مسئول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: احتمال انتقال بیماری های عفونی مانند هپاتیت B ، هپاتیت C و ایدز در میان بیماران و عموم افراد جامعه كه داروهای مختلف را به صورت غیر ضروری تزریق می كنند، وجود دارد.

سلامت نیوز : مسئول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: احتمال انتقال بیماری های عفونی مانند هپاتیت B ، هپاتیت C و ایدز در میان بیماران و عموم افراد جامعه كه داروهای مختلف را به صورت غیر ضروری تزریق می كنند، وجود دارد.
 
گلوریا شلویری در گفت و گو با ایرنا افزود: یكی از راه های پیشگیری از انتقال این بیماری ها، كاهش تجویز و مصرف غیرضروری فرآورده های تزریقی است.
وی ادامه داد: نباید در تهیه بدون نسخه داروی تزریقی به داروخانه و در تجویز داروهای تزریقی به ویژه آنتی بیوتیك های تزریقی به پزشك اصرار كرد چرا كه احتمال بروز عوارض شدید داروهای تزریقی بیشتر از داروهای خوراكی است.
مسئول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها وزارت بهداشت، گفت: هنگام تحویل یا تزریق داروهای تزریقی نیز باید حتما نام فرآورده را مجددا از روی برچسب آن بررسی كرد تا از تزریق اشتباهی فرآورده دیگر پیشگیری شود.
شلویری افزود: همچنین هنگام تحویل یا تزریق داروهای تزریقی باید به ظاهر فیزیكی فرآورده توجه كرد و درصورت مشاهده هرگونه ذرات غیرطبیعی یا تغییر رنگ غیرمعمول، به طور جدی از مصرف آن خودداری كرد.
وی، آسیب به عصب و عروق در محل تزریق، آبسه یا سایر عوارض در محل تزریق، خون مردگی و خونریزی های زیرپوستی، ایجاد زخم و باقی ماندن جای آن را از جمله عوارض داروهای تزریقی برشمرد.
مسئول مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد، تزریق اشتباه فرآورده های دارویی منجر به ایجاد عوارض شدیدی مانند فلج پا و شوك می شود بنابراین باید از تزریق این داروها توسط افراد غیرمجرب پرهیز شود.
شلویری اظهار داشت: افرادی كه بیش از سه یا چهار نوع دارو در روز مصرف می كنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به عوارض دارویی قرار دارند بنابراین بیماران باید در محدود كردن تعداد داروهای مصرفی با پزشك و داروساز خود همكاری داشته و اصرار بر تجویز داروی بیشتر نداشته باشند.
وی یادآور شد: علاوه بر فرآورده های دارویی تزریقی؛ ویتامین ها، داروهای گیاهی و مكمل های غذایی نیز می توانند موجب ایجاد عوارض ناخواسته شوند.
شلویری به مردم توصیه كرد، هنگام استفاده از این داروها باید حتما پزشك یا داروساز را مطلع سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha