چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 262116

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این که حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر شده است، از افزایش ۳۰ سانتیمتری تراز این دریاچه خبر داد.

افزایش۳۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این که حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر شده است، از افزایش ۳۰ سانتیمتری تراز این دریاچه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،  مسعود تجریشی با بیان اینکه در حال‌ حاضر دریاچه ارومیه ۲۱۰۴ کیلومتر وسعت دارد، گفت: این‌ در حالیست که وسعت دریاچه ارومیه در سال گذشته ۱۷۴۷ کیلومتر بود بنابراین ۳۵۰ کیلومتر مربع بر وسعت دریاچه افزوده شده است. او گفت: در حال‌ حاضر حجم آب دریاچه ارومیه ۱۶۷۰ میلیون متر مکعب است و در سال گذشته حجم آب این دریاچه ۱۰۸۰ میلیون متر مکعب ثبت شده بود بنابراین نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیون متر مکعب به حجم دریاچه ارومیه اضافه شده است.  به گفته تجریشی در حال‌ حاضر دریاچه ارومیه با تراز ۱۲۷۰.۶حدود ۳۰ سانتیمتر نسبت به سال قبل افزایش تراز دارد.

تجریشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این که از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ روند تغییرات تراز دریاچه ارومیه قابل توجه بوده است، گفت: طی این دوره ۲۰ ساله هر سال ۳۵ تا ۴۵ سانتیمتر دریاچه ارومیه کاهش تراز داشته است. در بازه سال‌های ۸۵ تا ۸۹ میانگین بارش حوضه دریاچه ارومیه ۳۲۸ میلیمتر بود و تراز دریاچه ارومیه به حد قابل توجهی (یک و نیم متر) افت داشت همچنین در دوره سال‌های ۸۹ تا ۹۲ حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۳۰۰ میلیمتر بارش دریافت کرد و همچنان با افت تراز مواجه بود بنابراین اگر اقدامی برای تثبیت وضع موجود دریاچه ارومیه صورت نمی‌گرفت، مسلماً افت تراز آب دریاچه ارومیه حداقل تا ۱.۲ متر اتفاق می‌افتاد.

او با تأکید بر این که طی پنج سال گذشته با کاهش تراز و سطح دریاچه ارومیه روبه‌رو نبوده‌ایم، گفت‌: اگر اقدامی برای احیای دریاچه ارومیه صورت نمی‌گرفت به‌طور قطع آب بیشتری در این دریاچه از دست می‌دادیم. دریاچه ارومیه تنها دریاچه دنیا است که در مراحل احیا نسبت به سال قبل به وضعیت تثبیت رسیده است و حتی حد تراز بیشتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha