دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 26205
سلامت نیوز : دبیر ستاد هفته سلامت استان زنجان با اشاره به اهمیت كنترل عفونت‌های بیمارستانی گفت: عفونت‌های بیمارستانی یكی از عوامل بیماری‌هاست.

اسماعیل رحمانی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینكه روز چهارم از هفته سلامت به نام «عفونت‌های بیمارستانی و مقاومت ضد میكروبی» نامگذاری شده است، اظهار داشت: برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این روز متناسب با این عنوان و عنوان كلی هفته سلامت «مقامت به داروهای ضد میكروبی یك تهدید جهانی» در سطح استان اجرا می‌شود.
وی افزود: عفونت‌های بیمارستانی ممكن است منشأ بیمارستانی داشته باشد یا توسط افراد و وسایلی از بیرون به بیمارستان منتقل شود.
دبیر ستاد هفته سلامت استان زنجان تاكید كرد: در بعضی از بیماری‌ها به لحاظ مقامت به داروهای تجویز شده ممكن است، خود منشأ عفونت‌های بیمارستانی شوند كه در نهایت سیستم ایمنی افراد درگیر را ضعیف و عوارض خاص خودش را ایجاد می‌كند.
وی اضافه كرد: متناسب با شعار امسال به دلیل افزایش مقاومت میكروبی، كنترل عفونت‌های بیمارستانی یك اولویت محسوب می‌شود.
رحمانی با اشاره به اینكه بیش از یك میلیون نفر در جهان در سال دچار عفونت‌های بیمارستانی می‌شوند، ادامه داد: این كار هزینه‌ای بالغ بر 8 میلیارد دلار را در بر دارد.
وی با تاكید بر تعریف عفونت‌های بیمارستانی در سلامت بیماران و جامعه افزود: نظام مراقبت عفونت‌های بیمارستانی در قالب یك ساختار مدون با داشتن كمیته‌های كنترل عفونت در بیمارستان، در شهرستان، در دانشگاه و نهایتاً كمیته كشوری كنترل عفونت‌های بیمارستانی را بر عهده دارد.
دبیر ستاد هفته سلامت استان زنجان تأمین، حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه و رضایت‌مندی آنان را از طریق كنترل عفونت‌های بیمارستانی از اهداف كنترل عفونت‌های بیمارستانی عنوان كرد.
وی خاطرنشان كرد: از دیگر اهداف كنترل عفونت‌های بیمارستانی حفاظت و مراقبت از بیماران، كاهش مرگ و میر، عوارض ابتلا به عفونت‌ها و هزینه‌های بیمارستانی است.
رحمانی لزوم جلب توجه و تعهد مسئولان در مورد اهمیت كنترل عفونت‌های بیمارستانی را از اهداف اختصاصی اعلام كرد و افزود: اجرای نظام مراقبتی و تشكیل كمیته‌های كنترل عفونت در تمامی سطوح از دیگر اهداف است.
وی با اشاره به لزوم تربیت و آموزش نیروهای انسانی در مورد جلوگیری از عفونت‌های بیمارستانی تاكید كرد: تجهیز بیمارستان‌ها به تجهیزات كنترل عفونت، حمایت از تحقیقات كاربردی مربوطه و تشكیل دوره‌های آموزش از ضروریات مقابله با عفونت‌های بیمارستانی است.
دبیر ستاد هفته سلامت استان زنجان بر آموزش همگانی برای بیماران و همراهان آنان در سطح جامعه در زمینه پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی از طریق استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رسانه‌های گروهی، صدا و سیما و همچنین استفاده از طرق دیگر اطلاع‌رسانی تاكید كرد.
وی برنامه‌های اجرایی را در روز چهارم هفته سلامت در شهرستان زنجان سمینار كنترل عفونت‌های بیمارستانی و كاربرد منطقی مواد ضد عفونی كننده در بیمارستان در مركز آموزشی درمانی ولیعصر (عج) عنوان كرد.
رحمانی برنامه آموزش اصول بهداشت محیط حاكم بر بیمارستان و نحوه دفع پسماند پزشكی به منظور جلوگیری از عفونت‌ها‌ی بیمارستانی را از دیگر برنامه‌ها اعلام كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha