سلامت نیوز :عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مقاومت های دارویی از افزایش مقاومت های دارویی بین افراد جامعه ایرانی، مطابق با اعداد و ارقام پژوهش های انجام شده در این مرکز خبر داد.

دکتر پرویز اولیاء   ضمن بیان این مطلب گفت: اعداو ارقام حاصل از تحقیقات در ایران نشان می دهد مقاومت های میکروبی در مقابل داروها به دلیل مصرف ناصحیح دارو در بین افراد جامعه ایرانی در حال افزایش بوده و ادامه این روند نگران کننده است.

وی افزود: مرکز تحقیقات دارویی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از دو سال است که تاسیس شده و با انجام پژوهش های لازم در این خصوص به نتایج مذکور رسیده است.

رییس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: مقاومت میکروبی در برابر دارو، هم از طریق مصرف بیش از حد و هم از طریق مصرف ناصحیح دارو ایجاد می شود که سهم مصرف ناصحیح در ایجاد این مقاومت بیشتر است. مصرف ناصحیح مثل ناقص خوردن دارو، نصف کردن قرص ها، فاصله بین دو دوز دارویی و یا اشتباه مصرف کردن آنتی بیوتیک هاست.

وی عوارض ایجاد مقاومت دارویی در بدن را بروز مقاومت های چندگانه در میکروارگانیسم ها برشمرد و گفت: وقتی این حالت پیش آمد امکان درمان عفونت در بدن بیمار عملا" از بین می رود. زیرا میکروارگانیسم های مقاوم در برابر دارو در بدن این افراد به تدریج جایگزین میکروارگانیسم های حساس بدن شده اند.

وی با اعلام این که نتایج پژوهش ها در ایران نشان می دهد که برخی میکروارگانیسم ها مقاومت های چندگانه دارند و با آنتی بیوتیک های معمولی قابل درمان نیستند، افزود: این مقاومت ها علاوه بر این که روند درمان را دچار خدشه می کند، موجب تحمیل هزینه های زیادی به نظام سلامت کشور نیز می شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: میکروارگانیسم ها دائما" در حال مقاوم شدن هستند و میکروبیولوژیست ها و داروسازان نیز دائما" در حال ساخت دارویی های برای شکستن این مقاومت ها هستند، بنابراین هر چه مقاومت دارویی افزایش پیدا کند وابستگی به شرکت های دارویی خارجی برای تهیه داروی جدید بیشتر شده و هزینه های درمان افزایش می یابد.

گفتنی است 18 تا 24 فروردین ماه در هر سال به عنوان هفته سلامت تعیین شده و شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در این هفته «مقاومت به داروهای ضد میکروبی یک تهدید جهانی» اعلام شده است. به همین مناسبت نمایشگاه «نشاط، توسعه و سلامت» با محوریت این شعار به مدت یک هفته در محل مصلای تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha