یک روانشناس گفت: ترس علت لکنت زبان نیست و تنها باعث می‌شود کودک شما لکنت خود را نشان دهد.

شناخت عوامل ایجاد لکنت در کودکان+ راه‌های درمان

سلامت نیوز:یک روانشناس گفت: ترس علت لکنت زبان نیست و تنها باعث می‌شود کودک شما لکنت خود را نشان دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ریحانه گیلانی با بیان اینکه تقریبا ۵ درصد از کودکان لکنت را تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: ۱ درصد از جمعیت دنیا لکنت زبان خود را بین سن ۲ تا ۶ سالگی نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه هرچه روند درمان زودتر انجام شود احتمال بازگشت لکنت کمتر است، افزود: این اختلال در پسران نسبت به دختران شیوع بیشتر دارد.

گیلانی با بیان اینکه ترس علت لکنت نیست، ادامه داد: ترس تنها باعث می‌شود کودک شما لکنت خود را نشان دهد.

این روانشناس با اشاره به اینکه  استرس علت لکنت نیست و تنها آن را تشدید می‌کند. تصریح کرد: چهار علت برای لکنت شناخته شده و در این بین ژنتیک عاملی است که ۶۰ درصد از افراد را دچار این اختلال می‌کند.

وی با بیان اینکه رشد کودک از دیگر عواملی است که او را درگیر این اختلال می‌کند، گفت: کودکانی که تاخیر گفتار یا رشدی دارند مستعد لکنت هستند.


این روانشناس بیان کرد: نوروفیزیولوژی یکی دیگر از عوامل ایجاد لکنت است و انتظارات بالای والدین از کودک و سبک زندگی سریع هم می‌تواند در بروز لکنت دخالت داشته باشد،

گیلانی گفت: خوب است بدانید که علت لکنتی که در سنین کودکی شروع می‌شود مشکلات عاطفی و روانی نیست.

وی با بیان اینکه لکنت ارتباطی با هوش ندارد، افزود: فردی که لکنت دارد فرد کم هوشی نیست.

این روانشناس تاکید کرد: هیچ درمان معجزه آسا و یک شبه‌ای برای لکنت وجود ندارد، لکنت قابل درمان است، اما درمان لکنت در سنین پایین، موثر و پایدار است.

گیلانی خاطرنشان کرد: اگر کودک شما با تلاش و فشار صحبت می‌کند یا زمان زیادی از شروع لکنت گذشته است، بایداقدامات درمانی را انجام دهید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha