دریاچه ارومیه در دو دهه گذشته حال و روز خوبی نداشته است و هر از چندی اخبار نگران کننده‌ای از آن به گوش می‌رسد. این دریاچه که روزگاری سرشار از زندگی بود و زندگی را به شهرهای اطراف و میلیون‌ها نفر از ایرانیان هدیه می‌کرد به دلیل مدیریت اشتباه منابع آبی و بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی آب دچار بحرانی شد که برای رفع آن باید سال‌ها صبر کرد و میلیاردها تومان هزینه.

روزگار دریاچه‌ها در محیط زیست ایران

سلامت نیوز:دریاچه ارومیه در دو دهه گذشته حال و روز خوبی نداشته است و هر از چندی اخبار نگران کننده‌ای از آن به گوش می‌رسد. این دریاچه که روزگاری سرشار از زندگی بود و زندگی را به شهرهای اطراف و میلیون‌ها نفر از ایرانیان هدیه می‌کرد به دلیل مدیریت اشتباه منابع آبی و بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی آب دچار بحرانی شد که برای رفع آن باید سال‌ها صبر کرد و میلیاردها تومان هزینه.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،اما بارش‌های خوب یکی دو سال اخیر و پر شدن سدهای حوضه آبریز این دریاچه موجب شده است که حقابه مورد نیاز این دریاچه هم تامین شده و حالا اوضاع کمی بهتر شود. آقای مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم روز گذشته در نشست خبری که برگزار کرد به تشریح مهم‌ترین اقدامات این ستاد پرداخت.

اگرچه به طور حتم نباید سهم بارش‌های خوب این یکی دو سال را در احیای دریاچه ارومیه نادیده گرفت. البته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: دریاچه ارومیه تنها دریاچه دنیاست که در مراحل احیا نسبت به سال قبل به وضعیت تثبیت رسیده است و حتی حد تراز بیشتر شده است. مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه، گفته است: به منظور انتقال تجربیات مربوط به احیای دریاچه «گریت سالت» آمریکا با دانشگاه یوتا همکاری داریم که منابع مالی آن توسط خیران ایرانی تامین می‌شود البته تجربه‌های متخصصان ایرانی نیز به این دانشگاه انتقال می‌یابد.


ستاد احیای دریاچه ارومیه در حالی در دولت دوازدهم تلاش می‌کند دریاچه ارومیه را احیا کند که در همین دولت و در سوی دیگر کشور طرح انتقال آب از دریای خزر که بزرگ‌ترین دریاچه جهان است روی میز قرار دارد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست درباره انتقال آب از خزر به کویر مرکزی ایران هشدار داده و این کار را موجب به هم ریختن تراز اکولوژیک دریای خزر از یکسو و استان سمنان از سوی دیگر می‌دانند.

همچنین کارشناسان تاکید می‌کنند با انتقال آب از خزر به سمنان این منطقه در سال‌های اول اجرایی شدن این طرح شاهد رشد و توسعه و افزایش جمعیت خواهد بود که به طور حتم بعد از چند سال به دلایل محیط زیستی انتقال آب به مشکل خورده و در نتیجه جامعه استقراریافته در مقصد نیز به بحران می‌رسد. حال باید دید در حالی که تلاش می‌شود دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور احیا شود،

دو دهه بعد دریاچه خزر در شمال کشور به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha