شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 261812

اگر ولع عجیبی به خوردن هله و هوله دارید ممکن است مشکل از کم خوابیدنتان باشد! محققان می‌گویند خستگی می‌تواند فعالیت نواحی از مغز را که به اشتها و تسهیل غذا خوردن مرتبط است و نیز هورمون‌هایی که به ما می‌گوید چه زمانی گرسنه‌ هستیم، افزایش دهد.

کمبود خواب و خطر هله‌هوله خوری

سلامت نیوز:اگر ولع عجیبی به خوردن هله و هوله دارید ممکن است مشکل از کم خوابیدنتان باشد! محققان می‌گویند خستگی می‌تواند فعالیت نواحی از مغز را که به اشتها و تسهیل غذا خوردن مرتبط است و نیز هورمون‌هایی که به ما می‌گوید چه زمانی گرسنه‌ هستیم، افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ،پژوهشگران ۳۲مرد سالم ۱۹ تا ۳۲ساله را برای یک مطالعه انتخاب کردند. شرکت کنندگان در دو شب جداگانه برای صرف شام شامل پاستا و گوشت گوساله به همراه سس خامه‌ای قارچ و ماست سیب و توت فرنگی به آزمایشگاه این تیم تحقیقاتی رفتند. در یکی از بازدیدها پس از شام آن‌ها برای خواب معمولی به خانه بازگشته و در بازدید دیگر برای بیدار ماندن در آزمایشگاه باقی ماندند. صبح روز بعد تمایل آن‌ها برای غذاهای میان وعده، فعالیت مغزی و سطوح هورمون آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

سپس به هر یک از این افراد مبلغ سه یورو داده شد تا هر میان وعده غذایی مانند شکلات یا چیپس یا هر نوع اقلام مورد نیاز خانگی یا دانشگاهی که می‌خواهند، خریداری کنند. به شرکت کنندگان گفته شد در یک مزایده آنلاین شرکت کنند و تا هر میزانی که می‌خواهند برای اقلام روی صفحه پیشنهاد دهند تا تمام سه یورویشان را خرج کنند. نتایج نشان داد افراد فقط بعد از کمبود خواب تمایل دارند بیش از ارزش اقلام غذایی بابت آن‌ها پول پرداخت کنند. اسکن MRI مغزی این افراد نشان داد کمبود خواب نورون‌های ناحیه آمیگدال و هیپوتالاموس مغز را تحریک می‌کند. آمیگدال ناحیه‌ای از ماده خاکستری مغز است که با رفتار جویای پاداش، مانند «خوردن در هنگام استرس زیاد» در ارتباط است و هیپوتالاموس نیز اشتها را کنترل می‌کند. افزایش فعالیت این دو ناحیه از مغز احتمال خوردن بیش از حد و در نتیجه چاقی را افزایش می‌دهد.

آزمایش‌های خون هم چنین حاکی از این بود که سطوح هورمون «گرلین» که به ما دستور خوردن می‌دهد پس از کمبود خواب افزایش می‌یابد.همچنین به رغم میزان یکسان گرسنگی در هر دو شرایط، اما نتایج نشان داد افراد پس از کمبود خواب پول بیشتری صرف خرید هله هوله می‌کنند. نتایج این مطالعه نشان داد کمبود خواب افراد را به پرخوری بدون توجه به ارزش غذایی خوراکی‌های مصرفی‌شان متمایل می‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha