سلامت نیوز :عضو كمیته كشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی گفت: عفونت‌های بیمارستانی مقاوم به درمان به خصوص در افرادی كه به مدت طولانی بستری می‌شوند به معضلی برای بخش سلامت تبدیل شده است

مسعود مردانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بروز عفونت‌های مقاوم بیمارستانی به خصوص در افرادی كه به مدت طولانی بستری می‌شوند به عنوان یك معضل مطرح است كه متأسفانه به علت مصرف نابجای آنتی‌بیوتیك چه به صورت خودسرانه توسط مردم و چه با نابجا توسط پزشكان باعث ایجاد مقاومت نسبت به برخی آنتی‌بیوتیك‌ها شده است.

وی افزود: این حالت موجب شده آنتی‌بیوتیك‌های معمولی كه قبلاً مورد استفاده قرار می‌گرفت بی‌اثر و حتی موجب مرگ بیمار شود.

مردانی یادآور شد: در مورد بیماری آنفلوآنزا باید گفت موارد مقاومت دارویی به آن كم است و معمولاً داروی آن بدون نسخه پزشك عفونی داده نمی‌شود. البته این دارو در اختیار بخش خصوصی نیست.

این متخصص عفونی ادامه داد: متاسفانه در برخی داروخانه‌ها بدون نسخه آنتی‌بیوتیك‌هایی مانند سفالكسین و آموكسی‌سیلین داده می‌شود كه این كار اشتباه است.

وی اضافه كرد: در مورد بیماری سل باید در نظر داشت كه موارد مقاومت دارویی به آن زیاد شده است و به خصوص در بیماران سل مبتلا به ویروس ایدز این موضوع زیاد دیده می‌شود و متاسفانه داروی رده اول سل روی آنها تاثیر ندارد.

عضو كمیته كشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی خاطرنشان كرد: متاسفانه در سالهای اخیر سل خیلی مقاوم هم ایجاد شده كه معضلی به حساب می‌آید و بیماران مبتلا به ویروس ایدز كه این سل را گرفته‌اند تاكنون زنده نمانده‌اند.

وی افزود: درباره بیماری‌های شایع دیگر مانند عفونت‌های ادراری این نكته حائز اهمیت است كه آنتی‌بیوتیك‌های معمولی مانند آموكسی‌سیلین، آمپی‌سیلین و كوتریموكسازول دیگر بی‌اثر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha