یك پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: بسیاری از مردان معتاد برای اینكه در هنگام مصرف مواد مخدر مورد انتقاد همسر خود قرار نگیرند همسر خود را نیز معتاد می‌كنند؛ آنها حتی ممكن است از فرزندان خود سوء استفاده كرده و آنها را به كارهایی مثل توزیع مواد مخدر مجبور كنند.

سلامت نیوز : یك پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: بسیاری از مردان معتاد برای اینكه در هنگام مصرف مواد مخدر مورد انتقاد همسر خود قرار نگیرند همسر خود را نیز معتاد می‌كنند؛ آنها حتی ممكن است از فرزندان خود سوء استفاده كرده و آنها را به كارهایی مثل توزیع مواد مخدر مجبور كنند.

رضا محبی در گفت‌و‌گو با فارس  در‌خصوص اعتیاد اعضای خانواده اظهار داشت:خانواده سالم زمینه مناسبی برای رشد و شكوفایی اعضای خود فراهم می‌كند و در حفظ سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر فراوانی دارد ولی خانواده ناسالم زمینه را برای ایجاد اختلال و سوق دادن افراد به سمت بزهكاری فراهم می‌كند.

وی افزود: عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانواده و همسالان موجب ایجاد اعتیاد می‌شوند؛ عوامل فردی از جمله محرومیت‌ها و بیكاری، عوامل اجتماعی از جمله در دسترس بودن مواد مخدر، فقر و عوامل خانوادگی از جمله اختلاف، طلاق و اعتیاد یكی از اعضای خانواده بروز اعتیاد در یك فرد را افزایش می‌دهند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینكه عوامل خانوادگی یكی ازمهمترین عوامل گرایش افراد به سمت مواد مخدر است، گفت: نقش پدر در تحكیم پایه‌های خانواده بسیار تأثیرگذار است و فرزندان با نگرش به رفتارهای پدر، مسئولیت‌پذیری در زندگی را می‌آموزند.

*‌جدایی عاطفی و آثار مخرب بر فرزندان

محبی ادامه داد: اعتیاد پدر به عنوان ستون خانه، سلامت روانی اعضای خانواده را تهدید می‌كند در خانواده‌‌هایی كه پدر معتاد است، احتمال آلودگی فرزندان و حتی مادر خانواده به مواد مخدر بالاست.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: در بسیاری از خانواده‏ها كه عناصر اصلی خانواده زیر یك سقف یكدیگر را تحمل می‏كنند، جدایی عاطفی ایجاد می‌شود و چنین خانواده‏هایی آثار مخرب‏تری نسبت به خانواده‏های تك والدی، بر فرزندان خود بر جای گذارند.

*اعتیاد مرد و تهدید سلامت روانی اعضای خانواده

محبی اعتیاد پدر را موجب بروز بیماری‌های روانی در مادر و فرزندان دانست و گفت: اعتیاد پدر سلامت روانی خانواده را به شدت تهدید می‌كند؛‌افسردگی، اضطراب، درگیری‌های شدید عاطفی و جست‌و‌جوی حمایت اجتماعی از جمله آسیب‌هایی است كه در صورت اعتیاد مرد مادر خانواده را تهدید می‌كند.

وی شوهران معتاد را یكی از مهمترین عوامل اعتیاد زنان دانست و ادامه داد: بسیاری از مردان برای اینكه در هنگام مصرف مواد مخدر مورد انتقاد همسر خود قرار نگیرند همسر خود را نیز معتاد می‌كنند، آنها حتی ممكن است از فرزندان خود سوء استفاده كنند و آنها را به كارهایی مثل توزیع مواد مخدر مجبور سازند.

* عدم حمایت خانواده و همسر از زنان معتاد

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با تأكید بر اینكه اعتیاد در زنان و مردان، از جهت الگو تفاوت‌های زیادی دارد، بیان كرد: به عنوان مثال احتمال مصرف مواد در میان زنان كمتر از مردان است پس از اعتیاد نیز زنان سخت‌تر به درمان پاسخ می‌دهند كه این امر به مسائل فیزیولوژیكی مرتبط است همچنین مردانی كه اعتیاد خود را ترك می‌كنند، به شدت مورد حمایت همسران خود قرار می‌گیرند ولی در مورد زنان این‌گونه نیست.

محبی افزود: شروع اعتیاد در زنان به‌ دلیل تأثیرپذیری از روابط با افراد دوست و آشناست، به دلیل ‌اینكه زنان بیشتر از مردان در معرض خشونت قرار می‌گیرند به سمت مواد مخدر روی می‌آورند؛ طلاق و جدایی به عنوان آسیبی اجتماعی آثار روانی نامطلوبی بر زوجین و فرزندان دارند، تعداد قابل توجهی از زنان بعد از طلاق نسبت به آینده ناامید بوده و احساس اضطراب می‌كنند و طلاق اثرات ناگواری بر روی زن دارد به طوری كه زن مطلقه برای رفع مشكلات روحی ناشی از طلاق ممكن است به اعتیاد گرایش پیدا كند.

* ارائه الگوی رفتاری نامناسب به فرزندان از عواقب اعتیاد مادر است

وی با بیان اینكه طرد از خانواده، عدم نظارت صحیح بر رفتار فرزندان و ارائه الگوی نامناسب رفتاری از جمله عواقب اعتیاد زنان است، اضافه كرد: مجموعه‌ای از عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی دست به دست هم می‌دهند تا زمینه‌های گرایش افراد به سمت مواد مخدر فراهم آید اما در میان تمام این عوامل نقش خانواده و تأثیر آسیب‌های خانوادگی در گرایش اعضا به سمت اعتیاد قابل توجه‌تر است زیرا خانواده نخستین نهاد اجتماعی است كه فرد در آن رشد یافته و شخصیت پیدا می‌كند.

محبی اظهار داشت: سرمایه گذاری برای آموزش و بالا بردن آگاهی اقشار مختلف اجتماع در خصوص اعتیاد و خطرات آن بسیار سودمندتر از سرمایه گذاری برای درمان معتادان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha