند به عنوان داروهای شگفت انگیز طب مدرنی مورد ستایش قرار می گرفت.
عفونت گسترده به کشته شدن میلیون ها نفر از مردمی منجر می شد که در حال حاضر می توانند درمان شوند. امروزه بخش عظیمی از بیماری ها مثل سفلیس، سوزاک، جذام، سل و نیش زدگی تاثیر خود را تا حد زیادی از دست داده اند.
سایه مرگ از بیماری های رایج مانند  استرپتوکوکی گلو یا زانوی خراش خورده یک کودک تقریبا  دور شده است.
تاثیرقوی این دارو موجب انقلابی در کشف داروهای جدید شد. وضعیت بشر بهتر و با جهش قابل توجهی در طول عمر مواجه شدیم و امید به زندگی را بالا رفت.
شعار جهانی روز سلامت واضح و روشن است. جهان در آستانه از دست دادن این معجزه درمانی است.
ظهور و بروز مقاومت دارویی با شتاب بیشتری افزایش می یابد .تولید  داروهای مورد نیاز با شکست مواجه می شدند. انبارهای دارویی در حال کوچک شدن هستند. سرعتی که داروها دارند اثرشان را از دست می دهند خیلی بیشتر از سرعت جایگزین کردن داروهای جدید است.
در حقیقت تحقیق و توسعه برای کشف داروهای ضد میکروبی در حال انقراض است. پیامدها بسیار روشن است. در صورتیکه اقدامات اصلاحی فوری انجام نشود. جهان نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم تر شده و بسیاری از عفونت ها بار دیگر شایع می شوند و هیچ درمانی برای آن ها نیست.
پیامدهایی نظیر: عفونت های گرمسیر، سرطان و جراحی های پیچیده و ....
در حالیکه زباله های بیمارستانی خبرسازترین تیترها است، این عوامل بیماری زای مرگبار تاثیر گسترده تر و نگران کننده تری دارد.
پیشرفت مقاومت دارویی، یک پروسه طبیعی است که دیر یا زود اتفاق می افتد. استفاده از داروهای ضد میکروبی برای هر گونه عفونت درهر دوزی و برای هر دوره زمانی، میکروب ها را مجبور می کند یا خودشان را سازگار کنند یا در شرایط ایجاد شده بمیرند. میکروب هایی که جان سالم به در برده اند، ژن مقاومت را با خودشان حمل می کنند که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و خیلی سریع در کل دنیا فراگیر شود. این روند طبیعی به طور وسیعی بالا رفته و با سرعت اتفاق می افتد.
ارائه یک درمان مناسب برای این مقاومت میکروبی به دلیل یک سری عادات و رفتارها و یک سری سیاست های شکست خورده در مجموع دنیا شکست خورده است.
ما پیش بینی کرده بودیم که درمان های جادویی برای همیشه ماندگار خواهد بود و یا در نهایت با داروهای جدیدتر، جایگزین خواهد شد، اما امروزه شاهد چنین وضعیتی نیستیم.
عادات غلط و مصرف اشتباهی دارو باعث شده که این پیشرفت خیلی سریع تر انجام شود برای بعضی بیماری ها مانند مالاریا، انتخابات محدودتری داریم و تنها یک دسته از داروهای موثر وجود دارد. با وجودی که داروهای جدید در دست تولید هستند به ویژه داروهایی برای ریسک مالاریا.
مشارکت عمومی و خصوصی اولین سیگنال های زودرس مقاومت  را شناسایی کرد.
به همین ترتیب کاهش مرگ و میر کودکان به علت اسهال و عفونت های تنفسی در معرض خطر قرار دارد.
در حالی که با کاهش مرگ و میر بیماری سل روبرو هستیم فقط در سال گذشته نزدیک به نیم میلیون نفر در برابر چند دارو دچار مقاومت دارویی شدند که در این میان یک سوم آنها به این دلیل جان خود را از دست دادند.
این فقط یک نمونه کوچک از هشدارهایی است که باید به آن توجه داشت. مسئولیت تغییر این شرایط به طور کامل در دستان ماست. استفاده غیر منطقی و نامناسب از داروهای ضد میکروبی بزرگترین دلیل مقاومت دارویی است که شامل استفاده بیش از اندازه و آزادانه داروها و مصرف آنها می باشد. گاهی اوقات به دلیل پاسخ به درخواست بیمار و گاهی برای پزشکان و داروسازان برای دریافت پول بیشتر است.
زمانی که مشکلات اقتصادی پیش می آید بیماران به محض اینکه علائم بهبودی را می بینند مصرف داروها را به جای تکمیل دوره درمان قطع می کنند و زمان لازم برای کشتن عوامل بیماری زا را طی نمیکنند یا اینکه با استفاده اشتباه  از دارو و یا زمانی  که بیماریها نادرست تشخیص داده می شود زمینه را برای بروز مقاومت میکروبی  فراهم میکند..
در بسیاری از کشورها قواعدی برای  توزیع  داروهای ضد میکروبی توسط  پزشکان دارای مجوز ایجاد شده که این امر باعث توقف خرید از دلالان شده است.
 بیش از 50 درصد از تولیدات ضد میکروبی برای حیواناتی که تولید غذایی دارند مصرف میشود که این باعث رشد سریع  صنایع غذایی در چندین بخش جهان میشود  . به علاوه در بعضی از کشورها دامپزشکان حداقل 40 درصد از درآمد خود را از فروش داروها بدست می آورند. مشکل زمانی بوجود می آید  که مقاومت ضد میکروبی از حیوانات به انسان منتقل می شود.
در این روز جهانی بهداشت، سازمان بهداشت جهانی سیاست گذاری خود را به دولت ها در خصوص مقررات سیستم تولید و عرضه دارو ارسال می دارد.
سازمان جهانی بهداشت  سیاستهایی  تعیین کرده  تا دولت ها و سیستم تولید و عرضه آنها را به سرعت به مسیر درست، با معیارهای صحیح رهنمون شوند.
دولت ها می توانند به کمک کارکنان بهداشتی، داروسازان و جامعه صنعتی،بیماران.... پیشرفت کنند.
همه ما می توانیم نتایج بدست آمده را با یکدیگر برنامه ریزی و هماهنگ کنیم  تا  تلاش های نظارتی را افزایش دهیم.
ما می توانیم سیستم تولید و عرضه را بهتر کنیم. ما می توانیم خیال استفاده بهینه از داروها برای انسان و حیوانات را در سر بپرورانیم، ما می توانیم کنترل و جلوگیری کنیم عفونت ها را در مراکز درمانی و فراتر از آن ما باید خط تولید داروهای آنتی میکروبی جدید و واکسن ها و تشخیص ها را ترغیب کنیم .
مقاومت دارویی هزینه گزافی در بردارد و زندگی بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهد.
امروز  اقدام نکردن به معنای درمان نکردن در آینده است.
ما نمی توانیم اجازه دهیم داروهای مورد نیاز مردم که برای درمان میلیونها نفر مورد نیاز است به هدر رود که این خود باعث یک فاجعه جهانی جدید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha