رضایی، نماینده مجلس: اجرا نکردن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل کمبود بودجه بهانه خوبی نیست

کاهش بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

سلامت نیوز:رضایی، نماینده مجلس: اجرا نکردن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل کمبود بودجه بهانه خوبی نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از کاهش بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال 98 خبر داد.

مسعود رضایی  درباره تجمع جمعی از بازنشستگان کشوری و لشکری مقابل مجلس با بیان اینکه رفاه بازنشستگان به نفع دولت است، گفت: در رفاه بودن بازنشستگان روی شاغلان اثرگذار است و اگر بازنشستگان در رفاه باشند این امید در شاغلان نیز ایجاد می‌شود که در آینده آنها نیز حال و روز مطلوبی دارند. بنابراین توجه به بازنشستگان باید در اولویت باشد چرا که به نفع دولت و کشور است.


[quote-left]کارشناسان می‌گویند اگر 15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی تخصیص یابد، حقوق بازنشستگان همسان‌سازی می‌شود و تکلیف دولت برای اجرای این قانون محقق می‌شود اما اکنون کارشناسان می‌گویند اجرای آن به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است. این تفاوت نشان می‌دهد که هرقدر دیرتر اجرا شود به ضرر دولت است [/quote-left]
 
 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع پیگیری مطالبات بازنشستگان از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس دنبال می‌شود، بیان کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس همواره به دنبال این است که قانونی را وضع کند که متناسب با افزایش حقوق و معیشت بازنشستگان باشد. دولت نیز هر ساله ضریبی را برای افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه در نظر می‌گیرد.

اجرا نکردن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل کمبود بودجه بهانه خوبی نیست

وی با اشاره به تکالیف قانونی در حوزه بازنشستگان طبق برنامه ششم توسعه برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه پنجساله ششم توسعه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تبدیل به قانون شد و اجرا نکردن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل کمبود بودجه بهانه خوبی نیست.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در طول چند سال اخیر سعی کرده است کف حقوق بازنشستگان را افزایش دهد اما هنوز قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل کمبود اعتبارات اجرا نشده است. قانون تصویب شده است و آماده اجراست اما دولت به دلیل اینکه امکانات اعتباری ندارد، این قانون را اجرا نکرده است.

رضایی در ادامه با تأکید بر اینکه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تکلیف قانونی است، گفت: معتقدیم هرقدر که این قانون دیرتر اجرا شود به زیان خود دولت است. کارشناسان می‌گویند اگر 15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای همسان‌سازی تخصیص یابد، حقوق بازنشستگان همسان‌سازی می‌شود و تکلیف دولت برای اجرای این قانون محقق می‌شود اما اکنون کارشناسان می‌گویند اجرای آن به 30 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است. این تفاوت نشان می‌دهد که هرقدر دیرتر اجرا شود به ضرر دولت است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجا که پایه حقوق بازنشستگان کمتر است و پایه حقوق شاغلان هر ساله ضریب 10 تا 20 درصدی اضافه می‌شود بنابراین اگر قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا نشود، این فاصله همچنان حفظ می‌شود و سال به سال با توجه به نرخ تورم مشکلات بیشتری برای دولت ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت بتواند 15 هزار میلیارد تومانی را که برای اجرای قانون همسان‌سازی پیش‌بینی شده است، به هر قیمتی که شده است امسال در بودجه 98 اختصاص دهد و این قانون به صورت یکپارچه اجرا شود هم به نفع بازنشستگان است و هم دولت. علاوه بر این فاصله‌ای که برای اجرای این قانون ایجاد شده است نیز برطرف می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال 98 چقدر است، بیان کرد: اعتباری که پیش‌بینی شده، تقریبا شبیه بودجه 97 است. در بودجه سال 97، میزان 3 هزار و 400 میلیارد تومان( 2هزار میلیاردتومان برای بازنشستگان کشوری، 1400 میلیاردتومان برای بازنشستگان لشکری) برای اجرای این قانون در نظر گرفته شد که این میزان در لایحه بودجه سال 98 حدود 3 هزار و 200 میلیاردتومان در نظر گرفته شده است که 200 میلیاردتومان هم از سال 97 کمتر شده است.

رضایی تاکید کرد: اگر وضع مالی دولت خوب نیست حداقل نباید اعتبارات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال 97 کمتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha