سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در صورت تشكیل جلسه شورای عالی بیمه در هفته جاری تعرفه‌های بخش خصوصی تا پایان هفته آینده نهایی و اعلام می‌شود.

به گزارش فارس، حسن امامی رضوی امروز در نشست خبری هفته سلامت كه در محل نمایشگاه هفته سلامت در مصلای تهران برگزار شد، اظهار داشت: شعار هفته سلامت امسال مربوط به افزایش مقاومت‌های میكروبی در برابر آنتی‌بیوتیك‌هاست كه حوزه درمان وزارت بهداشت در این زمینه برنامه‌های خاصی دارد.

وی افزود: از سال‌ها پیش به علت مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیك‌ها افزایش مقاومت میكروب‌ها را داشتیم كه به نوعی مرگ خاموش محسوب می‌شود.

امامی رضوی گفت: متأسفانه در سیستم درمانی اتفاقاتی می‌افتد كه ما آنها را ثبت نمی‌كنیم. به عنوان مثال افرادی هستند كه به علت یك بیماری بستری می‌شوند ولی بدون دلیل سیر بیماریشان با وجود مصرف داروهای مجاز بدتر می‌شود كه علت این موضوع افزایش مقاومت‌های میكروبی است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه‌ای تحت عنوان ایمنی بیمار از 3 سال پیش هدفگذاری شده و از 2 سال پیش در 10 بیمارستان منتخب كشور كه توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شد، آغاز به كار كرد. از مهمترین برنامه‌های ما در سال 90 این است كه این برنامه‌ را در كنار برنامه حاكمیت بالینی در كل كشور گسترش دهیم.

وی افزود: یكی از مهمترین موضوعات برنامه ایمنی بیمار كنترل مقاومت‌های میكروبی است.

امامی رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های سال 90 در حوزه درمان وزارت بهداشت افزود: مهمترین برنامه حوزه درمان كه اصلی‌ترین برنامه ما هم هست بحث فوریت‌های پزشكی است كه تكمیل پوشش اورژانس‌های پیش بیمارستانی را در شبكه ارائه خدمات در نظر داریم.

وی اضافه كرد: این پوشش طی برنامه چهارم اعلام شد كه متأسفانه به علت مسائل بودجه‌ای 60 تا 70 درصد آن به اجرا رسید ولی در سال 90 مابقی آن را اجرا خواهیم كرد.

امامی رضوی یادآور شد: بر اساس این طرح جاده‌های اصلی كشور تحت پوشش اورژانس پیش بیمارستانی قرار می‌گیرد البته در حال حاضر با ظرفیت موجود برخی از جاده‌های روستایی را نیز پوشش داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اورژانس‌های بیمارستانی نیز گفت: طرح ارتقاء كیفیت خدمت در اورژانس‌های بیمارستانی از سال 89 آغاز شد و در سال 90 اجرایی شدن آن به صورت استانداردسازی شاخص‌ها برای ارتقاء اورژانس بیمارستانی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

امامی رضوی ادامه داد: در این زمینه وزارت بهداشت تاكنون اقدام به اطلاع رسانی كرده بود اما در سال 90 ارزشیابی نیز صورت می‌گیرد و امتیاز بیمارستان‌هایی كه اورژانس‌های آنها براساس شاخص‌های تعیین شده رشد لازم را نداشته باشند كم خواهد شد.

وی گفت: اجرای برنامه اعتباربخشی بیمارستانی نیز طرح دیگر وزارت بهداشت در سال جاری است همچنین استانداردهای خدمات پزشكی در تعرفه بومی در سال 90 را داریم كه قسمتی از آن را اجرایی می‌كنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص تعیین تعرفه بخش خصوصی و دولتی نیز یادآور شد: به منظور تعیین تعرفه بخش خصوصی جلسات مقدماتی را با سازمان نظام پزشكی برگزار كردیم و پیشنهاداتی در این زمینه داده شد كه با هماهنگی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری به شورای عالی بیمه در همین هفته می‌رسد.

وی اضافه كرد: در صورتی كه شورای عالی بیمه در این هفته جلسه تشكیل دهد تا پایان هفته آینده تعرفه‌های بخش خصوصی اعلام می‌شود.

امامی رضوی درباره تعرفه‌های بخش دولتی گفت: در این زمینه ناچاراً منتظر تصویب بودجه هستیم البته كارهای كارشناسی آن انجام شده است و اثرات هدفمندی یارانه‌ها نیز در آنها دیده شده است.

وی اضافه كرد: اینكه گفته می‌شود افزایش 40 تا 60 درصدی هزینه‌ها را در بخش سلامت خواهیم داشت، تأیید نمی‌شود و حتماً كمتر از این است البته هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم.

امامی رضوی ادامه داد: 45 هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت است كه افتتاح آن مشروط به این است كه بودجه مورد نیاز آن تأمین شود البته نیمی از این تخت‌ها جایگزین تخت‌های فرسوده می‌شود.

وی درباره بازسازی بیمارستان‌های فرسوده نیز تصریح كرد: چند طرح جایگزین در بیمارستان‌ها در سفر سوم دولت به استان تهران تصویب شده است كه امسال 3 طرح بیمارستان 540 تختخوابی شهدا، بیمارستان 540 تختخوابی امام خمینی كه جزء طرح‌های مصوب امسال است و از امسال آغاز می‌شود و طرح 540 تختخوابی بیمارستان شریعتی كه به صورت وام از بانك در نظر گرفته شده است آغاز می‌شود.

معاونت درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش كه چرا در ایام تعطیل معمولاً پزشك متخصص كمتر پیدا می‌شود گفت: چون در تعطیلات همه جا تعطیل است و مردم معمولاً به سفر می‌روند نیاز به خدمات اورژانسی افزایش می‌یابد كه ما ظرفیت آنها را افزایش دادیم اما برای خدمات معمولی هم نیاز داریم تا پزشكان متخصص حضور داشته باشند كه بر همین اساس در طول امسال و در تعطیلات سال آینده 20 تا 25درصد ظرفیت بیمارستانی و سرپایی را فعال نگه داریم و در این زمینه از بخش خصوصی هم كمك خواهیم گرفت.

وی درباره طرح تفكیك زباله‌های بیمارستانی نیز گفت: این طرح در بیش از 90 درصد بیمارستان‌ها انجام می‌شود اما موضوع مهمتر بی‌خطر سازی زباله‌های خطرناك است كه در 50درصد بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha